Ekstra karbonering Fermzilla.

Stian

 
Hei! Vurderer å gå til innkjøp av en Fermzilla for å prøve meg på gjæring under trykk. Ser så lettvint ut å ha ferdigkarbonert øl når gjæringen er ferdig.
Men så har jeg hørt at mange syntes at ølet blir for lite karbonert på denne måten.
Så er da spørsmålet mitt:
Er det mulig å tilsette mer co2 etter endt gjæring å bare la den stå en stund før flasking eller ta det over på fat? F. Eks om jeg gjærer det på 1bar, for så å øke til 1.7 og la det stå i noen dager?
Beklager om det allerede ligger ute et svar om dette, men jeg fannt det ikke
 
Hvis den holder trykket i tidsrommet som skal til for å karbonere det så burde det vel bli rett karbonert? Har ikke testet nok selv til å ha noe formening om det lar seg gjøre å få rett karbonert øl.
De tåler jo 2.4 bar, som bør gi et ganske godt karbonert øl hvis det står lenge nok.

Jeg setter 1.5 bar, og lar det stå to døgn. Da er det som regel greit karbonert, men dette er uten noe forsøk på å få det karbonert under gjæring. Ved rundt 0c da, i romtemperatur ville hurtigkarbonering blåst de i filler, og karbonering av ølstiler som krever mye kullsyre ville vel tatt en evighet hvis det faktisk går.

Mener å huske det er flere som har brukt metoden her, les i fermzilla/fermentasaurus+all-rounder tråder.
 
Hvis den holder trykket i tidsrommet som skal til for å karbonere det så burde det vel bli rett karbonert? Har ikke testet nok selv til å ha noe formening om det lar seg gjøre å få rett karbonert øl.
De tåler jo 2.4 bar, som bør gi et ganske godt karbonert øl hvis det står lenge nok.

Jeg setter 1.5 bar, og lar det stå to døgn. Da er det som regel greit karbonert, men dette er uten noe forsøk på å få det karbonert under gjæring. Ved rundt 0c da, i romtemperatur ville hurtigkarbonering blåst de i filler, og karbonering av ølstiler som krever mye kullsyre ville vel tatt en evighet hvis det faktisk går.

Mener å huske det er flere som har brukt metoden her, les i fermzilla/fermentasaurus+all-rounder tråder.

Så når du karbonerer så trenger det bare stå i 2 døgn på 0 grader? Trodde det måtte stå MINST 1 uke før det ble karbonert så lenge man ikke tvangskarbonerte ved rulling/risting
Det er det jeg og mener, men hadde lyst til å være sikker. Er jo masse positivt ved å gjære under trykk, og akkurat karboneringsbiten er det som kommer til å vippe meg i den retningen
 
På 0c er 0.55-0.62 bar nok for å få 2.5 volum i følge calc/chart hvis det står lenge nok.

Jeg karbonerer selv kun på de nå, selv om jeg kanskje kunne fått det litt mer effektivt med fat (med tanke på at jeg vil ha plass til flere fat samtidig)
 
Tilbake
Topp