Ekstrakt fra Bryggselv - Nybegynner

Iby

 
Hei,

Første post her inne.

Noen som har erfaringer med ekstrakt settene fra Bryggselv?

Jeg tenkte dette var en god start, da det krever mindre investeringer og virker enklere enn å gå på Allgrain med det samme.

Noen spørsmål.

Blir det bra øl?

Stemmer det at en ikke trenger å koke, men at man kun koker opp ca 2 liter, rører ut ekstrakten og deretter fyller på med kaldt vann?

Er det bedre å bare klinke til og fa laget ett skikkelig oppsett fra starten av.

Håper noen kan gi meg noen tips..
 
Takk for tips. Da blir det sikkert til at eg prøver et slikt, også får jeg ta det derfra.
 
Jeg testa et slikt sett her forleden for å sjekke kvaliteten. Serverte det til noen venner som ikke visste at det var ekstrakt. De lukta ikke lunta og likte det. Jeg tilsatte dog gjærnæring og rikelig med tørrhumle.
 
Odland skrev:
Jeg testa et slikt sett her forleden for å sjekke kvaliteten. Serverte det til noen venner som ikke visste at det var ekstrakt. De lukta ikke lunta og likte det. Jeg tilsatte dog gjærnæring og rikelig med tørrhumle.

Akkuratt ja, hviklet lagde du? Lagde du etter anvisning, bortsett fra ekstra tørrhumle?
 
En kassert bohemian Lager me US 05 og mye Amarillo og Chinook i tørrhumling. Fulgte anvisning ja

Planen var å jukse den om til en Pale Ale
 
jeg har laget noen av de settene. funker helt fint. men blir veldig mye bedre om du tar med litt malt og humle for smak.
varm 6-10 liter med vann i en kjele, og la 0.5-1 kilo spesialmalt trekke i en humlepose i 45 minutt på 66*C, etterpå kan du koke hele herligheten i 60 minutt, og tilsette humle underveis, og til slutt helle i ekstraktsettet. så blande alt med kaldtvann til det blir rundt 22 liter i en dunk. rist masse på dunk. og så gjær :)
 
Det høres meget bra ut, men hvilket "spesial malt" kan brukes til dette?


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 
torstein22 skrev:
hvis du brygger et IPA sett, så kan du f.eks bruke samme spesialmalt og humle som nøgne ø's: http://www.bryggselv.no/products/nogne-o-IPA-klone-25l-allgrain 0.5 kg Caramel/Crystal Malt og 0,45 kg Munich Malt, og Cascade humle.
Se på forskjellige oppskrifter på forskjellige øl, så ser du hvilke spesialmalt som vanlighvis brukes.

Dette var meget interessant. Nå var jeg hos BS Stavanger og kjøpte jeg ett ølsett med Bitter, men skal prøve dette også.

Hvor mye vann bruker enn på oppskriften overfor? Ser at BS også har maltekstrakt i 1.8kg bokser. Kan noen av disse brukes?
 
ictys skrev:
Hvordan gikk det med settet? Lurer litt på å prøve jeg også ;D

Vet ikkje enda, skulle være klart til flasking snart, men har I ettertid funnet ut at eg trolig har hatt for lite gjær I. Har brukt ett rør fra White labs. FG er på 1020 etter 13 dager. Lover kanskje ikkje så bra..
 
Iby skrev:
ictys skrev:
Hvordan gikk det med settet? Lurer litt på å prøve jeg også ;D

Vet ikkje enda, skulle være klart til flasking snart, men har I ettertid funnet ut at eg trolig har hatt for lite gjær I. Har brukt ett rør fra White Labs. FG er på 1020 etter 13 dager. Lover kanskje ikkje så bra..

FG 1020 er kanskje litt lite. Veit du kva OG var og stipulert FG? Ruby Red Ale skal vel bli ca 4,3 %, så om du ender på 1020 bør OG ha vore 1053 eller deromkring.
Du kan prøve å auke varmen eit par tre grader no mot slutten for å sjå om du får større utgjæring.

Om du likevel skulle ende på 1020 så treng det ikkje bli ille. Du kunne fått ein infeksjon og fullstendig øydelagt batch. Med 1020 vil du få eit annaleis og noko søtare øl enn planlagt, men det kan bli bra likevel. Neste gong brukar du meir gjær eller lager ein starter i samsvar med mrmalty.com
 
FrodeSy skrev:
Iby skrev:
ictys skrev:
Hvordan gikk det med settet? Lurer litt på å prøve jeg også ;D

Vet ikkje enda, skulle være klart til flasking snart, men har I ettertid funnet ut at eg trolig har hatt for lite gjær I. Har brukt ett rør fra White Labs. FG er på 1020 etter 13 dager. Lover kanskje ikkje så bra..

FG 1020 er kanskje litt lite. Veit du kva OG var og stipulert FG? Ruby Red Ale skal vel bli ca 4,3 %, så om du ender på 1020 bør OG ha vore 1053 eller deromkring.
Du kan prøve å auke varmen eit par tre grader no mot slutten for å sjå om du får større utgjæring.

Om du likevel skulle ende på 1020 så treng det ikkje bli ille. Du kunne fått ein infeksjon og fullstendig øydelagt batch. Med 1020 vil du få eit annaleis og noko søtare øl enn planlagt, men det kan bli bra likevel. Neste gong brukar du meir gjær eller lager ein starter i samsvar med mrmalty.com

OG var ca 1049
 
Då er du ikkje langt unna likevel. Du skal sjå at du får deg godt øl om 1 månads tid eller slikt. For etter det eg les i andre fora så treng dette settet litt lagringstid.

Det kan likevel vere greitt at du neste gong sjekkar mrmalty.com for å berekne rett gjærmengde. Reinslegheit, frisk og nok gjær, godt med oksygen samt god kontroll på gjæringstemperaturen er dei viktigaste faktorane når det gjeld å brygge godt øl.
 
Jeg lot min stå i 3 uker (St Peter ruby red ale) og da gikk den fra 1.018( etter 14 dg) til 1.013
Kanskje du skal gi den en uke til?

OG var på 1.043


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 
Tilbake
Topp