Ekstrakt-stout/Gode råd ønskes

Hei.
Jeg skal endelig ta fatt på mitt andre brygg. Det første brygget var en udiskutabel suksess,, og nå er det ingen vei tilbake...
Jeg skal prøve meg på en stout(ekstrakt), og da har jeg en del spørsmål til drevne bryggere.
Planen var/er å følge oppskriften på Irish Stout i Moderne Hjemmebrygging, men siden det frarådes å bruke Moss`maltekstrakt, har jeg kjøpt  3,6l Muntons Dark. Vil dette, kombinert med ristet bygg bli for "mørkt"? Og hvordan bør jeg knuse byggen? Jeg har ikke tilgang til noen form for mølle, så hva er den beste måten å gjøre dette på?
Jeg har to typer gjær i kjølen, Wyeast #1098 brit ale og Brewferm tørrgjær, jeg regner nesten med at ingen av dem er ideelle, men hvilken av dem er best til stout? Er det en god ide å tørrhumle en stout, og med hvilken humle, og hvor mye?
Og til slutt et siste spørsmål, har noen her på forumet prøvd denne oppskriften?
Mange spørsmål her nå, men håper noen tar seg bryet med å svare: )
Mvh Bjørn
 
Hei,
artig at du synes det gir gode resultater av å brygge, og fortsetter med det!

Jeg er litt usikker, men tror at kun mørk maltekstrakt gir litt lite ugjærbart sukker (korriger meg gjerne på dette, om det er feil), så jeg ville kanskje brukt halvt om halvt med lys maltekstrakt. En stout kan jo svært gjerne være svart, så fargen tror jeg ikke det er så farlig med i forhold til at den blir "for mørk". Tror også begge gjærtypene dine kan brukes, selv om det ikke nødvendigvis er oppført stout på lista på Wyeast sine sider.

Hvis du ønsker en fyldig/kraftig stout, anbefaler jeg å prøve med havreflak (f.eks Bjørns lettkokte eller store), som du koker i 30 minutter før du tilsetter dem sammen med ristet bygg. Vet ikke hvor stort du tenker å brygge med 250-500g på 25 liter skulle være fint. Har du prøvd å knuse byggen med stavmikser/kjøkkenmaskin=
Prøv forsiktig, for det ideelle er at kjernen blir knust, mens mest mulig av skallet forblir inntakt. Knust mørkt malt kan avgi endel bitterhet/beskhet.

Stout trenger egentlig bare humle til bitterhet, så tørrhumling trenger du definitivt ikke, og vær også sparsom om du ønsker den til smak eller aroma.
East Kent Golding og Fuggles er fine og klassiske til stouts, men sikkert endel flere som kan brukes, spesielt da bitterheten ikke er så fremtredende, mens smak og aromahumle kanskje bør være en av disse i små mengder.

Selv bruker jeg BeerCalc til å lage oppskrifter. Der kan du skrive inn hvor mye du tenker å ha i av ingredienser, og sjekke det opp mot typeriktighet for ulike typer stouts.

For øvrig prøvde jeg å veilede en kamerat som lagde stout ut ifra mørk og lys ekstrakt + ristet bygg og litt sjokolademalt, for ikke lenge siden, men opplevde at den ristede byggen ikke kom frem, og at den ble litt tynn (uten bruk av havregryn).

Lykke til! :)
 
Lars skrev:
Hvis du ønsker en fyldig/kraftig stout, anbefaler jeg å prøve med havreflak (f.eks Bjørns lettkokte eller store), som du koker i 30 minutter før du tilsetter dem sammen med ristet bygg. Vet ikke hvor stort du tenker å brygge med 250-500g på 25 liter skulle være fint.

Jeg vil anbefale å meske havregryn eller flaket bygg sammen med pale malt, eller droppe det helt. Uten meskingen ser det ikke ut til å ha ønsket effekt.

Lars skrev:
Har du prøvd å knuse byggen med stavmikser/kjøkkenmaskin=. Prøv forsiktig, for det ideelle er at kjernen blir knust, mens mest mulig av skallet forblir inntakt. Knust mørkt malt kan avgi endel bitterhet/beskhet.

I Brewing Classic Styles anbefales det at man knuser røstet bygg nesten til pulver. Det går helt fint, så lenge mengden er passelig.
 
Hm, okei. :)

Kan du tilføre fyldighet/kropp på andre enkle måter, i forhold til en stout som ekstraktbrygg?
 
Hva med en liten mengde tørr hveteekstrakt? Det vil ihvertfall tilføre proteiner som hjelper på skummet, og også bør gi bedre "mouthfeel".

Ellers er vel også en høy FG forbundet med "kropp" og "tyngde", så en stout lavet på kun mørk ekstrakt behøver kanskje ikke være så galt (Om ikke dette blir for mye, som Lars sier).
 
Sikkert ikke dumt, noen som har erfaringer med dette?

Smakte en ekstraktstout som landet på 23 eller 24 i FG, uten at den opplevdes særlig fyldig. Nå var det vel flere ting som ikke hadde klaffet 100% her, men etter mine erfaringer trenger iallefall stouts ekstra hjelp om de skal få nok kropp.
 
For å sitere John Palmer:

"To add more body to an extract-based beer, add more caramel malt or some malto-dextrin powder. You can also increase the total amount of fermentables in the recipe which will raise both the OG and FG, and give you a corresponding increase in alcohol too."

Malto-dextrin powder altså. Veit ikke om det er lett å få tak i på petit eller vinogbar o.l.
 
Kenneth N skrev:
Hei Lars!

Kunne du utdype fremgangsmåten med havregryn og ristet bygg litt nøyere?

Hoi!
De gangene jeg har brukt (lettkokt) havregryn i senere tid, har jeg bare blandet dem med resten av maltet før eller etter knusing.
Røstet bygg kan du også bare ta med i knusingen og meskingen sammen med maltet, men den kan også behandles på flere andre vis om ønskelig. Pulverisering er nevnt tidligere i tråden, mens Gordon Strong foreslår eksempelvis kalduttrekk eller tilsetting i mesken før resirkulering og skylling, i boka Brewing Better Beer.

Edit: Hm, jeg så i ettertid at det er snakk om ekstrakt i denne tråden. Jeg har for lite erfaring med ekstraktbrygging av slike øltyper til at jeg har gode råd. Tenker du å bruke havregryn, eller flaket bygg (som i Guinness), ville jeg kjørt en minimesk (mesket noe pale malt sammen med havregryn/flaket bygg). Røstet bygg kan du også tilsette her, eller du kan gjøre et kalduttrekk. Har ikke forsøkt dette selv.
 
Lurte på å bruke havregryn, men kanskje flaket bygg er bedre? Jeg vet nok ikke hva det å meske vil si dessverre. Bruker mye tid om dagen på å sette meg inn i terminologien her  :roedme:

Med 23 liter vørter, hvor mye gryn bruker man da, og hvor lenge eventuelt?
 
Kenneth N skrev:
Lurte på å bruke havregryn, men kanskje flaket bygg er bedre? Jeg vet nok ikke hva det å meske vil si dessverre. Bruker mye tid om dagen på å sette meg inn i terminologien her  :roedme:

Med 23 liter vørter, hvor mye gryn bruker man da, og hvor lenge eventuelt?

Bruk gjerne havregryn, det gir et fint mykt preg, Nøgne Ø bruker det f.eks i sin Havrestout.

Mesking er prosessen som foregår når man bløtlegger knust malt i varmt vann (60-70 grader) for å få konvertert stivelsen til sukker.
I maltekstrakt er denne prosessen er allerede gjort.

Boka Moderne hjemmebrygging gir fin introduksjon i brygging for nybegynnere (bare bytt ut Moss maltekstrakt med maltekstrakt som du kjøper hos Petit, Vin og Bar, Bryggselv eller liknende), mens Brewing Classic Styles har rundt 80 knallgode oppskrifter, og tips til hvordan man kan brygge dem med ekstrakt og spesialmalt, eller bare med malt.
 
Tok meg en havrestout på fredagen, mmmmm  :)

Skal kjøpe den boka. Venter bare på innmeldingsrespons fra Norbrygg så jeg kan spare et par kroner  :skaal2:
 
Tilbake
Topp