Ekstraktbrygg farge

ØlBelge

Norbrygg-medlem
God kveld,
Tenkte å teste en batch laget på ekstrakt, men fargen ble mye mørkere enn jeg hadde forventet etter koking (60 minutter). Kort fortalt var det 3 kg Briess CBW Golden Light (Bryggselv) med ca 20 liter etter kok. Hadde forventet at det skulle bli nokså lyst, men ble altså betraktelig mørkere.

Noen med erfaring fra ekstraktbrygging som har opplevd lignende? Er det selve ekstraktet som er mørkere enn forventet eller har det noe med kokingen å gjøre.

Kan jo nevne at ekstraktet ble tilsatt vannet når det var nesten på kokepunktet, men uten at det var varme på kjelen (for ikke å svi i bunnen). Varmen ble først slått på etter at alt var rørt godt og løst opp.
 
Et år vil jeg betrakte som for lenge
Produsenten oppgir vel 2 år og det funker det på mørke øl, men jeg ville ikke brygget de aller lyseste med det
For å være ærlig, hvis du vil ha et helt lyst øl ville jeg ikke brygget med LME
Har brygget en god del IPA og annet, og det har alltid blitt godt, men ikke alltid truffet fargen
 
Et år vil jeg betrakte som for lenge
Produsenten oppgir vel 2 år og det funker det på mørke øl, men jeg ville ikke brygget de aller lyseste med det
For å være ærlig, hvis du vil ha et helt lyst øl ville jeg ikke brygget med LME
Har brygget en god del IPA og annet, og det har alltid blitt godt, men ikke alltid truffet fargen

Takk for kjappe svar! Får bare vente å se hvordan det blir etter gjæring.
 
Loebrygg er inne på noe vesentlig. LME eller DME. Jeg kjøpte tidligere LME til gjærstarter. Mellom to hus, bodde jeg midlertidig i en leilighet, og kokte en batch med LME. Den ble mørk og smakte gammelt. DME er frysetørret og holder seg godt over tid.
Hovedproblemet med ferdige ekstraktsett eller LME, er at de ikke blir oppbevart kjølig / som ferskvare. Bryggebutikkene er forhåpentligvis bedre enn Europris, men det vet vi ikke.
Er de gamle når du kjøper dem, er det umulig å lage gode lyse øl.
DME er mindre utsatt for tid, temperatur og lys
 
Loebrygg er inne på noe vesentlig. LME eller DME. Jeg kjøpte tidligere LME til gjærstarter. Mellom to hus, bodde jeg midlertidig i en leilighet, og kokte en batch med LME. Den ble mørk og smakte gammelt. DME er frysetørret og holder seg godt over tid.
Hovedproblemet med ferdige ekstraktsett eller LME, er at de ikke blir oppbevart kjølig / som ferskvare. Bryggebutikkene er forhåpentligvis bedre enn Europris, men det vet vi ikke.
Er de gamle når du kjøper dem, er det umulig å lage gode lyse øl.
DME er mindre utsatt for tid, temperatur og lys

De står fremme på Bryggselv i Oslo, men ser produsenten oppgir lagring under 30c (eller 90f). Men mener å ha sett at de jeg så på sist der hadde stått der veldig lengre, så man bør være obs på at de kan være nær eller kanskje over "utløpsdato" allerede ved innkjøp.

Mulig de har de på kjølelager også, har inntrykk av at de har relativt god kontroll på kjølevarer der. (Men har ikke kjøpt andre råvarer enn Isinglass der)
 
Tilbake
Topp