Ekstraktbrygging i aluminiumsgryte.

Beron

 
Har funnet ei 40L "krabbegryte" i aluminium på nett til 600,- som jeg er fristet til å kjøpe for å bruke til ekstraktbrygging.

Kan aluminium gryte brukes eller er det uheldig ?
 
Det går helt fint! Pass bare på at du ikke skrubber gryten skinnende blank etterpå, den skal bli litt misfarget i kontakt med vørteren, og det er nettopp dette oksidbelegget som beskytter metallet og hindrer at det angripes av vørteren.

mvh
Lars
 
Men et annet poeng er også i hvorvidt aluminium kan komme i vørteren og påvirke kroppen. Har lest litt forskjellige meninger om hvor 'giftig' det er. Spesielt når man tar i betraktning at vørteren blir litt syrt. Likevel, det ordner seg helt sikkert.
 
Ja, det har jo vært diskutert mye frem og tilbake, men konklusjonen jeg har sett er at det ikke er påvist noen sammenheng mellom Al og Alzheimers, som det jo var mye spekulasjon rundt for et tiår eller to siden. Uansett kommer det ikke noe Al å snakke om ut i vørteren hvis du ikke skrubber og skurer vekk oksidbelegget, som nevnt. Jeg husker da jeg lærte om dette i kjemien på NTNU så regnet jeg ut om den pH-en som vørteren har vil forårsake at Al kommer seg ut i ølet, og hvis jeg regnet riktig ble svaret at det gjorde det ikke :)
 
Fordelen med vørteren er vel at den ikke er spesielt sur. Det jeg har hørt tidligere er at man skal være forsiktig med å koke veldig sure ting i aluminium, rabarbragrøt f.eks  :)
Ser man i en av de gamle grytene fra "bestemors kjøkken" ser man ofte fullt av små krater i bunnen der aluminiumen er løst opp.
 
Ja, det stemmer. Vørter har vel som regel en pH på mellom 5,3 og 5,5 hvis jeg ikke husker feil. Vår alukjele har ingen krater, men derimot det tidligere nevnte oksidbelegget som hindrer aluminiumen fra å løsne.
 
Ja, ser at du skriver i boken din som jeg sitter her med nå at "rustfritt stål er det beste alternativet, selv om kjeler av aluminium og emalje også kan brukes".

Meget bra bok forresten!
 
Hei,

Jeg brygget tidligere med en 40 liters alu-gryte og det har gått bra det tror jeg...

Rengjøring ble stort sett utført med en oppvaskbørste og en liten skvett zalo, og den ble aldri skinnende ren nei...

Er man forsiktig med gryta, går nok det bra og du lever et langt og godt liv uten alzheimer.

Richard
 
Her er linken til gryta, kr 598 for å være nøyaktig  :)

http://www.ahandel.no/catalog/product_info.php?products_id=2228&osCsid=050ef94ca065d8c5104fdfed2cd90362
 
Tilbake
Topp