Ekstraktbrygging

Oddlo

 
Etter å ha vært medlem av forumet en stund har jeg nå et spørsmål.
Har foreløpig ikke kommet lenger en til ekstraktbrygging og lurer derfor på om det er mulig med godt resultat å erstatte basismalten i en oppskrift med ekstrakt? Og meske kun spesialmalten. Og da hvordan beregne mengden? Er det beercalc som er løsningen?

Supert forum forresten og en super hobby  :ilike:
 
Det fungerer greit, stort sett. Hvor store mengder ekstrakt du må bruke i  forhold til basismalten som er brukt i oppskriften du skal konvertere, må sees i forhold til OG i brygget. Om man i bryggingen med malt har en utnyttelsesgrad på 70 %, vil maltmengden i oppskriften naturlig nok være høyere enn om man har en utnyttelse på 85 %. Jeg ville sett på OG og regnet ut hvor mye SG basismalten tilfører brygget med utnyttelsen som er oppgitt i oppskriften (hvis den er oppgitt da). Her kan du ev. bruke programmer som Beersmith, Promash eller den nevnte Beercalc.

Ellers går det stort sett fint å bruke de fleste typer spesialmalt i ekstraktøl. Jeg ville dog styrt unna carapils/carafoam, amber og brown malt, samt flak av alle typer, da disse trenger mesking med basismalt for å få omdannet stivelsen til sukker.
 
Og kjøp ekstrakt kun i hermetisk lukket beholder. Oksidert maltekstrakt gir øl som ikke er godt.
 
Eller gå for spraymalt. Det er lettere å veie, og har langt bedre holdbarhet. Oppbevarer du det rimelig tett i fryser, kan det stå seg svært lenge.
 
Takker for svar. Har et brygg som er satt for en uke siden med Weyermann ekstrakt. Helt basic uten noe annet enn humle tilsatt. Men har planer om utvikle hobbyen gradvis, så får vi se hvordan det går  :) De to første forsøkene med ekstrakt var jeg nok ikke helt heldig med.
En annen ting er om noen vet hvor en får kjøpt Colemann kjølebokser? Er det forhandlere i Norge? Eller er det andre typer som egner seg til meskekar?

EDIT: Søkte mere og fant svar selv.
 
Jeg har brukt Beercalc en del for å omregne vanlige oppskrifter til delekstraktoppskrifter. Og det kan være litt artig å delmeske også. Det prøvde jeg nylig og det var knapt vanskeligere enn å lage den vanlige 'téen' som man gjør hvis ikke malten trenger mesking. Det tar bare lengre tid og man må trikse litt med temperaturen.
 
Oppbevarer du det rimelig tett i fryser, kan det stå seg svært lenge.
Undskyld Gahr at jeg blander meg inn. Men jeg tenkte bare på om at hvis du oppbevarer spraymalt i frysen, om ikke fuktigheten når man tar det opp vil klumpe det til? Jeg trodde det var best å lagre spraymalt i stabil rom temp.
 
Tilbake
Topp