Ekstraktsett er åpenbart relevant for tida, jfr.
denne tråden. Så jeg tenkte det kunne være greit å ha en hovedtråd om ekstraktbrygging - altså inkludert ekstraktsett - og oppdaga at det har vi jo. Så da klistrer jeg denne.
Bryggselv har forøvrig lagt ut en
to minutters video om brygging med ekstraktsett. Ikke helt ille, men jeg synes det er snålt at det anbefales å bare fylle opp med kaldt vann før du tilsetter gjæren. For det første vil jeg vel anbefale at en sørger for riktig temperatur for gjæren ved tilsetting - og dernest ville jeg sagt noe om hva slags temperatur det bør gjæres på videre. Det er også for lettvint å bare si at dunken skal stå i to uker.
Jeg veit ikke om det følger mer og bedre info med settet, men om man er opptatt av at resultatet skal bli bra og at kundene skal komme tilbake etter mer, kunne man vel ha kosta på seg å gi litt bedre informasjon om et par vesentlige forhold?
Jeg starta med et sånt ekstraktbrygg for snart 9 år sida, og det blei ganske ille. For det første sto det ikke noe om gjæringstemperatur på instruksene, så jeg lot dunken stå i ei varm stue - og det sto heller ikke noe om at den ikke burde stå lyst, så den fikk rikelig med sollys.
Jeg får håpe at dette, som de skriver i innledninga der, er sant: "Ekstraktsettene som finnes på markedet nå er av enormt mye bedre kvaltiet enn hermetikkboksene fra gamle dager". Det var en sånn boks jeg starta med. Og så håper jeg også at kvalitetssikringa deres er bedre enn rettskrivinga deres

.