Ekstrakt brygg

Briess golden light
Riktig, vel igjen, ville styrt unna bordsukker, det blir tynt og trist i forhold til både tsjekkisk og pale ale.. US-05 vil dra den mer enn langt nok ned. Og det virker jo som du har en plan du vil gjennomføre, og da tenker jeg at det er det beste valget.

Med 15kg LME har du jo muligheten til å prøve forskjellige fremgangsmetoder, og skulle du ikke være fornøyd med planen du har nå, kan du jo gjøre små justeringer ved neste brygg og se hva som gir deg resultatet du er ute etter :)
 
Ja bare å kjøre på. Var litt betenkt om å ikke koke ekstrakt, men det går nok fint. Har aldri laget øl som har smakt vondt…
 
Ja bare å kjøre på. Var litt betenkt om å ikke koke ekstrakt, men det går nok fint. Har aldri laget øl som har smakt vondt…
Da er du heldig, jeg har brygget mye middelmådig øl på min vei, for ikke å snakke om de jeg har dumpa... Menne du vet hva de sier, keep on rocking in the free world :)
 
Har begrenset erfaring, men jeg gjorde en test for noen år siden. Brygget da det ”samme” ølet med LME, DME og allgrain. Testen ble litt amputert av at det flytende ekstraktet hadde oksidert (gikk ut på dato samme måneden jeg brukte det – og da var det antagelig produsert ett år tidligere). Testen ga en klar seier til allgrain-batchen, men som loebrygg sier – med rause mengder humle ville nok resultatet blitt jevnere. Testen her.
 
I såfall var det 2 år gamelt
Sjekket notatene. Det var faktisk ett år etter tilvirkningdatoen, som var det som sto trykket på pakken. Da skulle den altså kunne oppbevares enda ett år om den ble lagret kjølig. Bryggebutikker har ikke alltid ideelle rutiner mht. lagring...
 
Her står det litt om oppbevaring og holdbarhet:


Egentlig greit å vite at det er Maillard reaksjoner og ikke oksidasjon
 
Tilbake
Topp