Tenker litt på bruk av noe spesialmalt for å prøve noe nytt.
Er det slik at enn bare bruker 200 gram f.eks å lar dette trekke i vann i 20-30 minutter og tilsetter vørter?
 
Ekstraktsett er åpenbart relevant for tida, jfr. denne tråden. Så jeg tenkte det kunne være greit å ha en hovedtråd om ekstraktbrygging - altså inkludert ekstraktsett - og oppdaga at det har vi jo. Så da klistrer jeg denne.

Bryggselv har forøvrig lagt ut en to minutters video om brygging med ekstraktsett. Ikke helt ille, men jeg synes det er snålt at det anbefales å bare fylle opp med kaldt vann før du tilsetter gjæren. For det første vil jeg vel anbefale at en sørger for riktig temperatur for gjæren ved tilsetting - og dernest ville jeg sagt noe om hva slags temperatur det bør gjæres på videre. Det er også for lettvint å bare si at dunken skal stå i to uker.

Jeg veit ikke om det følger mer og bedre info med settet, men om man er opptatt av at resultatet skal bli bra og at kundene skal komme tilbake etter mer, kunne man vel ha kosta på seg å gi litt bedre informasjon om et par vesentlige forhold?

Jeg starta med et sånt ekstraktbrygg for snart 9 år sida, og det blei ganske ille. For det første sto det ikke noe om gjæringstemperatur på instruksene, så jeg lot dunken stå i ei varm stue - og det sto heller ikke noe om at den ikke burde stå lyst, så den fikk rikelig med sollys.

Jeg får håpe at dette, som de skriver i innledninga der, er sant: "Ekstraktsettene som finnes på markedet nå er av enormt mye bedre kvaltiet enn hermetikkboksene fra gamle dager". Det var en sånn boks jeg starta med. Og så håper jeg også at kvalitetssikringa deres er bedre enn rettskrivinga deres:).
 
Bortsett fra at du ikke trenger å meske eller koke så lenge er det ikke noe som skiller fra all grain.
Gjæringa og temperatur der er like viktig.
 
Bortsett fra at du ikke trenger å meske eller koke så lenge er det ikke noe som skiller fra all grain.
Gjæringa og temperatur der er like viktig.
Nettopp. Men folk som - sånn som meg for 9 år sida - vandrer storøyd og uvitende inn i brygginga, veit jo ikke sånt. Og da må de bli fortalt det, og ikke bare bli vist en video som gir intrykk av at det er enklere enn det det faktisk er. Resulatet blir jo fort nokså udrikkelig - og det hadde det ikke behøvd å bli.

Og så kan det jo sies at jeg var lovlig naiv som ikke satte meg bedre inn i grunnprinsippene før jeg satte i gang. Men det var jeg altså. Og jeg hverken var eller er aleine om det, antakelig.
 
Nettopp. Men folk som - sånn som meg for 9 år sida - vandrer storøyd og uvitende inn i brygginga, veit jo ikke sånt. Og da må de bli fortalt det, og ikke bare bli vist en video som gir intrykk av at det er enklere enn det det faktisk er. Resulatet blir jo fort nokså udrikkelig - og det hadde det ikke behøvd å bli.

Og så kan det jo sies at jeg var lovlig naiv som ikke satte meg bedre inn i grunnprinsippene før jeg satte i gang. Men det var jeg altså. Og jeg hverken var eller er aleine om det, antakelig.
Det er med noen instrukser men de er rimelig vage, man må også tilsette 1kg sukker eller DME/LME det må jo da kokes. Så skal man hive oppi 3-5 liter kaldt vann før man tilsetter sukkervannet, så ekstrakter og til slutt vann, men cider settene havnet man ofte på rundt 19 grader så det er jo greit nok, men som sagt vage instrukser.

Jeg mener uansett at det ville vært positivt om FWK(fresh wort kit) tok over for disse ekstrakt settene, da blir det lokalt brygget, ferskere varer og om settene forsvinner litt, sikkert et veldig godt utvalg :)
 
Jeg veit ikke hvor mange som etter hvert vil innom klassisk ekstraktbrygging. Jeg ser for meg at disse setta fortrenger det. Men for dem som av ymse praktiske grunner vil prøve seg på det, er jo boka til Palmer og Zainasheff et funn. Den heter "Brewing Classic Styles", og inneholder ei veldig god innføring i ekstraktbrygging, og eksempeloppskrifter av høy klasse på de aller fleste ølstiler. Alle oppskriftene er basert på ekstrakt som basis, med tillegg av spesialmalt - som du trekker som te - der det er nødvendig. (Og så har de maltbaserte alternativer for folk som brygger med 100% malt.)
 
Jeg har enda ikke fått testet Fresh Worth kit, men det er i planene.
Selv startet jeg med et Mangrove Jacks sett første gang, og som sett i denne tråden har jeg forsøkt noen sett og også kjøpt inn litt humle selv og kokt i sammen med DME.
Syns dette er en grei, enkel prosess og tidsbesparende for egen del.

Det er en stund siden jeg har brygget noe særlig, har en lager til karbonering nå, men ellers så er tanken å prøve et FWK i nærmeste fremtid.
 
Det blir jo veldig mye væske som må transporteres, derfor jeg nok bare prøvde det en gang
Kunne like gjerne kjøpt ferdig øl for min del
 
Fikk kjøpt meg et sett for noen dager siden, og ikveld fikk jeg endelig anledning til den store bryggingen av denne

DSC_0855~2.JPG

Kommer med en grei bruksanvisning for de som må ha det og liten notis på baksiden.
DSC_0856~2.JPGDSC_0857~2.JPG
 
IMG_0033.jpeg
FWK Pale Ale,en ble stående totalt 3 uker til gjæring da influensaen gjorde sitt inntog, og satte en stopper for planlagt fating for en uke siden.
Men ikveld gikk den på fat, og ble satt på kjøl. Havnet på 5.6%.
Blir sikkert å prøve et sett eller to ved en senere anledning.
 
Da var fredagspils'en over på fat, og samme med en APA jeg brygget for et par uker siden.

Prøvde for første gang å trekke noe spesialmalt jeg hadde kjøpt og tilsatte det med DME til kok.
Humlet med Cascade, Citra & Vic Secret.

1000001224.jpg
 
Da var 22 liter med cider satt til gjæring ikveld. Kommer til å fate 19 liter og resten på flasker.
Vil prøve å la fate stå i ro frem til sommeren for modning.
1000001232.jpg
 
Det er med noen instrukser men de er rimelig vage, man må også tilsette 1kg sukker eller DME/LME det må jo da kokes. Så skal man hive oppi 3-5 liter kaldt vann før man tilsetter sukkervannet, så ekstrakter og til slutt vann, men cider settene havnet man ofte på rundt 19 grader så det er jo greit nok, men som sagt vage instrukser.

Jeg mener uansett at det ville vært positivt om FWK(fresh wort kit) tok over for disse ekstrakt settene, da blir det lokalt brygget, ferskere varer og om settene forsvinner litt, sikkert et veldig godt utvalg :)
@Kloakk La ut en egen tråd...
 
Sist redigert:
Jeg har brygget en rekke ekstraktøl (Coopers, Muntons, St. Peter, og flere andre) før jeg gikk til anskaffelse av kokeutstyr.
Jeg har prøvd alle varianter av tilsetninger, både DME, LME, brunt og hvitt sukker, humle (kokt for bitterhet og tørr for aroma).
Noen av disse bryggene ble dårlige, mens andre ble helt greie øl som gikk fort unna, også når skeptiske gjester fikk det servert.

Noen mener ekstraktøl blir bedre med koking. Dette virker skikkelig bakvendt og helt usannsynlig. Hele poenget med ekstraktøl er at det skal være enkelt og raskt å sette det. Hvis du har lyst til å koke øl kan du like gjerne kjøpe malt og ta hele prosessen. Dessuten er det allerede kokt. Det er kokt *helt* ned til sirup. Det samme gjelder for LME. Hva man skal oppnå ved å vanne det ut for så å koke det igjen, skjønner jeg ikke.

Og, som flere her inne har poengtert, av og til er bruksanvisningene som følger med temmelig mangelfulle og alt for generelle. Andre har påpekt at det kan være en idé å bytte ut gjæra som følger med i komplette ekstraktsett. Jeg har testet det, uten at jeg kom til noen klar konklusjon. Men jeg la merke til at det ofte var små doser, og uklare instruksjoner rundt gjæringestemperatur. Jeg gikk ganske fort bort fra komplette sett, og kjøpte heller ekstrakt, DME/LME og gjær separat. Det er om ikke annet en grei måte å vite hvilken gjær du faktisk brygger med, og at du har riktig temperatur for den gjæren.

Mine tips for å lykkes med et helt greit ekstraktøl:
  1. Bruk Starsan eller annen syrebasert desinifisering i gjæringskaret før du putter noe oppi det.
  2. Gjør prosessen så enkel som mulig. LME trenger IKKE å kokes, heller ikke DME.
  3. Hvis du bruker DME, pøs den opp i gjæringskaret først. Tilsett kokende vann *sakte*, mens du agiterer karet. Hvis det klumper seg litt, bruk en (desinfisert) sleiv for å løse røre rundt. Det er IKKE krise hvis det er igjen noen små klumper. De forsvinner under gjæring.
  4. Varm opp boks/pose med LME og ekstrakt til rundt 60 grader (i en kasserolle). Det gjør det mye enklere og raskere å få tømt dem i karet.
  5. Ha litt kokende vann klart, så du kan skylle ut poser/bokser. Alle godsakene skal med.
  6. Tøm på kokende vann til du har ca. 4-6 liter vørter i karet (avhenger av hvor kaldt/varmt ølet skal gjæres), rør forsiktig underveis.
  7. Fyll etter med kaldt vann (rett fra springen), og juster med kokende vann hvis temperaturen i vørteret blir alt for lav. Stans når volumet er der det etter oppskrift skal være. Det kan lønne seg å kjøpe et digitalt termometer så du får nøyaktig og rask måling av temperatur.
  8. Denne fremgangsmåten sørger for at det er masse O2 i vannet, så du trenger ikke å riste på karet etterpå (eller oksygenere på annet vis).
  9. Strø over tørrgjær (fersk gjær krever som oftest starter, og det tar lenger tid enn du bør investere i ekstraktbrygging) så snart du er ferdig.
  10. Hvis du skal tørrhumle, gjør det med måte. Det er mindre maltsmak og aroma i ekstraktøl, og 100 gram tørrhumle vil kunne medføre et øl som ikke er balansert. Masse aroma fra humle, og lite sødme/smak fra malt som balanserer ut. Min erfaring: Ikke overstig 1g humle / liter. Hvis ekstraktet mangler noe bitterhet, får du uansett ikke en god IPA med å pøse på med C-humler.

Med denne metoden vil du kunne gjøre ferdig ølet på ca. 40 minutter når du har fått det i fingrene. Og det er en bra ting, også for ølet. Jo lenger tid du bruker med gjæringskaret åpent, desto større er sjansen for infeksjon / kontaminering. Når ølgjæra er pitchet kommer den til å konkurrere ut villgjær, så det går gjerne bra uansett, men det er lurt å prøve å unngå det uansett.

Du trenger:
  • En vannkoker, gjerne en som tar mer enn 1l. Har du ikke det, bruk en kjele.
  • En sleiv eller bryggespade eller noe sånt å røre med.
  • Digitalt termometer er lurt.
  • Litermål kan være kjekt å ha, men er egentlig ikke noe must. Det er literangivning i gjæringskaret, og følger du prosedyren over, så er det umulig å bomme. Hvis du ikke har mulighet til å fylle karet rett fra kranen, er en romslig mugge alt du trenger.
  • Mulighet til å gjære på riktig temperatur. Har du ikke mulighet til å gjære på 10 grader, ikke prøv å brygge lagerøl. Det blir ikke godt.

Erfaring med typer ekstrakt / sett:
  • Kjøp så dyrt ekstrakt du føler du har råd til. Du får litt det du betaler for også i denne sammenhengen.
  • Brygg lyse øl, og ikke for alkoholsterke. De vil stort sett være mer i tråd med det du forventer når ølet er ferdig.
  • Unngå IPA og veldig mørke øl, det er vanskeligere å lage gode ekstrakter når ølet krever mye humlearoma og solid maltsmak.
  • Kjøp helst ekstrakt, DME/LME og gjær separat. Mest på grunn av gjæren.
  • IKKE fall for fristelsen å bruke brunt eller hvitt sukker isteden for maltekstrakt (DME/LME). Ølet blir sterkere, men vil bli ubalansert og i verste fall vammelt og for søtt. Alkoholen vil bli for dominerende.
  • Hva gjelder produsenter: Dette er såpass mange år siden at det nå har kommet mange nye leverandører og ekstrakter siden jeg holdt på med denne bryggemetoden. Det er derfor ikke sikkert at det er relevant eller pålitelig lenger, men jeg endte opp med å brygge mest Coopers. De var ikke veldig dyre, og holdt stort sett det de lovet. Favoritten i huset den gang var et lyst pale ale fra Coopers, med ABV rundt 4.5%. Behagelig terrasseøl som også tålte å nytes med grillmat, spekemat, Bacalao og annen mat med mye smak.
Forstår ikke helt hvorfor du svarer til mitt innlegg, men det er forskjell på ekstrakt sett og ekstrakt brygging.

Jeg har aldri satt et sett med øl så der kan jeg ikke uttale meg, men ekstrakt brygging, som jeg har gjort en hel del av, er helt avhengig av koking :)
 
Forstår ikke helt hvorfor du svarer til mitt innlegg, men det er forskjell på ekstrakt sett og ekstrakt brygging.

Jeg har aldri satt et sett med øl så der kan jeg ikke uttale meg, men ekstrakt brygging, som jeg har gjort en hel del av, er helt avhengig av koking :)
Granted, det var litt tilfeldig at jeg svarte deg istedenfor å poste ny tråd, og ser at det ikke treffer helt det du er opptatt av. Men jeg er fortsatt litt forvirret med tanke på den kokingen da.
Jeg vet det gjøres, men skjønner ikke hvorfor. Hvis poenget er å koke inn bitterstoff og/eller aroma i et nøytralt ekstrakt (LME eller DME), så ville det kanskje vært mer optimalt å koke humle? Bitterstoffet er stort sett ekstrahert på ca. 15-30 minutters kok, og aromahumlene er stort sett ferdig på 1-20 minutter ved 100 grader.
Men, som du sier, ekstrakt brygging er ikke noe jeg har førstehånds erfaring med. Mulig det er noe jeg misforstår.
 
Tilbake
Topp