Ekstraktsettforbedringer

Hei!

Jeg skal brygge mitt aller, aller første øl. For enkelhets skyld blir det ekstrakt, og tenker å kjøpe dette settet, Amerikansk IPA, fra bryggselv.no.

Jeg ser at brygget kan forventes å få et alkoholdinnhold på 4,5 - 4,7, og det er jo ganske lavt for en IPA. Kan jeg gjøre noe med dette på en forholdsvis enkel måte, som å tilsette noe spraymalt e.l.?

Regner ikke med at dette brygget i utganspunktet er særlig preget av humle. Hvor mye, hvilken type, og når bør jeg tilsette mer humle?

Bryggselv.no anbefaler å bruke en av disse gjærtypene:
- WLP001 California Ale Yeast (fersk gjær)
- WLP051 California V Ale Yeast (fersk gjær)
- Safale US-05 (tørrgjær)
Har dere noen preferanser her?

Hilsen totalt uvitende nybegynner ;-)

Kjør det som det er. Bruk US-05. Kjøp noe som du kan måle temperatur på karkanten med og isoler temperaturproben med litt bobleplast og duktape, slik at du måler vørtertemperatur. Jogg med gjæringskaret rundt om i huset eller ute slik at du gjærer på 18-20 grader vørtertemperatur.

Ser det står 60 IBU. Det er endel bitterthet det med såpass lavt alkoholinnhold.
Litt tørrhumle gjør kanskje ikke skade, hadde da gått for en av sortene som er i settet.
Få evt noen som kan ekstrakt til å hjelpe til med stor/sterk nok oppskrift hvor du ikke mikser kokt/ikke kokt vørter.

stemmer for us-05. super gjær og veldig enkelt.
dette settet har en del humle allerede faktisk... så jeg ville ikke dratt på så mye. 1-2 g pr liter avhengig av hvor stor tenning du får av humle... men bruk en av typene som allerede er i settet.

Jeg er veldig gla i humle! Men jeg får vel prøve den sånn som den er i utgangspunktet. Men finnes det ikke en metode for å øke alkoholinnholdet noe?

Synes det var litt kjedelige svar dere ga meg. Hvis det skal være sånn så begynner jeg å meske med en gang! ;-)

En godt humlet IPA på 4.5% kan bli utmerket. Jeg ville gjort det enkelt å brygget slik det skal være med US-05 tørrgjær. Kjør på med tørrhumle i gjæringskaret etter en ukes tid. Amerikask humle med mye aroma passer bra, f.eks Cascade, Amarillo, Citra, Galaxy, e.l. Hvis du vil ha mye humlesmak kan du gå opp til 50g, vil du ha det mer moderat legger du deg på ca. 25g.
Lykke til med ditt første brygg. Vær nøye med vasking og pass på gjæringstemperaturen så blir det sikker godt øl:)

Sett gjærduken i en stor balje med vann, det holder temperaturen mer stabil. Da kan du også justere tempen ved å legge kjøleelementer eller is i vannet.

Jeg humlet den med 50gr citra:) kunne godt ha enda mere. Skikkelig citrus aroma første ukene før den dabber av. Men enda godt

[QUOTE="Espen93, post: 243138, member: 12144"Skikkelig citrus aroma første ukene før den dabber av. Men enda godt[/QUOTE]

mistet den mye humlesmak allerede etter de første ukene? *gulp* da er det ikke lett å rekke å nyte brygget mens alle smakene fortsatt er der.

ja jeg syns den mister aroma veldig fort. vertfall på flaske. skal kegge min første batch, samme IPA med citra tørrhumling til helgen. så får vi se hvordan det blir. kegging betyr jo 2 uker mindre i rom temp. kan bety en del i humle sterke øl

Synes selv humledrevneøl dør forbausende fort. Siste DIPAen min synes jeg peaket på dag to og flaskeversjonen var bare en skygge av det.

skremmende at de holder seg så dårlig. jeg mener å ha lest flere steder på forumet at folk sier at ølen holder seg godt i 2-3 mnd før den taper seg... skremmende hvis vi kun snakker uker... da har vi jo ingen sjans til å nye ølen mens den er på topp

Hm, kjenner ikke igjen dette med at humlemaken forsvinner. Åpnet en flaske Lucky Jack fra november 2013 forrige dagen – og den var bedre enn noengang. Husk at alt øl (også ales) skal lagres mørkt og kaldt – på brune flasker.
Er det andre som sliter med at aromaen forsvinner fra flaskene?

Mengden oksygen i ølet påvirker hvor fort humlesmakene blir redusert, men når ølet ettergjæres på flaske blir vel oksygenet brukt opp? Så det er kansje mest aktuelt for lagring på fat. Da er det i hvertfall viktig å plaske minst mulig og flushe godt før ølet karboneres for å få ut mest mulig luft. Hva slags humle som brukes og hvordan det brygges har nok også en del å si for hvor godt smakene holder seg.

er mindre sjangs for oxydering i fat. siden du presser luften ut med co2 før du lar det stå til karbonering

Hm, kjenner ikke igjen dette med at humlemaken forsvinner. Åpnet en flaske Lucky Jack fra november 2013 forrige dagen – og den var bedre enn noengang. Husk at alt øl (også ales) skal lagres mørkt og kaldt – på brune flasker.

vertfall på min som var kraftig tørr humlet med Citra så var det en skikkelig god intens citra humle lukt. den forsvant etter bare noen uker. men det betyr ikke at all aroma forsvinner. eller smak. men man kjenner fort om den er helt fersk eller ikke :)

Humlesmaken pleier holde en stund, men aromaen er mer flyktig.

Min erfaring er at det går nedover etter noen uker, men ølen er fortsatt god i noen måneder. Det går ikke fra himmel til (humle-)helvete over natta;)

Tilbake
Topp