Elektrisk støt

Hei, fikk en god karamell da jeg vaska bb30en inni med oppvaskbørste. hadde hånda litt nedi vannet(3-4 liter) og albuen borti veggen, og det virker som om strømmen gikk mellom bunnelementet og veggen. synes det er litt pussig siden det ikke kortslutter med vann fyllt opp. bør jeg være bekymret for at dette kan skje under brygging?
 
1. reint vatn leier ikkje straum
2. lurt å ta ut kontakten når du skal vaska
3. ikkje at eg er noko ekspert på BB30 spesielt og kjelar med element i generelt eller for den saks skuld elektro -  men det høyres litt rart ut at du får støt… 
 
Selv om rent vann kan lede strøm (destillert vann leder ikke, men urenheter leder) så sier meg enig med Katla, du skal jo ikke rissikere støt mens du brygger. At veggen leder er også rart, med mindre den er av ledende materiale. Kan det være en jordfeil på BB30?
 
noen tips for å sjekke jordfeil o.l? jeg har et multimeter liggende men vet ikke helt hva/hvor å måle. Kjenner at motivasjonen for å brygge minska litt med utsiktene for en ny karamell
 
Virker som om  du har en jordfeil ja, hva er veggen laget av siden den er ledende?  Prøv å mål mellom stålet i kjelen og veggen og mål også mellom faser og jord og test varmeelmentet mot jord om det er helt.
 
Har du et gammelt hus?

Utfordringen i gamle hus er ofte at jordingen ut i bakken er dårlig. Får man da en jordfeil i et produkt så ledes denne ingen steds.

Første pri i utbedring av jordfeil er å forvisse seg om at huset har en fungerende jordelektrode og at alle andre ledende deler utjevnes til jordskinnen i sikrigsskapet. Det trenger absolutt ikke være noe gale med bryggeren din. Kan likegodt være en annen feil som forplanter seg dit. Strømmen går alltid korteste vei mot jord.

Lykke til..
 
Hvilken vegg er det snakk om, den inni BB30 eller huset ?
Blir det vått øker ledningsevnen, udiskutabelt og har nettopp plagdes med det selv på annet utstyr.
Mål der du fikk strøm i deg, volt, begynn på 1000 og gå ned hvis du ikke får en spenning.

Målte en gang mellom betonggulv og vannkrana, bare 3 volt men det kjendtes, fordi jeg hadde et sår på en finger.

Med hvilken vegg tenkte jeg på "albue"strøm, av og til skal det lite til før du får en karamell.
 
Veggen i apparatet. Stod ute på terrassen med gummisko, så strømmen gikk bare i underarmen som var oppi kjelen. Skal sjekke jording, takk for svar
 
Merkelig, du får strøm i deg ved å berøre bunnen og veggen i apparatet, det betyr at de er isolert fra hverandre, det er omtrent umulig.
Ble det en "karamell" eller varte det "lenge" ?
Merkelig dårlig jording også hvis du fikk strøm ideg pga. jorfeilen.
Heller nå ennå mere til "albue karamellen"
 
For det første skal aparatet vere tilkobla jorda stikkontakt med forrankobla jordfeilbrytar, denne skal slå ut om du har jordfeil i apparatet.
For det andre kan du måle vekselspenninga mellom varmeelementet og kjeleveggen. Har du noko anna enn null volt der er det ein apparatfeil og du må levere maskina tilbake på garanti/reklamasjon.

Ellers er du sikker på at du ikkje berre fekk deg ein trøkk i albogen?
 
Har ikke BB30 et element som ligger under bunnen slik at det egenlig er en helt ordinær kjele som er bugget på under bunnen ? Håper du isåfall ikke var der og vasket.
 
Du mener det ligger i stikkontakten?

Du kan -grovt- måle jordfeil ved å måle mellom fase og jord i stikkontakten. Resultatet her skal typisk bli fasespenningen delt på roten av 3 (1,73). Skal da ligge rundt 130V. Er det stort avvik mellom hver av fase og jord (eks. 105 og 165) kan dette indikere en potensiell berøringsspenning på 30V.

Dersom du har jordfeil i det faste elektriske anlegget kan jeg garantere at du ikke har god nok jording. Dette resulterer også i at en eventuell jordfeilbryter IKKE løser ut før strømmen som "stikker av" blir over 30mA. Har du jordfeil og ikke fungerende jording vil altså ikke jordfeilbryteren løse ut FØR man får støt (personen danner da jordslutningen). Er du skikkelig heldig er også joffen så gammel at den er fastnet...

Du kan også få en indikasjon ved å måle (volt) mellom jordskinnen i sikringsskapet og eks. vannkranen. HER skal det bli 0V....

Framleis lukke te..

Gus1
 
Jord på støpsel til apparat går i godset på kjelen(vegg og bunn som ikke er isolert fra hverandre)mener jeg. Jeg får ca 30v mellom fase og jord(på begge), mens på et annet stikk får jeg 0 og 230v, som vel er riktig? Skal få en elektriker over snarest
 
100-130 volt mellom jord og fase er rett, annet er da feil.
formoder du har 230 IT anlegg og ikke 400 Volt, feilene tuder nå på det.
 
Du har en kurs der ene fasen ligger direkte til jord. Har du trefas inntak vil målingene dine nå være L1-PE=130V, L2-PE=0V, L3-PE=230V. Fase L2 vil derfor nå ligge i en jordslutning.

Om du nå måler dette direkte på hovedsikringen og jordskinnen, samtidig som du stenger ned én og én kurs... Om da plutselig målingene jevner seg ut til å bli omtrent 130V mellom fase og jord... Da har du kursen!

Annet alternativ er å slå av alt lys, alle varmekilder -også kabler, trekke ut alt av forbruksapparater osv... Måle igjen og se. Er alt da i orden er det noe av det du har slått av og du ka  da ta inn en og en last igjen for å se når den kommer igjen.

Jordfeil er deilig! ;-)

Btw.. Jeg tror ikke du har 400V, MEN dersom du hadde det... da skulle du hatt 0/230V på målingene dine og ikke 130/130V... Gruble litt på den du.. ;-)

Gus1
 
skulle ha tagit en telefon till Per Inge genast för en närmare avklaring. Death by BB30- nej tack  :neinei:
 
Ifølge naboen(som er elektriker), har jeg et tn-nett og skal da ha 230 og 0. Strømmen kommer nok fra jordfeil i den dårlige stikkontakten,videre til godset i bb, og har mest sannsynlig ikke noe med apparatet å gjøre
 
Tilbake
Topp