Elsikkerhet

TorfinnS

Norbrygg-medlem
Ser at mange bygger sine egne bryggerier, med litt varierende kvalitet på sine elektriske styringer og koblinger. Elektrisitet er ikke å spøke med, verken når det gjelder berøringsfare eller varmeutvikling. Stikkord her er avskjerming av koblinger, utjevningsforbindelser, jordfeilbryter. Og tilslutt unngå for all del slike padder og billige skjøteledninger.
 
Ja jo. Jeg har selv ikke så mye peil så hører med en god kompis som har greie på det når jeg skal begi meg ut på noe elektrisk.
Men: Har du noe ressurser på nettet som tar for seg det grunnleggende når det gjelder avskjerming av koblinger, utjevningsforbindelser, jordfeilbrytere, osv? Video er jo topp, evt noen enkle artikler eller lignende gjerne med figurer. (Evt om andre her vet om slike ressurser også ? )
 
Sist redigert:
Utjevningsforbindelser er at alle metalliske deler er forbundet med hverandre. På den måten kan det ikke oppstå spenningsforskjeller. Det er derfor man i boliger kobler røranlegget (både vann og avløp) til jordingsanlegget. Såfremt det er metallrør da.
 
Det er vel snakk om å dra jordingskabler frem til alle metalldeler. Om de er skrudd, sveiset eller loddet fast er smak og behag. Det viktigste er at det er god elektrisk forbindelse til jord.

Kjeler, varmeelement, kjøleribber, styringsskapet, monteringsskinner osv. Må ha god jording. Metalldeler som er skrudd sammen Som f.ex kjøleribbe og ssr bør ha en tannskive og helst en jordingskabel på en av festeskruene. Men om en av de er jordet. Holder det at de er skrudd sammen med tannskive.


Alt hjemmesnekret utstyr bør kun brukes på kurser med jordfeilbryter.

Har du multimeter bør du teste at det ikke er motstand mellom komponenten og jord.
 
Sist redigert:
Hvordan er det med brytere, kjøleribber, pid, relé og andre slike småting som er montert i et skap. Må alle disse jordes hver for seg, eller er det nok å jorde skapet (stålskap)?
 
Har de metallchassis holder det at de er skrudd fast i skapet med en tannskive mellom skruhodet og komponenten på en av festeskruene.

Mange komponenter har en egen jordingstilkobling. Denne må alltid tilkobles jord med kabel, uansett om komponenten har plast eller metallhus.

En bryter som er i plast og ikke har et tilkoblingspunkt for jord, får du ikke jordet uansett.

En pid har som regel plasthus og et eget jordingspunkt som du må dra kabel til.

På et stålskap bør du også jorde både skapet og døren, hver for seg.
 
Står bryggeutstyret deres på hele døgnet, hele året? Klart det ikke må være overledning/jordfeil, det er farlig. Men ikke bruke rimelige padder, egen jording for dør på kontrollskap... hjelpes meg. Jeg er edru, koble opp og brygger. Da svinser jeg rundt utstyret mer og mindre hele tiden(for om jeg tar meg en tur, kommer Murphy og napper av en slange). Kobler ned og pakker bort når jeg er ferdig. Tror forøvrig man skal ha like stor respekt for kokende vørter.
 
Kobler man riktig, isolerer akkurat nok lengde så er det ingen problem. Har du et gammelt hus eller leilighet uten jording i stikkontakt, så er det ikke noen poeng med å jorde utstyr heller.
 
Det som er potensielt farlig er jordfeil på utstyret. Altså 230v mot jord. Ser mange bruker skjøteledning for å få nok kurser til alt bryggeutstyret, hovedsaklig flere varmekolber.

Har man da jordfeil på 2 forskjellige faser i ett IT anlegg vil man risikere 230v gjennom kroppen. Det er der utjevningsforbindelsen kommer inn. Man jorder mellom utsatt utstyr og gjerne til hovedjord, så ryker en sikring/jordfeilbryter isteden.

Har man bare noe av utstyret tilkoblet jord, mens noe ikke er det, så risikerer man ca 110v fase-jord.

Har selv opplevd jordfeil i bereder uten jording med kobberrør, som man merket når man dusjet... Når avløpsrør blir gamle nok får de ett belegg som blir ledende og man får strømgjennomgang den veien.

Så ha respekt for det dere gjør, og bruk sunn fornuft. Er dere i tvil få hjelp/spør noen.
 
Utjevningsforbindelser er at alle metalliske deler er forbundet med hverandre. På den måten kan det ikke oppstå spenningsforskjeller. Det er derfor man i boliger kobler røranlegget (både vann og avløp) til jordingsanlegget. Såfremt det er metallrør da.
Plastrør skal også jordes da det over tid vil bli belegg i rørene som leder strøm. Hovedvannkran og Olastubb (Tjømemuffe) på soil forbindes sammen til hovedjord.
 
Plastrør skal også jordes da det over tid vil bli belegg i rørene som leder strøm. Hovedvannkran og Olastubb (Tjømemuffe) på soil forbindes sammen til hovedjord.
Det heter Bluchermuffe nå, ikke Tjømemuffe.. Kanskje de hørte på meg den gangen for mange år sia da den kom? Spurte om de var snakk om hore fra Tønsberg...

Det fins forskrifter for elektriske anlegg. Sikkerhet her er viktig, vi tåler mindre enn folk flest tror om forbindelsen til anlegget er god. Og det er den gjerne i et bryggeri, vått. 50V/30mA er den vedtatte livsfarlige grensa. Anbefaler de uten fagkunnskap på området å få en elektriker innom for å kikke på anlegget om det er hjemmekobla. Har sett litt skremmende bilder innpå her..
Pass i alle fall på å legge utjevningsforbindelser, det er ikke er anna enn en enkelt leder som kobler alle karene sammen. Og koble denne til jord også. Og kjør med jordfeilbryter på kursen(e), denne vil slå ut på 30mA (normal type).
Sikkert en liten trykkleif over her et sted. Dør på skap trenger ikke "egen jording", men skal kobles sammen med hovedjord i skapet.
 
Poenget mitt var at du bør ha jordingskabel til både skap og skapdør, og ikke tro at har du jordet skapet så har du jordet døra også.
 
Jeg har bygget inn mine STC 1000 i aluminiumsbokser, bør disse boksene kobles til jord også?
 
Husk at 20A sikring ikke er godkjent for bruk på vanlige stikkontakter. Vanlige schuko (rund hvit) er ikke godkjent for mer enn 16A.
Så hvis du har 2x20A sikringer som brukes til vaskemaskin og tørketrommel er ikke dette trygt.
Trege sikringer har kun noe for seg hvis man har med motorer å gjøre, løser ut like fort ved overbelastning.
 
Når det gjelder elsikkerhet er det viktig å huske at etter en brann er ikke det viktigste om man får igjen på forsikring eventuelt får avkortning.
Det viktigste med elsikkerhet er om man overlever en brann forårsaket av feilkobling/dårlige koblinger eller underdimensjonering av elektriske anlegg. Ser dette ofte i arbeidssammenheng (Elektriker) så vær forsiktige med det dere gjør.
Stian
 
Kobler man riktig, isolerer akkurat nok lengde så er det ingen problem. Har du et gammelt hus eller leilighet uten jording i stikkontakt, så er det ikke noen poeng med å jorde utstyr heller.

Det er fortsatt et poeng i å jorde det. Hvis du har en liten jordingsfeil på f.eks. elementet i kjelen så vil du kunne få en spenningsforskjell på kjelen og annet utstyr. Om disse er jordet sammen så vil alle disse tingene være jordet sammen og du vil ikke få spenningsforskjeller.

Slike spenningsforskjeller kan gi deg en liten karamell når du tar på flere av dem samtidig. Jeg husker fra dengang jeg hadde en PC som var koblet til en forsterker (som ikke hadde jord) og når disse ikke var koblet sammen var det vel 60-70 volt forskjell nok til at jeg merket det temmelig bra når jeg tok på dem. Ved å koble chassiet til forsterkeren til chassiet på PCen så forvant dette. Det var ikke mye strøm som gikk her.
 
I absolutt alle tilfeller der det inngår både vann og strøm, skal det være jording. Og bør absolutt være jordfeilbryter. Mange gamle anlegg har fortsatt ikke jordfeilbrytere, men her bør hver enkelt hjemmebrygger ta sitt ansvar å sørge for at utstyret som brukes, er beskyttet av en jordfeilbryter. Vi som brygger bruker så mye penger på utstyr likevel, så å inkludere litt jordfeilsikring vil ikke gjøre store forskjellen i budsjettet.
 
Tilbake
Topp