En serie engelske øl.

Hei, forum.

Jeg har hatt et års bryggehiatus, men er nå tilbake i mixen med en engelsk bitter/pale som skal brygges i helga. Planen er å kjøre noen brygg med Wyeast 1318 - London Ale III, og fikk lyst til å lage en tråd hvor jeg poster oppskrifter og litt info her, bare for morro skyld.

Jeg brygger rundt 20 liter om gangen med 35 l kjøleboks, kontrollerer temperatur i en fryseboks med Inkbird-termostat. Ferdig øl tappes til fat og lagres i en mindre fryseboks med nok en Inkbird.

Jeg har brygget en del britisk med WLP002 og 005, hvor jeg har satt mest pris på øl gjæret med 002. Jeg har aldri brukt 1318, og synes det høres ut som en fin gjør som skal gi en balansert, litt fruktig profil, med ok flokkuleringsegenskaper, og flott top crop-gjær, en egenskap jeg tenkte å utnytte når jeg skal videreføre gjæren. Jeg har lenge hatt for vane å sanke gjær, både fra gjæringskar og ved å ta avleggere av starter.

Planen for øyeblikket er:
1. IPA/ESB
2. Premium bitter/Pale Ale (kom gjerne med oppskrift!)
3. 7-8 % Strong Ale/Barley Wine
4. Imperial Stout

Jeg vet egentlig om jeg bør kalle dette en IPA eller en ESB, men er kanskje ikke så farlig.

Malt:

60,4 % Crisp Maris Otter
34,5 % Crisp Chevallier
2,6 % Crystal 15 L
1,7 % Crystal 30 L
0,7 % Dehusked Carafa III (i slutten av mesken)

Humle:
30 g Challenger @ 60 min
5 g Citra @ 60 min (bare for å bruke opp noe som ligger i fryseren)
20 g Challenger @ 15 min
30 g Challenger @ 0 min eller eventuelt når vørteren er kjølt ned til 76 grader.
Irish Moss
Har bare brukt Brewersfriend sine alfasyre-tall, så det er mulig at bitterhumlen må justeres når jeg ser nærmere på pakken med challengerhumle.

SRM 9
IBU 40 (vurderer å uppe den noe, men vi får se)
ABV 5,4 %
Gravity: 1,056-1,015
Skal bli ca 20 liter.

Gjær:
Wyeast 1318 - London Ale III
1,3 l starter fra 1,5 mnd gammel pakke
Tenker å pitche på 16 grader, øke gradvis på opp til 21, ned til 17 for de siste 7-10 gravitypoengene, og kjøle ned ganske straks den når FG. Etter å ha lest meg litt opp i lange tråder om gjæringsforløp for britisk øl, tror jeg at dette regimet vil kunne bevare mye fine esterstoffer og muligens gi ølet en litt kompleks britisk karakter. Tenker å la den stå kaldt, men noen grader over frysepunkt, et par uker før den smakes på.

Justerer vann og sikter på Ca/CL/SO på 90/60/130, for å lene ølet litt mot tørr og crisp.


Brygges i helga. Digg å komme i gang igjen! Ønsker gjerne innspill på oppskriften og prosess og generelle kommentarer. I know that some of you blokes jus´lav a bit of that proper british, don´t you?

PS! Heia RBK i kveld.
 
Jeg heier ivrig på alle engelsk øl-prosjekter, og ser fram til å høre om resultatene dine:).

Jeg har brukt 1318 mye, og kommer til å fortsette med det. Den andre engelske jeg har sverget til, er WLP013, som kommer fra den klassiske IPA'en Worthington White Shield. De to kompletterer hverandre; 1318 der jeg ønsker et litt rundere øl med en ørliten restsødme, og 013 der det skal være tørrere og crispere. (Akkurat nå har jeg testa WLP023 Burton Ale, og det kan se ut som om den kan bli en farlig konkurrent til 013. Laget en tråd av samme slag som din: WLP023 Burton Ale)

1318 går fint som en allroundgjær - Kinn har den som husgjær - men jeg synes altså den kan bli litt bløt/rund i en del øl. Men kjør på - om du stort sett har likt 002, skulle ikke det plage deg.
 
WLP013 er notert. Jeg liker munnfølelsen som Kinn får til, som jeg også vil karakterisere som bløt. Skumma gjennom Burton-tråden din. Følges videre! Må nesten få testet den gjæren en gang i fremtiden selv. Synes ideen om høyt mineralinnhold og esterproduserende gjær høres veldig digg ut.

Hvordan er oppskriften på din Best Bitter(ser du har en til gjæring)?

Mesk på 67-68 grader for 1318? Vil ikke ha den for tør.
 
WLP013 er notert. Jeg liker munnfølelsen som Kinn får til, som jeg også vil karakterisere som bløt. Skumma gjennom Burton-tråden din. Følges videre! Må nesten få testet den gjæren en gang i fremtiden selv. Synes ideen om høyt mineralinnhold og esterproduserende gjær høres veldig digg ut.

Hvordan er oppskriften på din Best Bitter(ser du har en til gjæring)?

Mesk på 67-68 grader for 1318? Vil ikke ha den for tør.

OG 1.049, FG 1.006, ABV 5,6%, IBU 35, EBC 27. Meske på 65 + 72. Starte gjæring på 17 grader, hovedgjæring på 19, modning på 20/21.

Malt til 32 liter etter nedkjøling

4,8 kg Maris Otter
0,6 kg Simpson's DRC 300 EBC
0,3 kg Simpsons Amber malt 65 EBC
Humle
50 gr First Gold 7% @ 60
20 gr EKG @ 10
20 gr Fuggles @ 10
20 gr EKG @ wp 68º/10
20 gr Fuggles @ wp 68º/10
Gjær
WLP023 Burton Ale

Denne er altså relativt mørk. Jeg har ikke fått smakt den ferdig karbonert, men tror den får hyggelig med mørke frukter i esterprofilen. Den gjæra mye lenger ned enn jeg hadde tenkt (87%), sjøl om jeg gikk inn for å få den tørr. Med 1318 vil den ikke bli så sterk, og særlig ikke hvis du mesker på 68. (Jeg er lite opphengt i nøyaktige mesketemperaturer, men akkurat forskjellen på 67 og 68 kan være viktig etter min mening.) Den Irish Pale Ale'en som jeg meska på 68, og gjæra med 023, fikk 75% utgjæring, som antakelig er lite med 023.

Med 1318 har jeg ligget rundt 80% når jeg har mesket på 64/65, og ned mot 70% - eller også under - når jeg har mesket mørke øl på 68. (Jeg legger alltid til et steg på 72 grader. Nå lar jeg det funke som utmesk, også.)
 
Du bruker spesialmalt som jeg ikke har tilgang til eller er så kjent med, så den sa meg ganske lite. Bryggselv er min bryggebutikk, og de fører ikke Simpson´s. Men takk allikevel for at du postet oppskrift. Ble en sterk best bitter med den utgjæringen der, men det skader ikke. Hvis man leser noen av Ron Pattinsons historiske oppskrifter, ser man ofte bitters med lav FG.

Jeg oppdaterer i helga etter brygging!
 
Du bruker spesialmalt som jeg ikke har tilgang til eller er så kjent med, så den sa meg ganske lite. Bryggselv er min bryggebutikk, og de fører ikke Simpson´s. Men takk allikevel for at du postet oppskrift. Ble en sterk best bitter med den utgjæringen der, men det skader ikke. Hvis man leser noen av Ron Pattinsons historiske oppskrifter, ser man ofte bitters med lav FG.

Jeg oppdaterer i helga etter brygging!

Srømmen Hjemmebrygg har de der. Ellers er ambermalten antakelig grei å bytte ut med Crisp (men ikke med Thomas Fawcett, som er en god del mørkere). DRC er litt spesielt - og virkelig verdt en tur til Strømmen! - men du kan forsøke enten Special B eller Thomas Fawcetts Dark Crystal - eller kanskje en blanding. Jeg ville nok gått for Special B. Det blir noe i samme gate.

Det blei jo ikke noen best bitter, men en strong bitter. Greit nok det, så lenge det bare blir et godt øl. Men jeg hadde jo egentlig behov for noe litt lettere.

Historisk har det vel vært brukt en del sukker, og da synker jo FG. Men 87% er ganske drøyt i et brygg med bare malt. Jeg var sikker på jeg satt med et infisert øl:).
 
I kveld skal det brygges engelsk IPA. Oppskriften har landet på følgende:

`arry Kane has done it again IPA

Gravity 1.057-1.015
ABV 5,5% - IBU 41 - SRM 9

60,4 % Maris Otter
34,5 % Crisp Chevallier
2,6 % Crystal 15L
1,7 % Crystal 30L
0,7 % Crisp Sjokolademalt 420L

37 IBU Challenger og noen gram Citra @ 60 min
4 IBU Challenger @ 10 min (1 gram per liter)
Irish moss @ 15 min
1,25 gram per liter Challenger whirlpool
1,25 gram per liter tørrhumling i 3 dager når ølet er et 3-4 poeng unna FG
I
Mesk 67 grader
Mesk ut 76
60 min kok

Vann
Ca 132, Na 19, Cl 85, So 178

Gjær
Wyeast 1318 med 1,2 l oksygenert starter
Pitch 16 grader, naturlig opp til 20 grader
ned til 16 ved ca 50 % utgjæring
Crash til 1 grad kort tid etter fg er målt og la stå noen dager
Fat og la stå med medium-lav karbonering til den virker god

Har lest en god del i denne tråden, hvor det har blitt brygget mange forsøk på bitters og britisk ale generelt, hvor flere har fått gode resultater ved å ikke tillate gjæren særlig lang tid til å rydde opp etter seg. Det er også slik jeg forstår at Fuller´s gjør det. Målet er fet og kompleks britisk maltpreg, men også en noe lettdrikkelig øl.

Mens jeg brygger skal jeg sippe BFM kvadratrot 225 og Mahr's Bräu Ungespundet hefetrub Kellerbier, siden jeg ikke har noe hjemmebrygga ennå. Neste gang jeg brygger, tapper jeg meg forhåpentligvis en litt for ung, men digg IPA.

Edit: Tar @Finn Berger på ordet og tester ut Mahr´s Kellerbier
 
OG 1.049, FG 1.006, ABV 5,6%, IBU 35, EBC 27. Meske på 65 + 72. Starte gjæring på 17 grader, hovedgjæring på 19, modning på 20/21.

Malt til 32 liter etter nedkjøling

4,8 kg Maris Otter
0,6 kg Simpson's DRC 300 EBC
0,3 kg Simpsons Amber malt 65 EBC
Humle
50 gr First Gold 7% @ 60
20 gr EKG @ 10
20 gr Fuggles @ 10
20 gr EKG @ wp 68º/10
20 gr Fuggles @ wp 68º/10
Gjær
WLP023 Burton Ale

Denne er altså relativt mørk. Jeg har ikke fått smakt den ferdig karbonert, men tror den får hyggelig med mørke frukter i esterprofilen. Den gjæra mye lenger ned enn jeg hadde tenkt (87%), sjøl om jeg gikk inn for å få den tørr. Med 1318 vil den ikke bli så sterk, og særlig ikke hvis du mesker på 68. (Jeg er lite opphengt i nøyaktige mesketemperaturer, men akkurat forskjellen på 67 og 68 kan være viktig etter min mening.) Den Irish Pale Ale'en som jeg meska på 68, og gjæra med 023, fikk 75% utgjæring, som antakelig er lite med 023.

Med 1318 har jeg ligget rundt 80% når jeg har mesket på 64/65, og ned mot 70% - eller også under - når jeg har mesket mørke øl på 68. (Jeg legger alltid til et steg på 72 grader. Nå lar jeg det funke som utmesk, også.)
Hei, Finn. Jeg har mer eller mindre kopiert et par av dine oppskrifter tidligere, med meget godt resultat - etter eget skjønn...
Nå fikk jeg lyst til å brygge en BB, og har handlet malt etter omtrent samme skjema som deg. Simpson´s har de ikke i Trondheim, så det ble en litt annen amber malt og en Best red malt i stedet. Mulig det er helt på jordet, men det får stå sin prøve.
Oppdaget akkurat at ekspeditøren glemte å sende med Fuggles humle, og First Gold hadde de ikke. Vil det funke med Magnum eller Challenger som bitterhumle, i noe mindre mengde? Kan se ut som om jeg må bruke EKG i all senhumlinga. Er det noen justeringer som bør gjøres da?
Heldigvis hadde de 023, som jeg er veldig spent på. Står på røring nå.
Til slutt må jeg spørre om vannjustering, selv om jeg vet dette er litt omdiskutert. Vil bryggekalkulator.no være en grei pekepinn? Og trengs det å tilsette syre for å få ned pH?
 
Du spør Finn, men føler jeg kan svare at challenger vil funke bra som bitterhumle, også magnum, men hvis du vil brygge britisk og har challenger for hånden, ville jeg brukt den. Ekg er jo klassisk britisk aromahumle, og blir fint i en best bitter. Du kan sikkert kjøre like mengder, uten at jeg skal være for bastant der.

Du kan justere ned ph i mesken med gypsum og kaliumklorid, og samtidig få bra vann for britisk øl.

Hvis du ser oppskrifta mi over, har jeg brukt en del av begge deler, som ifølge min vannkalkulator på brewersfriend.com gir meg en god ph, og sulfat og klorid. Du trenger ikke bruke samme mengde som meg, men hvis du får inn en overvekt av sulfat og samtidig en del klorid, heller du ølet mot en krisp og tørr vibb. Jeg brukte ingen syre i mesk.
 
Hvis det er Red X, så er det et basismalt, og kan ikke på noen måte erstatte DRC. Jeg tror det nærmeste er Special B (fra Castle, vel?).

Hvis amber malt'et er fra Thomas Fawcett, er det ca. dobbelt så mørkt som de fleste andre. Bruk en del mindre av det i sp fall. (2/3?)

Hvis såpa skummer godt hjemme hos deg, kan du bruke bryggekalkulator. Antakelig går det greit uten syre i tillegg.

Magnum eller Challenger går helt fint. Og bare EKG til seinhumling er bare bra:).

Her er vannjusteringa jeg brukte, forresten:
Mesk: 2 ts sulfat + 0,25 ts klorid Kok: 1,5 ts sulfat + 0,25 ts klorid
 
Man snur ryggen til i 12-14 timer, og før man vet ordet av det, har 1318 barbert bort 4 poeng for mye av sukkeret og min engelske IPA endte sin gjæring på 1.010. Det er lavere enn jeg ønsket, men det kan fortsatt bli en god øl. Jeg har over tid utviklet mistillit til termometeret mitt, som jeg mistenker at kan ha gitt meg en høyere temperatur enn den faktiske. Løsningen ble en investering i Thermapen, så slippe jeg å tenke mer på om termometeret faktisk snakker sant til meg, hvertfall på ei stund.

I helga brygger jeg tysk, men om et par uker slipper jeg 1318 ut på beite for å fikse meg opp med en Best Bitter, som jeg tror ser sånn ut

OG-FG: 1.042-1.011 - ABV: 4,1 %
IBU: 39 - EBC: 24

Malt
93,1 % Crisp Chevallier Heritage
3,2 % Simpson´s Golder Naked Oats
2,5 % Crisp Dark Crystal 150
1,2 % Crisp Chocolate

Humle
28 IBU Pilgrim @ 60 min
1,4 g/l Willamette @ 10 min
0,95 g/l Willamette whirlpool @ 75 grader

Gjær
Wyeast 1318 - London Ale III - 2. generasjon slurry topphøstet
Pitch 17 grader
La gjæren varme opp til 20.
Ned til 17 rundt SG 1.020
Crash ikke lenge etter FG er nådd
Karboner medium-lavt på fat

Mesk 67 eller 68 grader
Mesk ut 76

Vann:
Ca 78 - Mg 18 - Na 6 - Cl 67 - So 144

Jeg har lest litt erfaringer med Chevalliermalt på forskjellige forum, hvor den beskrives bl,a, som rundt og søtlig, fyldigere enn MO, nøtteaktig. Jeg tenker å komplimentere dette med litt naked oats, som også skal gi litt nøtteaktige hint, samt fint skum, og halvmørk crystalmalt for å adde litt karamell. Sjokolademalt for litt farge. Ganske høy IBU for å balansere det jeg tror blir et øl med en del maltsødme og en rundt munnfølelse fra 1318-gjæren. Har ikke testa Willamette før, men fikk lyst til å teste en slektning av Fuggle. Det kan hende jeg bytter ut naked oats med torrified wheat, for ikke å bruke for mange malttyper som jeg ikke kjenner til på en gang. Jeg har lyst til å meske litt høyt på 68 grader, for å prøve å holde FG over 1.010. Jeg håper ølet blir fruktig, fyldig (for en ganske lett alkoholprosent) og rund, men med en bitter ende.

Noen som ønsker å dele erfaringer med crisp chevallier eller golden naked oats?
 
Chevalliermalt:

Jeg smakte på en Engelsk IPA som jeg brygget for 15 dager siden (oppskrift lenger opp i tråden), før tørrhumling. Et interessant aspekt ved maltpreget er hvordan karamellmalten skinner gjennom, til tross for at ganske moderate 4 % av malten er crystalmalt. Jeg lurer på om Chevallier bidrar med karamellaktige smaker, eller om den kanskje fremhever karamellsmaker/crystalmalt. Jeg får ikke overdreven karamell fra dett ølet, men mer enn jeg regnet med. Neste øl jeg skal brygge med 1318 får kun Maris Otter som basemalt, da jeg vil ha en litt lysere og lettere farge og maltpreg i premiumbitteren jeg skal lage neste uke, for litt variasjon i hva jeg har på fat, og for å vurdere hva Chevallier tilfører en øl.

Jeg har gjennopplivet diverse gjær som har stått bakerst i kjøleskapet i nesten et år, inkludert et glass WLP002. Premiumbitteren jeg skal brygge blir splittet mellom 1318 og 002. Det blir sannsynligvis mer restsødme med 002, og interessant å sammenligne esterprofilen.

(Edit) tilføyer: Bierhaus15 på homebrewtalk, som virker å være veldig bevandret i å brygge engelsk, skiver at hen opplever at Chevallier tilfører litt toast, at den undertrykker humle, og at den kler litt lagring. Han anbefaler også litt invertsukker hvis man er ute etter hoppy øl med chevallier, slik at malten ikke tar overhånd. Jeg tror jeg legger bort Chevallier i bitters/pales for nå, og tar den opp igjen ved en mørkere anledning.
 
Sist redigert:
Etter å ha brygget en engelsk IPA som ble litt for dyp i maltpreget, kanskje pga Chevalliermalt, som kan ha overdøvet humlen litt, velger jeg å brygge min planlagte Premium Bitter svært mye lysere og humlefokusert enn planlagt.

OG: 1.046-1.010-15 - ABV: 4.1-4.7 %
IBU: 33 - EBC: 15

Malt
45,4 % Crisp Maris Otter
45,4 % Best Pale Malt
8,6 % Crisp Torrified Wheat
0,7 % Sjokolademalt

Humle
13 IBU Goldings @ First Wort
1,7 g/l 50/50 Goldings & Cascade @ 10 min
2,6 g/l 50/50 Goldings & Cascade @ 0 min (eller whirlpool/hopstand på lav temp som ikke bidrar med særlig IBU, litt usikker)

Gjær
Split Wyeast 1318 /WLP 002

Mesk på 69 grader
Mesk ut 76 grader
60 min koketid

Vann
Ca 78 - Mg 18 - Na 6 - Cl 67 - So 144
Vil også justere meskePh litt ned med melkesyre

Pitch 16 grader
Free rise til 20 grader frem til ca 50 % utgjæring
Ned til 17 grader, hold til FG
Cold crash - Keg - Tvangskarbonering til medium-lav kullsyre.

Jeg tipper at høy mesketemperatur vil gi litt høy FG på WLP002, mens 1318 kommer til å komme fint ned. Egentlig vet jeg ikke hva FG blir her, da jeg sjelden brygger britisk uten crystalmalt, men håper på 1.012-14, eller høyere.

Cascade hører vel egentlig ikke hjem i britisk øl, men hvis Lia Fail putter det i sin bitter, kan jeg gjøre det også :) Jeg ønsker også å moderere M.O. litt ved å blande den 50/50 med 2-row, som jeg tenker på som en mindre karakteristisk malt, slik at jeg får en enda mer hop forward bitter.

Lykke til med valgdagen! Måtte morgendagen føles som en god damn julekveld, badet i rødt og grønt.
 
Chevalliermalt:

Jeg smakte på en Engelsk IPA som jeg brygget for 15 dager siden (oppskrift lenger opp i tråden), før tørrhumling. Et interessant aspekt ved maltpreget er hvordan karamellmalten skinner gjennom, til tross for at ganske moderate 4 % av malten er crystalmalt. Jeg lurer på om Chevallier bidrar med karamellaktige smaker, eller om den kanskje fremhever karamellsmaker/crystalmalt. Jeg får ikke overdreven karamell fra dett ølet, men mer enn jeg regnet med.

Snakket med Patrick på Bryggselv Oslo som hadde brygget en Engelsk IPA med kun Chevallier. Han sa han var overrasket over hvor mørkt det var, og tippa EBC til rundt 10. Han sa at partiet de hadde fått var mørkere enn oppgitt. Videre sa han at han syntes han fikk litt smak av kakao … Vet ikke om dette gir mening for deg. Har selv brygget med dette maltet en gang, men da var det så mye greier i gristen at jeg ikke kan si noe. :beercheers:
 
Snakket med Patrick på Bryggselv Oslo som hadde brygget en Engelsk IPA med kun Chevallier. Han sa han var overrasket over hvor mørkt det var, og tippa EBC til rundt 10. Han sa at partiet de hadde fått var mørkere enn oppgitt. Videre sa han at han syntes han fikk litt smak av kakao … Vet ikke om dette gir mening for deg. Har selv brygget med dette maltet en gang, men da var det så mye greier i gristen at jeg ikke kan si noe. :beercheers:

Handlet faktisk av mannen i dag. Malten i min Engelske IPA så sånn ut (postet tidligere i tråden)

60,4 % Maris Otter
34,5 % Crisp Chevallier
2,6 % Crystal 15L
1,7 % Crystal 30L
0,7 % Crisp Sjokolademalt 420L

Kan ikke si at jeg fikk kakao, men jeg synes både dybden i maltsmaken og fargen var litt mørkere enn jeg regna med. Jeg opplevde et snev av en litt tung, tørket frukt, som jeg tenkte var litt vel heftige ester fra gjæren, samtidig som at humlen føltes undertrykt. Jeg forstår nå at det kanskje kan være Chevallier som bidro med dette, så ja, gir mening. 100 % Chevallier=kakao, 34 %=tørket frukt (kanskje?) Fremdeles veldig godt øl da, men ikke helt det jeg sikta på :beercheers:
 
Handlet faktisk av mannen i dag. Malten i min Engelske IPA så sånn ut (postet tidligere i tråden)

60,4 % Maris Otter
34,5 % Crisp Chevallier
2,6 % Crystal 15L
1,7 % Crystal 30L
0,7 % Crisp Sjokolademalt 420L

Kan ikke si at jeg fikk kakao, men jeg synes både dybden i maltsmaken og fargen var litt mørkere enn jeg regna med. Jeg opplevde et snev av en litt tung, tørket frukt, som jeg tenkte var litt vel heftige ester fra gjæren, samtidig som at humlen føltes undertrykt. Jeg forstår nå at det kanskje kan være Chevallier som bidro med dette, så ja, gir mening. 100 % Chevallier=kakao, 34 %=tørket frukt (kanskje?) Fremdeles veldig godt øl da, men ikke helt det jeg sikta på :beercheers:

Planlegger en engelsk golden ale med chevallier og 5% hvete for å få et inntrykk av hva dette maltet faktisk bidrar med. Brygget tilsvarende med Golden Promise nylig som ble noe lysere enn forventet. Jeg oppfattet GP som krispere en MO med en liten smak av kjeks. Har ikke funnet noe sted jeg trenger dette enda, så enn så lenge bruker jeg nå bare MO av engelske Pale Malt. Hvis Chevallier er så mørkt er vel dette egentlig det som går under betegnelsen Mild Malt mange steder?
 
Når du sier det, tenker jeg at denne malten hadde vært skikkelig digg i en Mild. Rikt basemalt med et hint av kakao og tørket frukt sammen med noe sjokolademalt og noe crystal. Hadde drukket den pinten jeg, ass.

Fett å teste malt sånn som du gjør der. Jeg får ofte kjeks av MO, da, men noe subtilt. MO har vært go-to for min del, litt ukritisk, så jeg tester en bitter med 50/50 2-row og MO nå til helga, så får vi se om det blir engelsk nok for meg :p Jeg kjører videre med Fuller´s temperaturplan på gjæringen, da jeg prøver å få et litt engelsk avtrykk i maltprofilen og esterprofilen, noe jeg følte jeg fikk med den IPAen, men smakene ble litt tunge. I put the blame on Chevallier, men ser frem til å smake på den om en mnd tid med en moderat tørrhumling tett opptil. Plutselig har man en stand up ale, og hele puben skåler, kjøper vinegar crisps og kjefter på dommeren på TVn!
 
Tilbake
Topp