Enda en nybegynners bekjennelser.

Det er en Brown ja.

Og jeg liker de tørre heller en søte.

Når det er sagt, var SG når jeg målte etter en ukes tid på 1.013, så den har ikke sunket forferdelig langt ned på grunn av den ekstra lagringen.
 
Uansett er det bra å få gjæret ut så langt som går i dunken, ellers er det vanskelig å beregne kullsyrenivå i flaskene.
Det blir sikkert topp!
 
AlfHansen skrev:
Jeg hadde nemlig mer enn nok flasker, trodde jeg. For 6 av flaskene var disse herlige Kinn flaskene... Problemet jeg støtte på, var at korkene jeg hadde ikke passet.


:roedme: Lo godt når jeg leste dette, har gjort det samme selv.  :roedme:

Etter noen brygg med flaskevasking og etiketter som er limt med fandens svette, ble det corneliusfat på meg ja. Har aldri angra på det.
Når jeg trenger noe på flaske bruker jeg nå 0.33 flasker og en nyinnkjøpt beergun. Supre greier det. Og etikettene på Lucky Jack er ikke vanskelige å få av heller. :)

Tror du får ett helt ok øl slik du beskriver det, og om det ikke skulle smake helt topp etter en uke eller to så ikke fortvil. Har hatt øl som jeg har vert misfornøyd med i 2 måneder, for så å smake på det igjen og finne ut at det var blitt kjempegodt.
 
Første smaking ble utført i går, og jeg må ærlig innrømme at jeg ikke hadde forventa å bli så fornøyd.  :)

Jeg vet ikke hvordan den hadde blitt motatt i disse kretser, men jeg kan si med stor sikkerhet at jeg kommer til å drikke opp hele batchen og servere den med stolthet :)

Nå, til grunnen for at jeg driver med gjennopplivning av denne tråden;

I helga, antagligvis på søndag. Setter jeg IPAen som jeg kjøpte for en tid tilbake. Denne har blitt utsatt av samme grunn som flaskingen av Brwon Alen ble utsatt (lekasje og påfølgende skifting av gulv).

IPAen føler jeg meg trygg på. Men, etter suksessen, om man kan kalle det det, med Brown Alen, har jeg bestemt meg for at dette er noe jeg vil ta ett steg videre. Så jeg har fundert på om mitt neste brygg skal bli ett ekstrakt/spesialmalt brygg. Og det jeg har lyst å gjøre, er å lage noe som legger seg opptil Southern Tier sin hellige Creme Brulee Stout.

Er det mulig å få til noe sånt, og er der noen som kan hjelpe meg med en oppskrift/fremgangsmåte?

På forhånd takk.

Alf.
 
AleksanderB her på forumet laget nylig en klone på dette, samt nyeste utgave av Brew Your Own har en kloneoppskrift av brygget. Og siden jeg er så hyggelig og bladet tilfeldigvis ligger her, så har jeg scannet den for deg.  :brygging:

Bildet som vises her er ikke allverden, men trykk på den vedlagte filen så går det fint.
 

Vedlegg

  • CBST 001.jpg
    1,4 MB · Sett: 691
Oooh my.. Den artikkelen var som skrevet til meg :)

Takkar så meget. Det blir en julehandel på bryggselv kjenner jeg på meg. Er spent på dette med å tilsette spesialmalt og greier, føler det er ett steg videre, men det er ett steg jeg ser frem til :)
 
Interessant å se hvor langt man har kommet på relativt kort tid, artig å lese igjenom denne nå :)

Det var dog ikke derfor jeg gjenoppliva denne tråden. Jeg har ett par spørsmål, og synes det var passende å bruke denne tråden, da jeg fortsatt i høyeste grad ser på meg selv som nybegynner.

Har nå begynt å lefle såvidt med egne oppskrifter, og dette har gått relativt bra. Har laget en Chilliporter, som ble litt lys i fargen, men god. Har laget en APA med koriander og appelsinskall, som jeg var veldig fornøyd med.

I går jag prøvde nogot som jag aldri prøvt foruuut. En typeriktig engelsk bitter/mild. Ingenting å gjenne seg bak, ingen krydder, no nothing.

Det som jeg opplevde i går, var at det har lagt seg ett lag i bunn av bøtte, opp til mellom 1 og 2 liters merket. Jeg antar at det er trub det er snakk om, men aner ikke hvorfor der er så mye.

Har ikke beersmith på denne maskina, så en forenklet oppskrift er:

1,5 kg lys LME
0.5 kg AMber DME
650 gr. Crystalmalt
150 gr. Black malt

De to sistnevnte steepet i en time på 71 grader.

30 g Fuggles@45 min
30 g Fuggles@10 min

Halv tabbis med protafloc@5min

Kokevolum 8 liter (har fått meg ti liters gryte, opp fra 4.. REVOLUSJON!!!), toppet opp med kaldt vann, rørte til det skummet til toppen av karet, smelte i gjæren.

Har aldri opplevd at gjæringen har tatt av så fort. Første plopp etter 45 minutter, i dag tidlig ploppet det som bare det. Men, truben, noen som vet hvorfor? Eneste jeg kan tenke meg er at jeg har større gryte, men jeg steepet mye mer malt til chilliporteren, dog i mindre gryte, og brukte protafloc også der.
 
Tilbake
Topp