Enda en nybegynners bekjennelser.

Det vil det nok.

Men forslaget til Bård gikk jo på å koke humle i vann, hvis jeg forstod han rett. Kan jo gjøre det og bare tilsette "humle-tèen" i vørteren. Er verdt ett forsøk om ikke annet :)
 
Jo helt riktig ikke kok ekstraktet.

Kok en te av humla i vann og kun vann. Du kan bruke http://haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi til å beregne den bitterheten, men helt presist blir det neppe.

Så når stormgjæringen er over. Har du i en gitt mengde ubehandlet humle i gjæringskaret (tørrhumling). Dette vil i all hovedsak bidra til ølets aroma (litt smak også vil jeg hevde).
 
vil det gi noe forskjell på smaken om en koker uhumlet ekstrakt å heller har humlen i selv etter vært som kokingen går fremover?
tenker litt på dette for jeg lager 10-12L batcher og har bare en 12L gryte og med den kan jeg koke 7L vann samt 1.5kg ekstrakt, å humle ekstrakten å vannet. noe usikker på om det å tilsette vann etter er en uting i forhold til smak og slikt
 
Når det gjelder ølsett, som er det jeg brygger, og kommer til å brygge til jeg finner ei diger gryte, så blir det jo tilsatt ukokt vann uansett.

Så jeg tror ikke dette skal være problematisk. Om ikke annet, så kan det være ett artig eksperiment :)
 
Tønder skrev:
vil det gi noe forskjell på smaken om en koker uhumlet ekstrakt å heller har humlen i selv etter vært som kokingen går fremover?
tenker litt på dette for jeg lager 10-12L batcher og har bare en 12L gryte og med den kan jeg koke 7L vann samt 1.5kg ekstrakt, å humle ekstrakten å vannet. noe usikker på om det å tilsette vann etter er en uting i forhold til smak og slikt

Du vil temmelig sikkert kunne lage bedre øl på måten du beskriver. For å få til det behøves i hvertfall 2 ting: Stor nok gryte, og kjøling. Mao. Dersom du ikke er det allerede, vil det lønne seg å bli kompis med en rørlegger. Kobber er dyrt i butikken.
 
Bård skrev:
Tønder skrev:
vil det gi noe forskjell på smaken om en koker uhumlet ekstrakt å heller har humlen i selv etter vært som kokingen går fremover?
tenker litt på dette for jeg lager 10-12L batcher og har bare en 12L gryte og med den kan jeg koke 7L vann samt 1.5kg ekstrakt, å humle ekstrakten å vannet. noe usikker på om det å tilsette vann etter er en uting i forhold til smak og slikt

Du vil temmelig sikkert kunne lage bedre øl på måten du beskriver. For å få til det behøves i hvertfall 2 ting: Stor nok gryte, og kjøling. Mao. Dersom du ikke er det allerede, vil det lønne seg å bli kompis med en rørlegger. Kobber er dyrt i butikken.
Gryten som jeg har nå rommer 12L og kan koke ca 7 liter sammen med ekstraktet, har eksprimtert litt med å koke ferdig hummlet ekstrakt i 15-20 minutter. Bare for å få en følese av hvordan det er. Som kjøling satte jeg gryten rett i vasken å sirkulerte rundt gryta, det tar ca 15-20 minutter å kjølened vørteren til 22-23 grader. Har liksom ikke gått til anskaffelse av kjøler til denne gryten når jeg ikke er sikker på om den er stor nok. Tilsetter ca 5L med kaldt vann i etterkant, foringer dette smaken på vørteren?
 
de fleste som brygger ferdighumlede ekstraktbrygg tilsetter kaldt vann rett fra springen. Det er såvidt jeg vet ingen indikasjoner på at dette skal forringe smaken på ølet, med mindre vannet ikke er tilstrekkelig rent, som feks ved brønnvann osv. Norsk vann er vel i hovedsak rent nok..
 
hmm... da holder min 12L kjele til jeg finner ut at jeg skal avansere til mer avanserte brygg og større batcher enn det jeg lager i dag.  :skitbra:
 
Tønder skrev:
hmm... da holder min 12L kjele til jeg finner ut at jeg skal avansere til mer avanserte brygg og større batcher enn det jeg lager i dag.  :skitbra:

For å ta konklusjonen min først: ølet du får ved å brygge ferdighumla ekstrakt blir mykje mykje dårlegare enn om du brukar uhumla ekstrakt og tilsett humle sjølv etter eit gitt tidsskjema, t.d. for 1 (hovudsakleg aroma), 15 (hovudsakleg smak) og 60 minutters kok (bitterheit). No har eg ikkje prøvd Bryggselv sine eigne sett, men har erfaring med Munton's. Det var sagt at desse er mellom dei betre du får på marknaden og då gir konklusjonen min seg sjølv. Vil dog presisere at dette er min personlege konklusjon basert på 3 brygg på ferdighumla ølsett og 10 ekstraktbrygg der eg sjølv har tilsett humla etter oppskrift.

Med alle gode oppskriftene ein får på øl med uhumla ekstrakt, så er det berre å gå rett over dit. Det er ingen problem då å tilsette ekstra vatn for å oppnå ønska mengde øl. Sjølv brukar eg spraymalt. Kokar opp omlag halvparten (tilsvarande OG rundt 1.040), koker nokre minutt før eg tilsett bitterhumle. Siste rest av ekstrakt blir kokt inn før eg tilsett smakshumla når det står igjen 10 - 15 minutters koketid. Eg er umåteleg glad for å ha tatt steget "opp" til uhumla ekstraktbrygg. Eigentleg er det ikkje noko steg opp for ein gjer omlag det same. Ok, sparer kanskje nokre timars arbeid, men kan brygge 20-liters batchar med 15-liters kjelar (10 liter konsentrert vørter + etterfylling med 10 liter kaldt vatn). Sjølv allgrain-bryggarar har sagt at ølet mitt er bra. Den som nok er minst nøgd er eg sjølv, men så veit eg jo kva eg likar best og kva eg er på jakt etter. Med uhumla ekstrakt har du i alle fall mange fleire mulegheiter enn med ferdighumla ekstrakt / ølsett.

Skulle eg kome med eit tips, så er det veldig greit å brygge ekstrakt når du ikkje er avhengig av å kunne kontrollere utgjæringsgrada eller er avhengig av smaken frå basismalt. Då er det berre mesking som dug. Bortsett frå det så fiunkar det veldig fint med ekstrakt til t.d. US pale ales, mørkare øl som brown ales, portere og stout.
 
Jeg liker ekstrakt brygging mest for at det gir meg tid til å konsentrere meg på gjæring og det å utvikle ett godt øl.
Har endel ferdig hummlet ekstrakt stående nå som skal settes før jeg tar steget over til uhummlet estrakt, og på mere type korrekte øl sorter.
 
Da har jeg vært på shopping hos bryggselv.no igjen.

1 x Flaskekapsler gull 100 st 25% 39,-
1 x Chinook (US) 11,6% 100g 14% 65,-
1 x Bryggselv American IPA 3kg 14% 265,-
1 x Flaskefyller / tappestang 25% 59,-
1 x Håndkorker bordmodell 25% 369,-
2 x Safale US-05 11,5g 14% 78,-

Prøver meg med tørrgjær denne gangen her. Samt at jeg måtte ha litt ekstra saker og ting.

IPA med modifikasjoner blir neste brygg!
 
Kudos for flaskefyller og bordmodell. 2 ting som vil gjøre den kjedelige delen av bryggingen litt mindre kjedelig.  :)

us-05 er en helt super gjær. Har aldri svikta meg, og jeg lurer av og til påp hvorfor jeg gidder å styre med flytende gjær..
 
Bård skrev:
us-05 er en helt super gjær. Har aldri svikta meg, og jeg lurer av og til påp hvorfor jeg gidder å styre med flytende gjær..

Heilt einig. Både US-05, S-04 og Danstar Nottingham er kjempegode tørrgjær. Men dei gir ikkje same variasjonsmulegheitene som flytande gjær, difor endar eg som regel opp med å lage starter sjølv om eg nok i framtida kjem til å kjøpe fleire rør for å sleppe å måtte lage startar. Dete aukar dog prisen ein del.
 
Mens jeg venter på ny pakke fra bryggselv, har jeg ett spørsmål som gnager meg litt

Med tanke på at ploppingen i gjærlåset nå har avtatt helt, har jeg blitt fryktelig usikker på om brygget er ødelagt. Derfor poster jeg loggen fra de siste dagene, sånn at hvis der er noe å sette fingeren på, så vil jeg gjerne at dere sier det, så jeg ikke gjør samme feilen igjen.

Kode:
Dato	Tempratur rom	Tempratur rom	Kommentar
22.10.2011	26,7	17,7	Bryggedag
23.10.2011	24,1	17,1	Første "plopp" 21.00
24.10.2011	22,2	16,4	Ca 10 sekunder mellom plopp både kl. 12 og 22. Ristet litt ca klokka 21
25.10.2011	21,8	17,4	ploppingen i gjærlåset har stoppet nesten helt opp-

I dag, før jeg gikk til jobb, så løftet jeg litt på lokket for å se etter liv. Der er ett skumlag på toppen, og det så ut som at dette laget "levde" litt. Det boblet litt i overflaten, men som sagt, ingen bevegelse i gjærlåset.
 
I dag ble jeg litt beroliget.. Testet SG på brygget miit, den var 1,013. Er happy med det.

I tillegg tror jeg, etter å ha tatt en smak på det, at dette blir gode greier! :)
 
En liten oppdatering fra meg er vel på sin plass nå.

På grunn av omstendigheter som jeg dessverre ikke er herre over (måtte skifte parketten på kjøkken og stue på grunn av lekasje), ble flaskingen utsatt med halvannen uke. Etter hva jeg har lest, har det lite å si om ølet blir stående i 2 uker eller lenger, så dette er jeg ikke bekymret for, tror jeg.

Når ølet endelig skulle på flaske, støtte jeg på ett problem som jeg burde forutsett, men ikke gjorde. Jeg hadde nemlig mer enn nok flasker, trodde jeg. For 6 av flaskene var disse herlige Kinn flaskene... Problemet jeg støtte på, var at korkene jeg hadde ikke passet. Så, i stedet for å ha rikelig med plass, endte jeg med ca 3 liter for lite flasker i forhold til øl. Løste det med å tappe 1 liter på en sånn fancy saftflaske med patentkork som samboern min kjøpte for en tid tilbake, og tre halvliters cola flasker som jeg tenkte å bruke til "teste om ølet er karbonert" flasker.

Det er godt mulig jeg har blitt for hysterisk m.t.p vask og sterilisering av utstyr, men flaskedagen, med så mange flasker som skulle vaskes og steriliseres, tok tid (og noen av de etikettene er laget i svarteste helvete av mørkets fyrste selv.)! Jeg var så lei når jeg endelig var ferdig. Det må finnes bedre måter, jeg tror jeg skal ønske meg fat til jul!

FG på ølen var forresten 1.010. Det synes jeg rett og slett hørtes riktig ut :) (Vær så snill å si at det høres bra ut :p)

Takk for all hjelp jeg har fått her inne, uten dere hadde det sansynligvis gått mye dårligere.

Tolmodighet er vist en dyd, og nå får vi se om jeg er så tolmodig at jeg lar de stå i 2 uker før jeg tar en smak :)
 
Å vaske flasker er et hellvete. huff. Men det er unektelig nødvendig. Også blir belønningen god.
AlfHansen skrev:
FG på ølen var forresten 1.010. Det synes jeg rett og slett hørtes riktig ut :) (Vær så snill å si at det høres bra ut :p)
Jeg syns 1.010 på en ikke for sterk IPA høres utmerket ut. Mmmm
 
Eller var det kanskje snakk om Brown ale her?
Hmm
I så fall er kanskje 1010 litt lite, men ingen krise. Personlig syns jeg det er bedre med for tørr Brown ale enn for søt.
 
Tilbake
Topp