Enda en nybegynners bekjennelser.

AlfHansen skrev:
Japp, har lest den. Men tenkte mer på instruksjoner for og informasjon om den typen jeg hadde kjøpt. F.eks antatt OG og FG, spesifike tempraturer der denne ølen trives best, hvor mye gjær som anbefales osv. Men, dette er vel kanskje mer standard enn jeg tror :)

Takk for linken uansett.

mrmalty.com for mengde gjær
og da det kommer til vann mengde så er det lettere å se på gjærings dunk å fyll på til du ser det runder 20L
da måler du OG og regner ut gjærings mengde, du kan også sikte deg inn på en OG som du vil oppnå. Vil tippe på at du har en OG på ca 1.045 rundt 20L. Høyere OG vil gi høyere % i ferdig øl
 
Da har jeg lagd min første starter.. Det gikk vel så som så vil jeg si.

Jeg kjøpte tre flasker vørterøl, og kokte dette opp sammen med 3 dl vann og litt ekstra maltekstrakt av typen Moss.

Det gikk bra, nedkjøling gikk bra.. Men så;

Det stod på gjær røret at det skulle ristes før bruk, så jeg rista, fikk vørteren over i flaska, men når jeg skulle skru opp gjæren så bruste det som ei colaflaske på mentos. En del av gjæren havnet således på kjøkkenbenken, og ikke i vørteren. Nå er jeg usikker på om jeg vil få nok gjær til å brygge i morgen alikevel :(  :help:
 
Vørterølet trenger du ikke koke. Det er nettopp derfor det er så kjekt. Det er rent nok.
Synd med gjæren, men sånt skjer. Bare å riste godt og håpe på det beste. Øl blir det uansett.:)
 
Bård skrev:
Bare å riste godt og håpe på det beste. Øl blir det uansett.:)

Det er det jeg håper på. Nå lar jeg den stå til i kveld og utsetter bryggingen til i morgen, når jeg kommer hjem fra Nærbø. Da har den fått ca 24 timer på benken og 24 timer ute så gjæren detter til bunns.
 
Brygget ble satt i går, vørteren var litt varm (24 °C) når jeg hadde beluftet den, men gadd rett og slett ikke gjøre det igjen, så jeg tok sjansen på å pitche gjæren.

Det har ikke begynt å ploppe i gjærlåset ennå, men antar at jeg ikke trenger å være bekymret ennå?

PS: Hyggelig at noen av dere kom bort å sa hei på Nærbø i går :)
 
Heisann og takk for i går (fikk såvidt sagt hei til deg på vei ut dørene)

Kan ta litt tid enda før det begynner å ploppe i gjærlåsen. Gi det litt mer tid.
 
Vi snakkes nok ved en senere anledning :)

Målte forresten OG til 1.048 i går. Høres det fornuftig ut for denne typen?

Håper gjæren lever, har ennå ikke hørt noe plopp, men vannet har blitt presset opp på den ene siden, if that makes any sense.
 
Prøver å holde tempraturen i rommet på mellom 18 og 19  °C. Tempraturen i karet var 21 grader i dag tidlig.

Når jeg gikk på jobb i 2 tida, ploppet det hvert 10. sekund, så der er liv i allefall :)

Håper bare jeg ikke har fucka opp noe med å pitche gjæra for varmt, men kan ikke tro det har altfor mye å si.
 
Som relativt fersk selv, drister jeg meg med noen beroligende ord:
Jeg har pitchet gjær i langt varmere vørter enn 24 grader uten at det ødela noe. Tror du må over 30 grader før du kverker gjæren.

Lykke til, og hold oss oppdatert. Det er spennende å lese for oss som ikke har så lang fartstid.

mvh
Jørn Hammerud
 
Nei, kverka den har jeg ikke, jeg er mer redd for at den kan ha satt en uønsket smak.

Hvis den er død, så er det zombiegjæring i dunken, for det plopper som f... :p
 
Død er den ikke.
Om den begynte på 24 grader vil du kanskje få noen estere og noe alkoholsmak som du egentlig vil være foruten, men helt sikkert ingen krise.
Sansynligvis har vørteren rukket å kjøle seg ned litt før gjæringen begynte for alvor. 18 grader i rommet høres fint ut.
Den ekstra fruktigheten fra høy temp vil du sikkert kunne leve med. Om det blir ubehagelig alkoholsmak hjelper det ofte med litt lagring.

Lykke til med flasking og smaking:)
 
Begynner å lure på om den gjæren min har sovnet litt. I går ploppet det hvert tiende sekund, i dag ble jeg stående å glane på dunken i ett halvminutt før jeg gikk på jobb, uten så mye som ett eneste lite "ha det kjekt på jobb" plopp.

Har så smått begynt å tenke på neste brygg allerede. Tror det blir en IPA, men det settet fra bryggselv.no (3 kilos settet), ser ut til å ha litt lav bitterhet. Noen forslag?
 
Den kraftigste stormgjæringen er nok bare over.  No worries.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Du kan jo ta med en pose høyalfa humle og koke te på... tjah... 30 gram av den, og bruke noe/ evt resten som tørrhumle? Chinook (11.6%) vil sikkert passe bra til denne amerikanske ipaen..
 
Det kan jeg. Den er "ferdighumlet" med Amarillo og Centennial, så det er vel gjerne lurt å bruke en av de for å ikke forvirre smaksløkene?

IBU er på 60 på settet.
 
Det kan du godt, men chinook vil også passe fint sammen med de humlene. Så ikke amarillo på bryggselv.no, derfor chinook.  :)
 
Bård skrev:
Det kan du godt, men chinook vil også passe fint sammen med de humlene. Så ikke amarillo på bryggselv.no, derfor chinook.  :)
men vil ikke koking av ferdig hummlet ekstrakt senke smaken av de hummlene som alerede er i ekstrakten?
 
Tilbake
Topp