Interessant å se hvor langt man har kommet på relativt kort tid, artig å lese igjenom denne nå
Det var dog ikke derfor jeg gjenoppliva denne tråden. Jeg har ett par spørsmål, og synes det var passende å bruke denne tråden, da jeg fortsatt i høyeste grad ser på meg selv som nybegynner.
Har nå begynt å lefle såvidt med egne oppskrifter, og dette har gått relativt bra. Har laget en Chilliporter, som ble litt lys i fargen, men god. Har laget en APA med koriander og appelsinskall, som jeg var veldig fornøyd med.
I går jag prøvde nogot som jag aldri prøvt foruuut. En typeriktig engelsk bitter/mild. Ingenting å gjenne seg bak, ingen krydder, no nothing.
Det som jeg opplevde i går, var at det har lagt seg ett lag i bunn av bøtte, opp til mellom 1 og 2 liters merket. Jeg antar at det er trub det er snakk om, men aner ikke hvorfor der er så mye.
Har ikke beersmith på denne maskina, så en forenklet oppskrift er:
1,5 kg lys LME
0.5 kg AMber DME
650 gr. Crystalmalt
150 gr. Black malt
De to sistnevnte steepet i en time på 71 grader.
30 g Fuggles@45 min
30 g Fuggles@10 min
Halv tabbis med protafloc@5min
Kokevolum 8 liter (har fått meg ti liters gryte, opp fra 4.. REVOLUSJON!!!), toppet opp med kaldt vann, rørte til det skummet til toppen av karet, smelte i gjæren.
Har aldri opplevd at gjæringen har tatt av så fort. Første plopp etter 45 minutter, i dag tidlig ploppet det som bare det. Men, truben, noen som vet hvorfor? Eneste jeg kan tenke meg er at jeg har større gryte, men jeg steepet mye mer malt til chilliporteren, dog i mindre gryte, og brukte protafloc også der.