Enda et vvb bryggeri blir født

Etter å ha brygget noen batcher med ekstrakt, noen vin sett og noen forskjellige prøve forsøk blandt annet lipton fersken iste i pulver (ble ganske godt) så har ønsket om å prøve seg på whole grain meldt seg...
Ettersom jeg er av typen personer som synes det er morro å lage ting selv, så faller jo såklart valget på å bygge seg et vvb Herms oppsett med mye inspirasjon hentet fra "theelectricbrewery" og mye forum lesing.

Så det ble en kjapp tur til rørleggeren og 4 vvb ble med hjem

IMAG0162_zpsoopvllv9.jpg


Vinkelsliperen ble funnet frem og 150 liters beholderene mistet toppen en etter en. (den i forgrunden er fortsatt hel i påvente av bruksområde)

IMAG0170_zpsbeyffn5p.jpg


Så ble dem satt opp på forskjellig høyde for å føle litt på hvilken høyde som passet best på stativet som skal bygges til dem. Begynner å bli ganske enig med meg selv om at den tanken som står på gjæringsbøtta er den beste høyden. (Ca 45 cm fra gulvet)


IMAG0173_zpsxqojzhuz.jpg


Planen med tankene er utifra bilde HLT med herms koil , mesk og kokekjele, men er ikke 100% låst på det.
Planen er å ha 3 x 2000W elementer i HLT og Kokekjele styrt av PID, men dette er heller ikke noe som er fast bestemt, men ønsker uansett å holde meg under 16A kurs pr element.
Har tenkt å gå for tri clover koblinger på alle tankene som skal sveises.

Men har et par spørsmål som jeg håpet at noen har noen formeninger om:

Hvilken dimensjon bør jeg gå for på tri clover innfestingene?
Fordeler/ulemper med å ha vørter ut i bunnen av meskekjelen?

Håper på noen innspill :)
 
Du trenger ikke PID for å styre kokekjelen. Det du heller burde satse på er å PID regulere meskingen. Jeg sliter litt med å se hvordan du ser for deg å styre tre separate varmeelementer med PID, men du kan jo selvfølgelig varme opp meskevannet med de tre elementene, for så å gå over til HERMS med PID regulering når du har nådd mesketemperaturen sånn noenlunde.
 
Men vil det fungere med PID i kokekaret?
Og vil ikke en og samme PID kunne gi styrestrøm til tre stk ssr?

Vørter ut i bunn av meskekjel går vel greit. Du sirkulerer til vørteren er klar nok og kan da overføre allt til kokekaret.
 
Men vil det fungere med PID i kokekaret?
Og vil ikke en og samme PID kunne gi styrestrøm til tre stk ssr?

Vørter ut i bunn av meskekjel går vel greit. Du sirkulerer til vørteren er klar nok og kan da overføre allt til kokekaret.
Det går helt fint å styre tre ssd fra samme pid.

Hvorfor skulle det ikke fungere med pid i kokekaret? Vi har det. Man kommer selvfølgelig ikke over 100 grader, men det er greit å bare kunne følge med på temperaturen.
 
Sist redigert:
Etter å ha brygget noen batcher med ekstrakt, noen vin sett og noen forskjellige prøve forsøk blandt annet lipton fersken iste i pulver (ble ganske godt) så har ønsket om å prøve seg på whole grain meldt seg...
Ettersom jeg er av typen personer som synes det er morro å lage ting selv, så faller jo såklart valget på å bygge seg et vvb Herms oppsett med mye inspirasjon hentet fra "theelectricbrewery" og mye forum lesing.

Så det ble en kjapp tur til rørleggeren og 4 vvb ble med hjem

IMAG0162_zpsoopvllv9.jpg


Vinkelsliperen ble funnet frem og 150 liters beholderene mistet toppen en etter en. (den i forgrunden er fortsatt hel i påvente av bruksområde)

IMAG0170_zpsbeyffn5p.jpg


Så ble dem satt opp på forskjellig høyde for å føle litt på hvilken høyde som passet best på stativet som skal bygges til dem. Begynner å bli ganske enig med meg selv om at den tanken som står på gjæringsbøtta er den beste høyden. (Ca 45 cm fra gulvet)


IMAG0173_zpsxqojzhuz.jpg


Planen med tankene er utifra bilde HLT med herms koil , mesk og kokekjele, men er ikke 100% låst på det.
Planen er å ha 3 x 2000W elementer i HLT og Kokekjele styrt av PID, men dette er heller ikke noe som er fast bestemt, men ønsker uansett å holde meg under 16A kurs pr element.
Har tenkt å gå for tri clover koblinger på alle tankene som skal sveises.

Men har et par spørsmål som jeg håpet at noen har noen formeninger om:

Hvilken dimensjon bør jeg gå for på tri clover innfestingene?
Fordeler/ulemper med å ha vørter ut i bunnen av meskekjelen?

Håper på noen innspill :)
Har også et bryggeri basert på beredere. Har 2x3 kw i hlt. Har du trefase tilgjengelig? Vi har trefase til vårt bryggeri. SSR i to av fasene og den tredje fasen direkte. Styrestrømmen fra pid til begge ssr. Bør nok ha en form for regulering av effekten i kokeren også. Vi har pid i kokeren, samt trinnløs effektregulering. I kokeren har vi 4,5 kw pluss 7,5 kw. Alt trefase.

Hvis du går for tre elementer så kan jo disse lett kobles til trefase.
 
Hvilken strøm tilførsel har du?
Har selv samme oppsett 6x 2KW og 3fas 32A (3 stk i hver kjele + 2 x PID)

Kan da varme HLT + koke kjele med meske vann samtidig..korter ned oppvarming tiden av vann..(maxer 32A kursen)

Malt dumpes i tørr meske kjele som har falskbunn laget av vv tank topp og vann pumpes inn i bunn fra koke tanken..Har avtapping i bunn på alle kjeler og det funker fint det..

I koke tanken har vi montert et rør på pumpen som går igjennom ventilen og en viss høyde opp i koketanken sånn at den ikke tar med seg turb som ligger i bunn..
Men tror vi ikke kommer til å bruke den da å ta turb med til gjæring gir klarere øl..
 
Sist redigert:
Har sett og lest om mange som har PID styrt kokekjele og det ser ut som det funker.

Strømtilførsel er noe som allerede er på gang å få oppgradert til 3fas inn til huset pga. verkstedet mitt i naborommet er litt mer strømkrevende en den 10A som sikrer hele kjelleren pr. dags dato. Inntaket blir oppgradert til 40A 3fas, men dimensjonert for 63A om behovet for mer skulle melde seg på sikt. Så kurser som trengs ved kjelene vil bli lagt opp, men av praktiske grunner ønsker jeg å begrense elementene til 16A "enfas" (kan jo hende kjele skal på tur til noen uten 3fas... hvem vet)

Noen formening om hvilken dimensjon jeg bør gå for på tri clover festene som skal sveises på plass? Har sett litt på 1"
 
Har også fått på plass et gjæringsskap av typen "coca cola" som har blitt modifisert med stc-1000 styring.


IMAG0174_zpscvqsgrzo.jpg
 
Då går du for 3000/3500w elementer..ikke 2000w
230v eller 400v du legger inn?

Bruker 1/2" cam lock til alle slanger,koblinger,pumper og en 3" tri clover i bunn av meske kjelen for å få mask ut etter mesking.,har en rustfri kjetting i falskbunnen så det er bare å dra denne opp etter mesking,,,.ville hatt større feks. 4" eller 6" men kostet en del mer..men 3" går greit det..

Ville ikke brukt tri clover på slanger..

http://www.ebay.com/itm/76mm-3-End-...656064?hash=item418c1e1580:g:Uv0AAOSwkNZUhRLG

Kjøp silikon pakning til tri clover,PTFE pakningene knekker veldig lett..
 
Sist redigert:
Ja kan fort hende det blir større elementer.
blir nok bare 230V som blir lagt inn da nærmeste 400V trafo er et godt stykke unna.

Har egentlig tenkt tri clover i tankene for det så ut som disse var lettere å få tak i med sveisemuffer, men har sett på quick disconnect for å ha på slangene, men at male enden festes mot tanken med tri clover med en kulekran i mellom.
Ingen ting er bestilt eller bestemt så er absolutt åpen for innspill og forslag.
 
Camlock er enkelt å holde rent og lett og koble av/på tri clover ikke er så lett å koble..
quick disconnect,har du en link til disse?
 
Funker sikkert bra di men en dele dyrere enn camlock.. husk du trenger en god del av di..
Camlock er like enkel å bruke..

Tanken du har til overs kan du jo konvertere til gjærings tank vist den går inn i kjøleskapet....

http://www.ebay.com/itm/251930418830?_trksid=p2060353.m2749.l2649&var=550806330632&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT
http://www.ebay.com/itm/111480557085?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT

Vis vedlegget 21952

Har vært innom tanken ja, men lurer litt på hvordan disse tankene er å rengjøre med tanke på sveiseskjøtene i bunn og topp?
 
Sist redigert:
Har fått gjort litt mer etter at jeg plutselig fikk litt arbeidslyst.
Hadde litt stål liggende fra andre prosjekter så kom godt på vei med en ramme til tankene.
Har fått satt på hjul i hvert hjørne og har gjort klar til 4 hjul i midten også, men IKEA var utsolgt for de jeg tenkte å bruke så kan alltids vente litt til. Vet dem har på Biltema, CO osv, men er ingen hast.
Har også latt være å sveise inn avstiver i front under mesketanken med tanke på å evnt bruke en beholder med hjul på for å tømme mesk i.

IMAG0181_zpsql9ceizg.jpg
 
Hva er diameter på tankene dine? Vi mesker nå i en vvb med 45cm diameter, mot tidligere 50cm. Lett å få stuck mash om vi bruker mye malt i 45cm tanken.
Bruker 1/2" cam lock koblinger og Chugger pumpe
 
Vi har 45cm tank og har enda ikke fått stuck mash,har da brygget 100 liter med 50/50 pilsner/hvete..
 
Vi har 45cm tank og har enda ikke fått stuck mash,har da brygget 100 liter med 50/50 pilsner/hvete..
Har heller aldri hatt problemer med 45cm tanken på "vanlig øl". Det er når maltmengda blir veldig stor, f.eks. som sist på en noe sterk Imperial Stout. Meskekaret tar 135l, så det er rimelig høyt.
 
Tilbake
Topp