Endre første brygg?

Har fundert litt på sakene. Bestilte først ekstrakt, gjær og humle til å lage en pilsner, men fikk så nerver nå etter å ha lest løpemeter på løpemeter med foruminlegg om pils og dens vanskelighetsgrad at jeg like gjerne handlet inn et annet oppsett i tilleg, til å starte med.

3Kg medium maltekstrakt
500Gr medium spraymalt
Target blomst vacuumpakket humle
Wyeast 1098 British Ale activator.

Hvis jeg har forstått rett så går det noe raskere å lage en ale enn en pils, og at den er litt mer tilgivende enn en lys øl hva angår gjæringstemperatur.

Regner med starter fortsatt er anbefalt å lage.

Hvilken OG og FG burde jeg sikte etter? og Anbefalt gjæringstemperatur? 20-22 °C?
Og burde jeg bytte ut gjærlåsen med en blowofftube? Hørt det kan bli livlig i dunken, og det er ikke jeg som eier gulvet :p

Urk, vente 5-6 dager på ny bestilling er ikke noe kult. Men vil ikke gape over for mye på en gang :)
 
Tja, pils bør kunne gå bra, men du må gjære pilsen med maksimum 10 grader og det gir jo litt utfordringer.

Men kommentarer til ditt nye oppsett:
For det første skal denne gjæren arbeide mellom 18 og 22 grader. Tror trygt du kan starte den første uken med 18 grader da temperaturen i vørteren blir noe høyere. Den siste uken kan du heve temperaturen noe, gjerne til 22 grader. Etter to uker skal dette ølet være ferdig etter mitt skjønn.

Du skriver lite om brygget.
hvis du sikter deg inn på 25 liter vil du få en OG rundt 1051 som vil gi rundt om 5% styrke på ølet.
Hvis gjæren din har en produksjonsdato 1/9 skal du etter Beersmith kalkulatoren ha 4 pakker. Eller 2 pakker i en 2 liter starter. Eller 1 pakke i 1 Liter starter med magnetrører.
Angående blowofftube kommer dette an på hvor mye du fyller dunken. Fyller du ikke mere enn 2/3 deler av dunken bør du være rimelig sikker, ihvertfall hvis du starter på 18 grader. Fyller du bare halvfullt er du omtrent helt sikker på at dette går bra. Fyller du nesten fullt er du omtrent sikker på at det ikke går bra.

Uansett, lykke til, det går sikkert bra.
 
Tilbake
Topp