Engelsk APA

Den noe selvmotsigende tittelen taler vel for seg, men lurer altså på om noen har noen innspill til den enkle oppskriften som følger?

Maris Otter Pale Malt7EBC5500g
Mesk: 67-68 C 75 min (i påsa)
OG: 1057

Humle
First Gold8.4%alpha50g30minutes
First Gold8.4%alpha50g10minutes
First Gold8.4%alpha50g1minutes
First Gold8.4%alpha50gdryhopped
49 IBU

Gjær: WLP028 Edinburgh Ale eller noe annet egna.

De fleste vil vel se at det er snakk om en SMaSH. Tanken var å lage en (india?) pale ale med engelske ingredienser, der humla kommer godt fram som i en amerikansk IPA/PA.

Er vel først og fremst interessert i innspill på humleskjema. Blir det i overkant bittert / mye aroma?

Hva med gjær? Har altså brukt nevnte gjær i 'vanlig' IPA før med stort hell, og tenkte jo som så at den burde være innafor også her. Er åpen for forslag, så lengde den er engelsk...

Vanligvis er Engelsk IPA noe mørkere og med innslag av spesialmalt. Dette tror jeg er for å gi en helhetlig smaksopplevelse da malt, gjærstamme, og humle kompletterer hverandre mer i en engelsk IPA enn i en typisk amerikansk IPA.

Men som hjemmebrygger gjør man selvsagt hva man vil :) Prøv og del resultatet

Ja, vanligvis er det sånn;) Dette er vel mer som en amerikansk pale ale laget med engelske ingredienser. Er vel ingen tvil om at dette kommer til å bli en rimelig humledrevet ale.

Satte over brygget på søndag, og her en den faktiske oppskriften som ble brukt.

Maris Otter Pale Malt 5000g
Mesk: 67 C i 75 min
OG: 1048
25 liter vørter til gjæring

Humle
First Gold 8.4% 45g 30min
First Gold8.4% 40g 10min
First Gold8.4% 40g 1min
First Gold8.4% 75g dryhopped (i et par omganger)
41 IBU
BU/GU 0.85

Gjær: Wyeast 1968

Kommer selvfølgelig tilbake med resultatet når det er klart om et par-tre ukers tid;)

En APA med engelske ingredienser bør kunne bli god. Det er mulig (men jeg vet ikke!) at all humlen på 30 og 10 minutter vil gi litt skarp smak i så store mengder, men First Gold er nå ganske mild, så kanskje ikke. På den annen side er det altfor få som eksperimenterer med engelsk humle i store kvanta, så du gjør uansett bare din plikt. Husk å si ifra om hvordan det smaker.

Målte SG i går, og fikk da mulighet til å ta en liten smak. Humla dominerer, men den er absolutt ikke for skarp eller intens. Faktisk syns jeg dette virker svært så lovende, meget frisk og fin. Humlesmak og aroma er relativt fruktig(sitrus, appelsinmarmelade) på en litt søtlig måte, men mer avrundet og subtil enn breiale amerikanske humler. Blir spennende å smake hvordan det blir når det er ferdig tørrhumlet. Blir nok alt annet enn lett å vente på...

SG lå forøvrig på 1,012, og jeg kan kanskje ikke forvente at denne kryper noe særlig lavere? Foreløpig attenuering på 74% med 1968 (samme som wlp002).

Siden det brukes engelske råvarer, og bare pale ale malt med såpass mye humle, er vel spørsmålet om dette egentlig heller mer i retning av en god engelsk Bitter, heller enn IPA/APA/EAPA?? Men, men, uansett hva du kaller det, er det vel smaken som teller, og at du synes det ble et fantastisk godt øl? RDWHAHB!!!

Ja, man kunne kanskje sagt at det heller mot en ESB eller noe sånt, men disse er vel ofte litt mørkere i fargen og har litt mer balanse mellom humle og maltprofil? Jaja, samma for meg, så lenge det smaker godt! Og jeg tror helt klart at dette kommer til å passe inn i min favorittstil: Godt øl.

Nå har herligheten fått seg et par uker på flaske, og jeg tenkte det var på tide med en slags oppsummering (om noen skulle finne på å bry seg).
Jeg er først og fremst meget fornøyd med resultatet. Det har blitt en forfriskende lys ale, med passe balanse mellom bitterhet og sødme (FG 1,010). Når det gjelder de generøse mengdene med humle, viser det seg at det slett ikke ble for mye. Det er blomster, søt sitrus(tenk appelsinmarmelade), og noe som minner om aprikos i aroma og smak, men ikke spesielt kraftig eller skarpt på noen måte. Ikke så mye maltpreg å snakke om, men nok 'fylde' til å bære bitterheten og humlesmaken.

Dette er helt klart noe jeg kan tenke meg å brygge igjen, men da ville jeg kanskje valgt en gjær som fremhever humla ennå mer. First gold får i alle fall to tomler opp fra meg!

Har selv brygget et par brygg som jeg definerer som EAPA (english american pale ale). Syns den britiske humlen gir en bedre ... tyngde og dybde. Amerikanske humler er ofte rett på sak og mer 'enkle'. EAPA er absolutt en av mine favoritter.

Tilbake
Topp