Engelsk IPA - egen oppskrift

Har for første gang prøvd å sette opp en oppskrift fullt og helt på egenhånd. Skal etter planen bli en engelsk IPA. Noen som gidder å se gjennom den og komme med kommentarer.

Type: All Grain
Batch Size: 24,00 l
Boil Time: 90 min
End of Boil Vol: 26,52 l
Final Bottling Vol: 22,00 l
Efficiency: 70,30 %
Est Mash Efficiency: 74,7 %
OG: 1.060
FG: 1.017
ABV: 5,7%
IBU: 44
EBC: 17,5
Bitterness ratio: 0,75

2,75 kg Best Pale Malt (5,0 EBC) Grain 1 39,3 %
2,75 kg Pilsen (BestMälz) (3,0 EBC) Grain 2 39,3 %
1,50 kg Carared (39,4 EBC) Grain 3 21,4 %

40,00 g Northdown [8,20 %] - Boil 60,0 min Hop 4 32,9 IBUs
10,00 g East Kent Goldings (EKG) [5,00 %] - Boil 30,0 min Hop 5 3,9 IBUs
10,00 g East Kent Goldings (EKG) [5,00 %] - Boil 15,0 min Hop 6 2,5 IBUs
10,00 g Jester [7,00 %] - Boil 15,0 min Hop 7 3,5 IBUs
10,00 g Jester [7,00 %] - Boil 5,0 min Hop 8 1,4 IBUs

10,00 g East Kent Goldings (EKG) [5,00 %] - Dry Hop 7,0 Days Hop 10 0,0 IBUs
10,00 g Jester [7,00 %] - Dry Hop 7,0 Days Hop 11 0,0 IBUs

2,0 pkg Whitbread Ale (Wyeast Labs #1099)
 
Sleng gjerne i store mengder med munich-malt. Munichmalt gjør seg godt i en engelsk IPA etter min mening. Erstatt gjerne 25% av basemaltet med munich. Litt avhengig om du er veldig opptatt av fargen, men med mørk munich får du en digg digg IPA. Er du redd for malten? ha i mer humle da vel...
 
Har du noen gode referanser til britisk IPA? I teorien er jeg veldig pro britisk IPA, men jeg har aldri "truffet" et slikt øl.
 
Det er vel egentlig ikke vanlig med munich i EIPA, da ville jeg heller kutta ut pilsmalten i første omgang
VANLIG? Hvis det var målestokken min hadde jeg fortsatt brygget ferdige ølsett fra en eller annen sjappe. i 2015 kom min amerikanske IPA til finalen i flaskekonkuransen i NM med denne maltbasen:
85% Munich malt mørk
7,5% Caramunich Type 2
7,5% hvete
Poenget ved å nevne den er at selv i en konkurranse kan dommerne like et øl som ikke nødvendigvis er "vanlig", så hvorfor skulle ikke vi?
 
Har du noen gode referanser til britisk IPA? I teorien er jeg veldig pro britisk IPA, men jeg har aldri "truffet" et slikt øl.

Nhæ, det nærmeste jeg kommer er Brooklyn og NØ
jo, forresten, smakte Old Empire da jeg var i begynnelsen av tyveårene, den mener jeg å huske var godt
men det er minst fem år og en måned siden
 
Hvorfor sendte du den inn da?
må nesten spørre, er jo ikke særlig typeriktig
Fordi vi syntes den var så satans god :) Vi vurderte å sende inn som engelsk IPA, men den var liksom litt for amerikansk med all den citra-humlen. Hvilken klasse skal man liksom sende inn en superfyldig og maltete IPA? den var liksom for liten til å være DIPA eller IIPA
 
Teorien sier at det ølet der ikke skulle kunne meskes. Mørk münchenermalt har ikke enzymer nok til å konvertere seg selv en gang:).

Det er vel som med humla. Etter fysikkens lover skulle den egentlig ikke kunne fly, men da humla er lykkelig uvitende om fysikk, flyr den likevel.
 
(...) Det er vel som med humla. Etter fysikkens lover skulle den egentlig ikke kunne fly, men da humla er lykkelig uvitende om fysikk, flyr den likevel.
Dette er, med respekt å melde, ikke tilfellet. For det første er premisset feil, da naturlovene er derivert fra virkeligheten rundt oss. Dette gjør at naturen alltid vil ha presedens over vår oppfatning, og enhver konflikt vil altså bero på feil i teorien. For det andre er påstanden feil, da humlens luftbårne egenskaper er godt forstått, og fullstendig i tråd med vår forståelse av fysikk. Du slår meg som en oppegående person, og jeg regner selvsagt med at du både vet dette, og at du nevnte humlen i spøk - men hvis vi skal ta brygging så høytidelig så skal vi fanden ikke la fysikken svøpes i uvitenhetens fripass :)
 
Hvis kart og terreng ikke stemmer overens, er det terrenget som er feil:).

Neida, den med humla er jo en klassisk vits, og joda, jeg er fortrolig med elementær vitenskapsfilosofi;). Men det var ganske interessant at det gikk greit å brygge et øl der bare 7,5% av malten har enzymer - etter læreboka. Jeg hadde aldri overveid å forsøke å brygge noe etter den oppskriften der, fordi jeg vet at det ikke går:p.
 
Teorien sier at det ølet der ikke skulle kunne meskes. Mørk münchenermalt har ikke enzymer nok til å konvertere seg selv en gang:).
.
Dette er, med respekt å melde, ikke tilfellet.

Jeg har mesket med 100% Munich II flere ganger med god konvertering og meskeeffektivitet på 80% tallet.
Sitat fra Brewing Classic Styles
«The key to brewing Munich dunkel is using a very high percentage of Munich malt. Some excellent commercial examples are made entirely from Munich malt and a dash of Weyermann Carafa Special for coloring.»

Nå har ikke mørk munich mye distatic power/konverteringsevne så noen får bedre resultat med med å blande inn litt pilsmalt, jeg mesket ekstra lenge for å være sikker, ref. resultat https://forum.norbrygg.no/threads/pilsnermalt-i-munich-dunkel.30385/#post-314979

I angjeldende oppskrift var det jo 7.5% hvetemalt også, som har bra med ekstra konverteringsevne

Munich II har typisk en diastatic power på 40-50 avhengig av leverandør, det sies at du trenger minimum 30 for å kunne konvertere seg selv. Hvete kan ha 70-90

For sikkerhets skyld er det greit å sjekke opp mot leverandørenes spesifikasjoner når du er i grenseland, f. eks. Bestmalz dark Munich (Bryggselv) er spesifisert til å kunne brukes opp til 100% av maltbasen
http://www.bestmalz.de/en/malts/best-munich-dark/
 
Kildene mine er en artikkel i BYO, og dessuten boka "Malt". Jeg prøver ikke å benekte hverken folks erfaringer eller eventuelle andre kilder:). Poenget mitt er bare at det står flere steder at det mørke münchenermaltet ikke har nok diastatisk kraft til å konvertere seg selv. (Og så nevnes det gjerne i samme slengen at Vienna har nok kraft.). Og jeg har trodd på kildene mine, jeg.

Men nå vet jeg altså bedre, og ser nye muligheter.:)
 
Munich II har typisk en diastatic power på 40-50 avhengig av leverandør, det sies at du trenger minimum 30 for å kunne konvertere seg selv. Hvete kan ha 70-90

For sikkerhets skyld er det greit å sjekke opp mot leverandørenes spesifikasjoner når du er i grenseland, f. eks. Bestmalz dark Munich (Bryggselv) er spesifisert til å kunne brukes opp til 100% av maltbasen
http://www.bestmalz.de/en/malts/best-munich-dark/

Som sagt, beveger en seg inn i grenseland så er det lurt å sjekke fakta, i USA kan du få kjøpt mørk munich fra amerikansk malteri (Briess) som har en konverteringsevne på 20 og ikke kan konvertere seg selv.
Denne malten er også mye mørkere enn de fra tyske malterier, ca. 50EBC mot typisk 25EBC fra de tyske vi kjøper her til lands.
Kan hende kildene dine baserer seg på denne amerikanske varianten som jeg ikke har sett til salg her.
Min referanse for tyske maltslag er tysk :)

Nå bør vel denne tråden strengt tatt returnere til å diskutere engelsk IPA
 
Tilbake
Topp