Enkel flaskekarbonering uten for mye styr

Jeg liker ikke tanken på å stikke om ølet kun for å få sukkerlake blandet.. Jeg har tidligere brukt sukkerlake med sprøyte.. mye styr.
Nå har jeg derimot forsøkt noe annet genialt.. Tja, jeg får se om 14 dager , resultatet..

Det jeg har gjort er å varme sirup i mikroen i en kopp, den blir skikkelig varm og sterilisert samtidig som den blir tynn som vann. Fylte deretter en teskje sirup i hver flaske. Har kontrollert på en fintfølende vekt , En normal teskje sirup veier 3 gram og bør da være perfekt for en halv liters flaske dersom utgangspunktet er 6 gram pr. liter.
Ps. Sirup inneholder ca. 85% sukker.

Hvorfor liker du ikke tanken på å stikke om? Er på ingen måte en erfaren brygger, 18 brygg på baken (rundt midjen) har stukket om 16 av dem i kar med sukkerlake uten infeksjon. Raskt, enkelt og minimalt med styr.

Omstikk øker tempoet på oksidering. Jeg har flaska rett fra karet flere ganger sjøl, da gjerne på små batcher hvor omstikk bare ville ført til for mye svinn.

Har prøvd litt av hvert, men landet på å sette flaska med trakt på en "narkovekt" og så strø tørt sukker oppi. Syns uansett det blir litt pes. Karboneringsdrops er nok det beste for flasking på denne måten.

drikker ølet så fort at jeg rekker ikke å kjenne smaken av oksidert! Pleier å stikke om og røre forsiktig med bryggesleiv, Red ale'n som dette ble testet på ble nydelig!

Kiss.. Synes måten å gjøre det på kan virke bra, slipper å stikke om. Et ekstra ledd vekk. Men som sagt må vente å se på resultatet om noen dager. Prosedyren er simpel , helle en tesekjed varm sirup i og på med løs kork over til neste flaske osv.. Verd et forsøk.

Kiss.. Synes måten å gjøre det på kan virke bra, slipper å stikke om. Et ekstra ledd vekk. Men som sagt må vente å se på resultatet om noen dager. Prosedyren er simpel , helle en tesekjed varm sirup i og på med løs kork over til neste flaske osv.. Verd et forsøk.

Vel, vet ikke hva som er mest KISS jeg; stikke om, røre rundt og tappe, eller tappe og så tilsette pr flaske. Spørs vel hva batchstørrelsen er.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Har prøvd både drops, sprøyte og omstikk, og det siste er klart det letteste og raskeste. Tips: Sukker i 0.5 liter vann. Kok i 3 minutter, hiv i karet (trenger ikke kjøle ned), tapp over ølet (lag en liten whirlpool) og flask. Nay bother.

Dog har jeg vært inne på tanken med riktig utblandet lake i doseringsflaske, type håndsåpepumpe... Noen som har prøvd det?

Ved flasking så fylte jeg direkte på flaske fra gjæringskar . Brukte alltid 0,33 flasker. Har vel fylt ca 500 flasker tilsammens og hatt en dårlig flaske ( dårlig smak).

Brukte da en sukker bit i hver flaske og perfekt karbonert hver gang :)

Har nå gått over til kun fat og kunstig karbonering. Hvis jeg skal fylle på flaske bruker jeg beer gun..

Easybrew

Ble advart mot sukkerbit her på forumet så jeg kjøpte pakker som jeg oppbevarte i egen pose i fryseren, men tok den ut en stund før flasking.

Ølet inneholder også alkohol når en flasker og det skal vel en del til for en infeksjon. De som jeg kjente når jeg startet med brygging, brukte også sukkerbit uten å hatt noe problem. Og da tok jeg sjansen selv om det var mange emner her på forumet som var imot sukkerbiter.

Tror uansett at de som evt opplever infeksjon ved flasking kan likeså ha fått det ved bruk av for dårlig kontroll på desinfeksjon av hevert, flaskefyller,topper, flasker eller kun ren skjær uflaks.

Har aldri prøvd med sukkerlake i egen gjæringsbøtte pga det var så enkelt å fylle direkte i flaskene.

Easybrew

Tåler du ikke tanken på litt arbeid anbefaler jeg med engang coopers carbonation drops, det er tabletter / drops du putter en av i pr. 0.33 og dette eter gjæra for å karbonere øllen.

Har brukt ett par ganger, fungerer utmerket.

Var litt raus med Starsan-blandingen i tappekaret - som ble ristet godt. Resultatet var 25 cm (tett) Starsanskum i bunnen, som la seg som et fint lokk over ølet,
Når jeg var ferdig var skumlokket like helt.
Helt tett var nok nok ikke, men kan ikke si at det bekymret meg :)

Jeg bruker to sukkerbiter i hver flaske på 0,5 liter. Blir god karbonering, og aldri hatt noen problemer med det. Minimalt med arbeid å hive de oppi flaskene etterhvert som de skal fylles. Blir ca 8 gram per liter

Tilbake
Topp