Og da blir konklusjonen ... ?
"Aerating your wort may solve some fermentation problems, but remember that if you’re pitching a fresh, healthy yeast culture of the optimal size, aeration is usually not essential and may even be undesirable in certain cases." (
Oxygen's Role in the Fermentation of Beer | MoreBeer , siste avsnitt.)
Og det er omtrent det samme som det Fermentis sier om tørrgjæren sin. Gjæren bruker oksygen til å syntetisere de stoffene den trenger for å bygge en sterk og elastisk cellemembran (steroler og lipider). Men hvis den gjæren vi bruker, har fått rik tilgang til oksygen i en starter, trenger den ikke ytterligere tilførsel av oksygen.
Det er teorien, og egne erfaringer gir meg grunn til å tro at den er riktig. (Jeg satte en NEIPA i går som ikke fikk noe særlig oksygen, men gjæren var fra en starter jeg hadde gjetet omhyggelig, og som var ferdig og plassert i kjøleskap kvelden før. Gjæringa var i gang etter 3 timer.)
Forskjellen på tørrgjær og fersk gjær er at tørrgjæren er mye mer stabil. Ferskgjær vil svekkes over tid. Så påstanden din stemmer bare dersom vi snakker om helt fersk ferskgjær.
Selvfølgelig har tørrgjær også begrenset levetid, og den påvirkes av lagringsforhold, den også. Så du kan ikke ta en hvilken som helst pose tørrgjær og gå ut fra at den inneholder gjær som er i toppform.
@Oygras Du trenger ikke gjøre noe mer enn det du har gjort for å sikre nok oksygen. Jeg tror ikke det egentlig er noe behov for å gjøre det du har gjort, engang. Om du bruker en gjær som er litt sliten, og virkelig trenger oksygen, er det uansett ikke mulig å få tilført "nok" - 8-12 ppm - uten å bruke rein oksygen. Den metoden du beskriver, gir maks 4 ppm. Risting kan teoretisk gi 8 ppm, men det er ikke realistisk. (Kilde: John Palmers
How to Brew, s.96-98.)
Men det kan virke som om noe har gått galt. Mulige forklaringer kan være at gjærposen har vært skadet, at den har vært for gammel og/eller har vært oppbevart feil, eller at du har rehydrert i for varmt vann eller gjort andre feil i den prosessen. Veldig lav temperatur under gjæringen vil også gi treig gjæring - men det er vel neppe tilfelle?