1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Nybegynnerfeil ved måling av FG

En tråd i 'Brygging' startet av Oygras, 20 Jun 2019.

1. Birhanen

Birhanen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Konklusjonen er den at, dersom du bygger opp gjærkulturen i en starter (med lufttilgang) til «det optimum size» så er det nok gjærceller der til å gjøre resten anaerobe uten lufttilgang i gjæringskaret. Og det gjelder både for fersk og tørr gjær. Pitcher du uten starter bør vørteren luftes for å utvikle kulturen. Også det gjelder både fersk og tørr gjær.

Finn Berger liker dette.
  2. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Da er vi enige når det gjelder den ferske gjæren.

Jeg setter nesten alltid en starter når jeg bruker tørrgjær - ganske enkelt for å få nok gjær. (Det dreier seg gjerne om w-34/70) Men jeg stoler på det Fermentis sier om at tørrgjæren deres ikke trenger beluftning fordi den er bygget opp optimalt før den tørkes. 05 slenger jeg rett i dunken - dvs. jeg strør den varsom utover overflaten og lar den stå et kvarter, og så rister jeg litt, for å få blandet gjæren godt med vørteren. Det fungerer utmerket. Da gidder jeg gjerne ikke sette en starter, fordi jeg regner at 1 pose egentlig er nok til 25 liter.

3. Oygras

Oygras
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Kalenderen viser 12 dagers karbonering uten eksplosiv aktivitet i badekaret, og i dag klarte jeg ikke utsette prøvesmakingen lengre.. Det er jo tross alt tirsdag! I frykt for "håndgranat" bar jeg flasken til kjøleskapet i et håndkle hvor den fikk seg en times tid til kjøling før jeg ytterst varsomt poppet korken. En kort og fin tsjjst-lyd og den lette, fine tåken i flaskehalsen! Akkurat den mengden kullsyre jeg ønsket, og fin smak på ølet! :beermug:

Kan dermed rapportere at den antatte krisen endte opp uten særlig mye dramatikk. Ble veldig ivrig på smakingen, så flasken gikk ned på et par minutter. Lett til sinns kan jeg derfor også konstatere at ølet må ha vært ferdig utgjæret :rolleyes: Kan ikke forstå annet enn at alt for høy FG må skyldes dårlig blanding av sukkerlaken i ølet. Målingen har blitt gjort i bunn av karet hvor konsentrasjonen av tilsatt sukker dermed må ha vært ganske stor! Forventer selvsagt varierende mengde kullsyre i flaskene, men når ingen flasker har eksplodert til nå kan jeg vel senke skuldrene litt :)

Alt i alt, her har jeg lært mye til neste gang!

#23 Oygras, 2 Jul 2019
    Sist redigert: 2 Jul 2019
    erikraude liker dette.
  4. Birhanen

Birhanen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hva! Her har vi levd oss inn i mulige katastrofescenario og delt dem med deg og alle på forumet. Og så kan du ikke rapportere en eneste skikkelig smell? Jeg føler meg snytt!

5. Oygras

Oygras
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg også for å være helt ærlig! Føler man må ha en nær døden opplevelse med flaskebomber for å kalle seg hjemmebrygger..

erikraude liker dette.
  6. msevland

msevland
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

... ved ujevn fordeling av sukker, øyner jeg fremdeles et lite håp om at vi kan unngå dette antiklimaks...

Finn Berger liker dette.
  7. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Jeg slutter meg til @msevland . Alt håp er ennå ikke ute - og dermed er det også sagt at du ikke bør omgås disse flaskene på en skjødesløs måte.

Jeg har gjort det der, og flaskene fordelte seg vakkert over hele skalen; noen var perfekt karbonert, noen var temmelig flate - og noen gikk til himmels. Nå kan du nok kjenne deg relativt trygg, for etter 12 dager skjer det neppe noe mer. Likevel; jeg ville satt dem kjølig nå, og helst i kjøleskap. Og som sagt; siden du ikke veit hvilke som har fått mye og hvilke som har fått lite sukker, så må alle flaskene behandles like forsikig.

Jeg kjente meg forøvrig mer som en sabla dum hjemmebrygger enn som blot og bart hjemmebrygger da det begynte å smelle, og det gikk opp for meg hva det var som smalt:p.

8. LarsUlv

LarsUlv
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Russisk rulett med ølflasker!

:D:D

9. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Riktig.

Og bare for å understreke at sammenligningen er gyldig: Folk har opplevd at skarpe glasskår har stått fast i taket. Holder du flaska i hånda når det smeller, kan et sånt glasskår både kutte ei halspulsåre og ta et øye.

loebrygg liker dette.
  10. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Isåfall er det kanskje ikke så farlig med det øyet.

Finn Berger liker dette.
  11. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Finn Berger liker dette.
  12. Mc.

Mc.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Mmneiii. Ikke godt nok.
    Det er en liten glipp på et meget viktig sted.
    Men det følger kanskje med et skjold også?

13. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Mc. liker dette.
  14. -Tormod-

-Tormod-
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Nå har jeg nesten kompletert rustningen via diverse ebay-forhandlere, men ingen vil selge meg hjelmkammen til en edruelig pris. Er den viktig?

Aruzaa liker dette.
  15. Oygras

Oygras
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Snart tre uker nå uten smell. For å gi flaskene en ekstra sjangs å lette på trykket tok jeg halvparten av flaskene med meg og kjørte til fjells i helgen. Rimelig sikker på at jeg har med med et par av de første flaskene jeg fylte som dermed har vært mest utsatt. Var selvfølgelig skeptisk til både bilristing og trykkforskjellen mellom havnivå hvor jeg korket flaskene og 840 meters høyde på hytten, så jeg pakket esken med flasker godt inn. Har nok likevel blitt en del risting og klirring i grusbakkene opp til hytten, så når ikke dette har vært nok til å døpe bagasjerommet med øl, så bør det være safe!
    Merker meg alle kommentarer om forsiktighet her og tar til meg gode råd og inspirasjon til hms vennlig drikkedrakt! Skal passe litt ekstra på hovedpulsårer i nærmeste fremtid :)

erikraude og Finn Berger liker dette.
  16. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det vil jeg absolutt si at den er. Og ifølge The Settlers (Amiga/PC-spill fra 1993 (1'eren)) så vil du få en fresh hanekam når du blir level 3.

Jørgen O og Finn Berger liker dette.
  17. -Tormod-

-Tormod-
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Føkk, får bare gi blodpris da. Hva er level 3 i bryggeverden forresten?

18. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Aner ikke, men mente level 3 i spillet, som er høyeste level på en soldat. Men kanskje i bryggerverdenen det er når du har nok kunnskap og erfaringer til å ikke bekymre deg lengre? Litt Zen, på en måte, bare uten meditasjonen?

19. -Tormod-

-Tormod-
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Da er nok hjelmkammen verdt å betale for..

20. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Du kan nok ta av deg rustningen nå:).

Oygras liker dette.

Del denne siden