Enkel og god oppskrift på bokkøl?

Jeg ønsker en enklest mulig oppskrift på bokkøl, stilmessig gjerne noe i retning av Frydenlunds. Har noen en god oppskrift å anbefale som de har prøvd selv? Kun byggmalt, gjær, humle og vann.

Gjæra jeg har for tiden er WLP 833.

Dekoksjonsmesking gidder jeg ikke.

Joques' "Bragepils" er blitt en bestselger her i huset, så jeg kunne tenkt meg noe liknende for bokkøl.  ;D
 
OK, ikke det nei ...
:bank2:
Da går jeg for denne, til 19 liter ferdig brygg:

6 kg Münchenermalt 15 EBC
800 g Krystallmalt 31 EBC
100 g Sjokolademalt 900 EBC
50 g Hallertauer Mittelfrüh 4.4%, FWH + 60 min koketid
Fersk, frisk og ren gjærkake av WLP 833

Ett-stegs infusjonsmesk på ca 67.8 ºC i minst én time.

Kom gjerne med kommentarer!   :hadet:
 
Men dette ser jo bra ut! Har sett i 'Brewing classic styles' også en fin oppskrift med 30 % pilsner og 60% munchnermalt.

men..mesk på ca 67,8 ? 68 °C  ;)
 
Morten Kielland skrev:
Fersk, frisk og ren gjærkake av WLP 833

er du sikkert på det? det ble snakket om i et eller flere emner og jeg vil ikke si mer om det her og nå men du kan enkelt og tryggt bruke ny gjær og lage en starter.

hva blir OG, FG og  % alc. ? hva er målet ditt? og IBU?
 
Jeg har ikke drukket så mye bokk, men tror du det bør være så mye krystallmalt? Det smaker fort litt vel mye karamell, særlig når du har maltsødmen fra münchener-malten. Det kan gjøre ølet litt for mettende.
 
Til Huub: Sikker på det, ja visst! Hva tror du? Så vidt jeg kan smake i øyeblikket smaker det utmerket, ikke antydning til infeksjon. Brygget som står på det karet skal tappes om noen dager og det virker meget lovende.

Neste brygg (bokkøl):
Beregnet OG 1.072, beregnet FG 1.018 (men det stemmer aldri, for den blir alltid lavere).
Beregnet IBU 23.2.
Beregnet alkoholprosent 6.99 (vol),
Alt i flg Beersmith.

Målet mitt er et velsmakende bokkøl på linje med Frydenlunds (eller formodentlig bedre).  ;D

Brewing classic styles - var det en bok(k), eller hva?

To-i!!!
 
Til Kjetil S:
Bokkøl skal være mettende.
10-15% krystallmalt er visstnok brukt i prisbelønte, mørke bokkøl.
Tusen takk for innspillet!
MK
 
Det kunne jo vert interessant å høre hvordan denne bokk`en ble til slutt.
Ble den god?
Var den langt unna Frydenlund sin bokk?

Har tenkt å prøve meg på en bokk for første gang, og gjerne da i retning av Frydenlund.  :)
 
Bokken ble god den, men litt vel mye "brød" i smaken for meg. Dette kom seg imidlertid litt ved lagring.

Så neste gang tar jeg nok mindre münchenermalt, f.eks 50-60% og erstatter med vanlig lagermalt.

Muligens også noe mindre sjokolademalt, men ikke helt sikker. Den smaken avtok nemlig også ved lagring.

Ble ikke helt ulik Frydenlunds, men altså noe mer maltrik. Kunne nok også brukt en gjær med litt mindre fokus på maltsmaken enn 833, men er ikke helt sikker på dette heller. Tror nemlig at Frydenlund (nå Ringnes) brukte (bruker) den samme gjærkulturen til både pils og bokk.

Den store mengden krystallmalt som ble kommentert ovenfor ville jeg imidlertid beholde. Jeg har brukt det i andre, liknende brygg og det går helt fint.

Det er bare å prøve seg fram til man har det resultatet man ønsker.
 
Det blir morro å prøve seg frem.
Er det greit å benytte Saflager tørrgjær til bokk?
Eller er det andre gjærtyper som er mer gunstige til det formålet?
 
Greit og greit ... hvorfor vil du bruke tørrgjær når det er så mye annet godt flytende å velge i?

Bestill heller én eller to pakker fersk lagergjær fra Ola på Petit Agentur. Han sender den som brev om du ber ham pent og da har du den dagen etter om du ringer ham på formiddagen. Jeg pleier å bruke WY 2206, men jeg tror du kan bruke omtrent hvilken som helst lagergjær. Det viktigste er at den er fersk. Sett i gang pakkene så snart de ankommer, så kan du høyst sannsynlig brygge dagen etter. Jeg gjæret min bokk på 7-8 grader, men det burde gå fint helt opp mot 12-14 ºC.
http://www.wyeastlab.com/hb_yeaststrain_detail.cfm?ID=132
Wyeast anbefaler 2206, 2124 eller 2308 til bokkøl.
http://www.wyeastlab.com/hb_yeaststrain.cfm
Men for all del, det blir sikkert grei bokk med Saflager også ...
;)
 
Jeg har noen pakker saflager liggende, så bare lurte.
Men jeg har ingen hastverk, så jeg bestiller like godt en fersk flytende gjær.
Det er fortsatt i planleggingsstadiet...
 
Nå har jeg tenkt å kaste meg på denne oppskrifta i sommerferien...
MEN "Krystallmalt 31 EBC", er dette en skrivefeil?
Finner kun 120+ EBC...
 
Tilbake
Topp