Enkel og grei pils

God dag godt folk.
Mitt første brygg står hjemme på gjæringsdunker, og tenkte å sette på mitt neste om 2 uker. Jobber turnus og glemte å ta med med moderne hjemmebrygg på jobb :noway: Har derfor ingen oppskrifter med meg, og tenkte å få bestillt råvarene nå mens jeg er på jobb. Noen som har en enkel og god oppskrift på pilsner. Ettrinns mesking er å foretrekke da det ble litt brå læringskurve på første brygg:) Brygger 50 liter.

Mvh
Lars Erik
 
BeerSmith Recipe Printout - http://www.beersmith.com Recipe: Street fest lager
Brewer: Brede Venås
Asst Brewer:
Style: Dortmunder Export
TYPE: All Grain
Taste: (35,0)

Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size: 50,00 L     
Boil Size: 60,74 L
Estimated OG: 1,051 SG
Estimated Color: 12,0 EBC
Estimated IBU: 25,7 IBU
Brewhouse Efficiency: 80,00 %
Boil Time: 90 Minutes

Ingredients:
------------
Amount        Item                                      Type        % or IBU     
8,25 kg      Pilsner (Weyermann) (3,3 EBC)            Grain        82,75 %     
1,25 kg      Wheat Malt, Bel (3,0 EBC)                Grain        12,54 %     
0,21 kg      Dark crystal Thomas Fawcett (287,5 EBC)  Grain        2,11 %       
100,00 gm    Hallertauer Mittelfrueh 2009 [4,60 %]  (60Hops        20,3 IBU     
70,00 gm      Saaz [4,00 %]  (60 min) (First Wort Hop)  Hops        4,8 IBU     
70,00 gm      Saaz [4,00 %]  (1 min)                    Hops        0,6 IBU     
0,26 kg      Sugar, Priming (2,0 EBC)                  Sugar        2,61 %       
4 Pkgs        German Lager (White Labs #WLP830)        Yeast-Lager               


Mash Schedule: Bredes medium øl
Total Grain Weight: 9,71 kg
----------------------------
Bredes medium øl
Step Time    Name              Description                        Step Temp   
40 min        Mash in            Add 43,69 L of water at 63,1 C      60,0 C       
80 min        Saccharification  Heat to 70,0 C over 15 min          70,0 C       
10 min        Mash Out          Heat to 77,0 C over 10 min          77,0 C       


Opskriften er hentet fra Brewboard og tror det er en som heter ken lennard som har laget den, med mye skryt :eek:
Ved enstegsmesking ville jeg brukt 66 grader 90 min.
Lykke til
 
Skal du ha en helt enkel pils, kan du bruke 100 % pilsnermalt, Saaz-humle til 25-40 ibu, med tilsettinger på f.eks. 60, 30, 10 og 2 minutter.
 
Hvor mye vil en egentlig legge merke til om man jukser med bitterhumlen i en pils? Jeg har litt vel mye Willamette.
 
Som bitterhumle vil det nok gå greit. Willamette er beslektet med Fuggles, så kanskje jeg dog ville ha valgt noe annet til aroma i akkurat pils.
 
Kjetil S skrev:
Hvor mye vil en egentlig legge merke til om man jukser med bitterhumlen i en pils? Jeg har litt vel mye Willamette.

Svært lite tror jeg, for smak og aroma stiller det seg nok annerledes.  Selv tsjekkerne bruker ikke alltid Saaz som bitterhumle lengre, så bare bruk opp Willametten du.  Selv lagde jeg en "humlekrisepils" for ett år siden, med Simcoe som bitterhumle.  Den ble veldig god.  Har også prøvd med andre utradisjonelle humletyper, og pilsen min ble uansett mye bedre enn industriskvipet!!
 
Det viktigste med produksjon av pils, er uansett (som med alt annet øl) gjæringen!
 
Amen!
Du sier ikke om du skal gjenbruke gjæren, men om det er tilfelle så trenger du  til 50 liter pils av normal styrke, ca 1/2 liter gjærslurry.  Da regner jeg med at du, som oss andre høster gjær fra bunnen av dunken og får en litt tynn suppe med litt guggemeie og humlerester i tillegg til gjær...  Masse oksygen.  Jeg bruker akvariepumpe og brusestein i 10 minutter pr dunk.
 
Hei!
Anbefaler Brede sitt medium øl, som han har gitt oppskriften på ovenfor. Jeg laget en batch på 55 liter med dette. Utmerket pils!
Svein Erik  :)
 
Svein Erik skrev:
Hei!
Anbefaler Brede sitt medium øl, som han har gitt oppskriften på ovenfor. Jeg laget en batch på 55 liter med dette. Utmerket pils!
Svein Erik  :)

Hmm,, :jaha:
Planen var faktisk å brygge en pils på søndag. Kanskje jeg tester denne oppskriften da!
Fristet! :yes:
 
Trond!
Blir du fristet av dette? Godt påskudd for å ta seg en ekstra!
Svein Erik  8)
 

Vedlegg

  • IMG_0879.JPG
    IMG_0879.JPG
    2,2 MB · Sett: 374
Tilbake
Topp