Enkel (?) sveisehjelp søkes til bryggelaug

Hei, kjære medbyggere!

Kristianiastudentenes Haandbryggerlaug har nå holdt på med prosjekt nytt bryggeri mesteparten av sommeren. Ofte har jeg storkost meg, hele tiden har jeg lært sinnsykt mye, og noen ganger har jeg bannet og svertet over en prosess som går to skritt frem og et tilbake. Nå er vi snart ferdig, men det er en stor bøyg som står igjen: to enkle (tror jeg) sveisejobber. Vi designet egentlig bryggeriet med tanke på å kunne bygge det helt uten sveising, men kom ikke unna sveising to steder.

Den første jobben er å sveise fast en bunn på et rustfritt stålrør. Vi har kuttet en bunnplate fra toppen av en varmtvannsbereder, og den er betydelig større enn diameteren på røret, så det er masse å gå på. Se bilde 1.

Den andre jobben er å få tettet et hull på omtrent 4 centimeter i en av berederne. Vi har igjen kuttet til en "lapp" i rustfritt fra veggen på en annen bereder, som har samme krumning som berederen selv, så det gjelder bare å få "lappet" dette hullet. Se bilde 2 vedlagt - men ringen rundt hullet er nå slipt vekk, slik at tanken er plan rundt hullet.

Begge jobbene er selvsagt avhengig av at det blir tett.

Er det noen som kan tenke seg å hjelpe oss med dette? Vi har tilgang til sveiseutstyr hos fattern (kan skaffe mer detaljer om det ved behov), eller jeg kan komme et hvilket som helst sted i Osloområdet med tankene. V har ikke så mye penger å by på, men kan love heder og ære, evig respekt og eventuelt noen hundrelapper om det er det det står på. Send meg en PM eller svar i denne tråden dersom du har lyst til å hjelpe. Ellers mottas gjerne tips i denne tråden. :)

Håper noen i dette fine miljøet kan hjelpe en stakkars studentgjeng som har lagt ned en 4-5 månedsverk i bryggeribygging!

Bill mrk: kan ikke sveise.
 

Vedlegg

  • jobb1.jpg
    jobb1.jpg
    228,3 KB · Sett: 369
  • jobb2.jpg
    jobb2.jpg
    253,1 KB · Sett: 375
På det minste hullet, for elementet ? brukte jeg to plater med skru mellom og Tec7 på en HLT.
Skal sette inn noen 16mm rør for tempføler, blir nok å lodde på en platebit 1 cm fra enden og lime de fast med Tec7
Det som før har vert limt med Tec7 har blitt ødelagt ved demontering, så godt sitter det.
Evt stoffer i Tec7 vryr jeg meg ikke med, det er jo ølet jeg drikker. :)
 
Sveising som ikke skal være porefri innvendi kan enkelt utføres med rustfrielektroder fra CO, stålet i VVBer er tykt nok ril det.
 
Oddvar Demmo skrev:
Sveising som ikke skal være porefri innvendi kan enkelt utføres med rustfrielektroder fra CO, stålet i VVBer er tykt nok ril det.

Dette forsto jeg ingenting av. :p

Oddvar Demmo skrev:
På det minste hullet, for elementet ? brukte jeg to plater med skru mellom og Tec7 på en HLT.

Vi har tettet flere andre hull med en plate rustfritt skåret til av en annen varmtvannsbereder, fire skruer i hjørnene og silikonpakninger rundt skruene og en stor rundt selve hullet, mellom plata og selve varmtvannsberederen. Vi har ikke så store silikon o-ringer, men dersom vi bestiller det bør vi kanskje greie å tette dette hullet på samme måte. Har blitt tett så langt...
 
Martin E skrev:
Vi har tettet flere andre hull med en plate rustfritt skåret til av en annen varmtvannsbereder, fire skruer i hjørnene og silikonpakninger rundt skruene og en stor rundt selve hullet, mellom plata og selve varmtvannsberederen. Vi har ikke så store silikon o-ringer, men dersom vi bestiller det bør vi kanskje greie å tette dette hullet på samme måte. Har blitt tett så langt...
Dersom du trenger "store" pakninger i silikon kan du vurdere å kjkøpe en "bakeunderlag" i solikon på f.eks clasohlson / europris etc. Da kan du klippe til det du ønsker selv.
F.eks: http://www.clasohlson.com/no/Bake--stekeunderlag/34-1409
 
ØysteinM skrev:
Dersom du trenger "store" pakninger i silikon kan du vurdere å kjkøpe en "bakeunderlag" i solikon på f.eks clasohlson / Europris etc. Da kan du klippe til det du ønsker selv.
F.eks: http://www.clasohlson.com/no/Bake--stekeunderlag/34-1409

Jeg har også vært fornøyd med o-ringer fra disse folkene: http://www.ebay.com/itm/Silicone-o-rings-Size-227-Price-10-pcs-/160492023623?pt=Pneumatic_Hydraulic_Valves_Parts&hash=item255e11ef47
 
Martin E skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Sveising som ikke skal være porefri innvendi kan enkelt utføres med rustfrielektroder fra CO, stålet i VVBer er tykt nok ril det.

Dette forsto jeg ingenting av. :p

Av og til må sveisen være fin og porefri, ingen knudrer etc, fx. til gjæringstanker, i slike tilfeller må det brukes TIG og dekkgadss, også gass inni rørene, tanker etc. må brukes, litt mere avansert sveising det, har du ikke slike krav er rustfripinner fra CO bra nok og alle kan sveise det.
 
Vis dere kommer til å bruke rustfripinner så vær opps på att slagg kommer til å sprute etter det er ferdig sveiset.Det er ikke godt å få på seg.Har fått det på ryggen og har ett ar
 
Tilbake
Topp