Enkelt kontrollpanel

Hei,
Jeg ønsker å bygge en kontrollenhet til meskekar, kokekjele og pumpe. Varmekolben i meskekaret skal styres av en PID-regulator, kokekjelen skal styres av en digital kraftregulator(?) og pumpen skal kun betjenes med en enkel bryter.

Slik jeg forstår det trenger jeg omtrent:
- PID Regulator SYL-2352 + PT100
- Digital Power Regulator DSPR1
- 2 Position Maintained Switch
- SSR Relay 40A x 2
- Kjøleribbe til SSR
- Stikkontakt for strøm inn

(Beklager de håpløse engelske betegnelsene, men jeg kom til et punkt hvor det virket fåfengt å prøve å oversette.)

Varmekolbene er på henholdsvis 1,5 og 2,0kW, men disse vil aldri bli kjørt samtidig. Pumpen er en march fra MoreBeer. Spørsmålet mitt er ganske enkelt: Er det noe jeg har gjort galt, tungvint eller burde endre - og hvordan bør dette kobles sammen? På forhånd takk for svar.

- Gunnar K. Halvorsen
 
Den pid regulatoren har jeg gode erfaringer med. Litt knot for å skjønne programmeringen av stegene. Måtte tegne meg noen grafer og legge inn verdiene så gikk det ganske greit.
Tilkoblinger? Mange bruker Neutrik Powercon. Det gjør jeg, og ville nok ikke valgt det igjen. Overpriset så det holder. Maks 20a og ikke mer vanntette enn de må være. Fordel (ulempe) at de ikke kan røskes ut.
 
Hei Frank, og takk for svar! Jeg vet ikke om jeg forstår hva du mener med programmeringen av stegene. Er det mulig å programmere den utover å sette target-verdi? Har forresten merket meg neutrik powercon. Får se om det blir disse.
 
#FrankD har du erfaring med 'Universal 1/16 DIN PID Temperature Controller'. Jeg trenger ikke ramp, og universalutgaven ser enklere ut og programere på videoen.
Skal bruke den med SSR for styring av et 3,3kW RIMS-rør.
Har en SSR 25A /250V 3-32V. til Arduinoen. Vil denne funke med denne PID'n, eller må jeg kjøpe en annen SSR?
 
Du må sjekke kontrolleren. Det finnes noen med 4-20 mA utgang, og da vil det ikke virke. (Slik som altec pc410). Rex c100, sestos og andre kjører 12V og da vil den kunne brukes.
 
På databladet står følgende 'Output mode Relay contact: 3A at 240 VAC, SSR: 8VDC, short circuit 40 mA'
Og det sier meg ikke all verden
 
Jeg går ut fra at rele er en alarm. Og det står at SSR er 8volt likestrøm. Dette burde virke. Nå koster ikke ssr all verden, og de kan gå i stykker. Jeg ville kjøpt et ekstra der du kjøper pid'en.
 
Tilbake
Topp