Eplecider og ølgjær?

Er det nokon som har erfaringar med bruk av ølgjær til eplecider?

I utgongspunktet byrjar som kjend cideren å gjære av seg sjølv, men ein har då eindel smakfull, god gjær liggande som kanskje kan passe til pressa epler òg.
 
Er det nokon som har erfaringar med bruk av ølgjær til eplecider?

I utgongspunktet byrjar som kjend cideren å gjære av seg sjølv, men ein har då eindel smakfull, god gjær liggande som kanskje kan passe til pressa epler òg.

Arbeidskollega av meg brukte US-05.
Har bare prøvd cidergjær selv, men skal prøve US-05 neste gang.
 
Har brukt både wlp833 og wyeast 2112, samt i underkant av en kilo DME pr 23L.
Syns det fungerte helt knall.
 
Nottingham Dry er god gjær til cider, etter eget forsøk på eplejuice fra Rema.

Ifølge et eksperiment utført av en Amerikaner på et annet forum ga Nottingham Dry bedre resultat enn fks. Whitelabs flytende gjær beregnet på cider.
 
Hei! Har brukt Nottingham på en batch med eplemost fra Hardanger.
Har vasket gjæra.
Lurer på om noen gjort det med gjær fra cider, og setter det mye smak på gjæren?
 
For meg oppleves ihvertfall cideren som tørr. Cider er et sideprosjekt hvor jeg sjeldent måler eller er spesielt nøye, så jeg har ikke målt FG.
 
Har nettopp laget sider med US-05. Det ble bra og anbefales hvis du ønsker å å få frem smaken fra eplene, siden denne gjæren bidrar med lite smak.
Pitchet rett i karet. Gjæret på 20 grader. OG var 1045 og FG var 1004 ved tapping etter tre uker. Tror det er lurt å overpitche hvis eplesaften ikke er varmebehandlet for å få rask gjæring og redusere sjansen for villgjæring og infeksjoner.
 
Kjøpte 18l first price eplejuice på kiwi igår, målte OG:1.046. Helte oppi 2 rør med WLP775. Tenkte å prøve meg på pærecider senere i vinter og på den skal jeg bruke WLP002.
 
Kjøpte 18l first price eplejuice på kiwi igår, målte OG:1.046. Helte oppi 2 rør med WLP775. Tenkte å prøve meg på pærecider senere i vinter og på den skal jeg bruke WLP002.

Husk at pære inneholder sorbitol som ikke kan gjæres. Så med WLP002, forvent et ganske søtt resultat ...
 
Tilbake
Topp