Sist jeg sjekket så koker ikke eplejuice på 80 graderVil ikkje det gjere at det blir ein annan smak? Eg har høyrd det ikkje er lurt å koke eplejuicen før den skal gjære, lurer på om det er det samme når den er ferdig.
Sist jeg sjekket så koker ikke eplejuice på 80 graderVil ikkje det gjere at det blir ein annan smak? Eg har høyrd det ikkje er lurt å koke eplejuicen før den skal gjære, lurer på om det er det samme når den er ferdig.
hmmm, er forvirret.
Tror jeg satser på din
#3-Sweet cider
Samme juice som #2.
OG 1.052, WLP 720
Tilsatt: 1 pose Pectolase, cold crash 24 timer, omstikking.
20 grader i ca. 2 uker. omstikk, 12-16 grader i 6-7 måneder
Kan jeg bruke vanlig gjæringskar for de første 2 ukene, og korneliusfat etter omstikk?
Eplejuice kan koke på 80º dette avhenger av atmosfærisk trykk som ein kan måle med eit hygrometer.. men det eg eigentleg tenkte var at det ikkje er lurt å varmebehandle cideren då det går ut over smak.Sist jeg sjekket så koker ikke eplejuice på 80 grader
Har laget et par batcher med eplecider.
Første batch: helte ganske enkelt eplejuice rett fra pakken i gjæringsdunken, pitchet med Mangrove Jack’s M02 (Cider). OG på eplejuicen var 1.045. FG ble 1.000. Har fortsatt noen flasker stående på langtidslagring, men flere ble smakt tidlig, og de smakte ganske som eplevin. Min mor likte den veldig godt, spesielt at den var så tørr. De har stått et halvt år på flaske rundt juletider, så da skal det også prøvesmakes.
Andre batch: helte eplejuice rett fra pakken på gjærkaken til en ganske mørk IPA. Notatene er mangelfulle, men det ble brukt enten S-04 eller US-05 på IPA-en. Denne ble tørrhumlet med Cascade. FG på 1.004. Den ble veldig god, og trengte ikke like lang lagring. Denne er nok mer i gaten graff (epleøl).
Tredje batch: Står til gjæring nå. Her har jeg prøvd en helt ny vri; blandet inn lys DME i eplejuicen, ca 25g/L. Fikk OG på 1.051. Gjæres med belgisk ale-gjær, Safbrew T-58. Planen er å tørrhumle denne også, sannsynligvis med Cascade (vurderer også Simcoe). Det sies at ved å blande litt malt inn i cideren, vil den modnes kjappere. Spent på hvilke smaker T-58 vil frambringe i denne.
PS! Koker aldri når det kommer til eplejuice/cider.
T-58 fungerte veldig bra til eplecider, IMO. Den gikk fra 1.051 til 1.006, og fikk et tydelig «belgisk» preg. Jeg fikk gode tilbakemeldinger på denne.
Noen som har prøvd å lage eple cider av saft fra egen pressede epler? Tenker å varme opp til ca 65-70 grader for konservering, kjøle ned og tilsette gjær. Har dere det på flasker med sukker for karbonering eller er det noen annen fremgangsmåte etter gjæringa? Har et par epletrær i hagen som normalt gir store saftige epler og bruker å presse mellom 60-90 liter saft av det.
Sent fra min SM-G925F via Tapatalk
Noen som har prøvd å lage eple cider av saft fra egen pressede epler? Tenker å varme opp til ca 65-70 grader for konservering, kjøle ned og tilsette gjær. Har dere det på flasker med sukker for karbonering eller er det noen annen fremgangsmåte etter gjæringa? Har et par epletrær i hagen som normalt gir store saftige epler og bruker å presse mellom 60-90 liter saft av det.
Sent fra min SM-G925F via Tapatalk
Hva er "belgisk preg" på en cider?T-58 fungerte veldig bra til eplecider, IMO. Den gikk fra 1.051 til 1.006, og fikk et tydelig «belgisk» preg. Jeg fikk gode tilbakemeldinger på denne.
Man trenger ikke koke allerede pasteurisert juice. Har aldri gjort det de gangene jeg har laget cider. Tror jeg leste her på forumet et sted at det kan/vil gi uønskede smaker.
Hva er "belgisk preg" på en cider?
Jeg lager cider fra egne epler. Foreløbig på eksperimentstadiet, har holdt på 2 år.
Erfaringer så langt:
-Saften trenger ikke kokes/pasteuriseres. Faktisk blir cideren veldig god om man gjærer på rett måte med kun villgjær, men jeg er likevel interessert i å prøve ulike kjøpegjær i tillegg for moro skyld.
-Cideren BLIR klar selv om saften er veldig uklar/grumsete/full av fruktkjøtt. Man må bare stikke om et par ganger.
-Cideren blir absolutt best om den blir gjæret kjølig over lang tid. La gjæringen komme i gang i vanlig romtemperatur, når det er fart i den etter en dag eller to settes den kjølig (kjellertemperatur, 12-16 grader)
-Ikke mist motet om den smaker vondt ved omstikking eller flasking. Etter noen måneder på flaske endrer smaken seg! Jeg smakte nettopp på cider som ble satt i oktober og flasket i mars. Begynte å bli riktig så god, men har tenkt å la den få enda er par måneder så får vi se.
-Viktig å stikke om et par ganger for å unngå usmak fra bunngrumset. Kommer til å være mer nøye med dette ved årets produksjon.
-Har tenkt å prøve tilsette litt konsentrert eplejuice ved flasking neste gang, for å få mer eplesmak. Mye av eplesmaken forsvinner ved gjæring. Tror dette også kommer litt an på hvilken gjær som blir brukt (i tillegg til villgjær) så vil eksperimentere mer med det.
-Hvis man vil ha en søt, eplesmakende cider med lite alkohol, er framgangsmåten veldig enkel:
Sett saften til gjæring i romtemperatur i 2-3 dager. (uten noen tilsetning - forutsatt at saften er nypresset og upasteurisert inneholder den plenty villgjær)
Deretter hell på flaske og sett i kjøleskap. Etter 2-3 uker er den ferdig og VELDIG sprudlende og god.