Er de ferdig utgjæret?

Hallo
Har akkurat nå testet SG/FG på mine 2 første brygg.
Pale ale hadde 1008, OG var 1041 da jeg satte den på gjæring for
11 dager siden.
Red ale hadde 1012, OG var 1053 og den ble brygget samme dag som pale alen.
Er disse klare for flasking lørdag tror dere? Da blir det 13 dager siden de ble satt på gjæring.
Veldig utålmodig. Pale alen lukta himmelsk godt!

Høyst sannsynlig, men den eneste måten du kan vite det sikkert er ved å ta SG med 2-3 dagers mellomrom.

De høres utgjæret ut. Men husk; bedre at du lar det stå noen dager ekstra enn for lite. Jeg lar bryggene stå m i n s t to uker, og som oftest 3-4 dager mer enn det.

Hei
Jeg driver med mitt første brygg RED ALE.
Har en helt ny BB30 v3.
Fulgte bruksanvisning og har satt det på gjærings dunke ifølge den.
Den blei satt på lørdag og har nå stått i 5 dagen. Ser at deg nå går seint i gjærlåsen
Dunker stå i et rom som oppvarmes etter temp på dunken ca. 21grader.
Skal jeg flaske det når det stopper og piple i gjærlåsen eller vente lengre. Syns jo 5-6 dager er kort til. Målte OG når jeg tappet det på karet og den var 1050.
Har ikke målt etterpå. Redd for å ødelegge noe av prosessen…
Bør jeg stikke om eller tappe rett på flasker (0.33l).
Når jeg skal ha i sukkerlaken må jeg vel røre litt for å få blandet alt sammen.
Lenge lar dere det stå for al bunnslammet skal legges seg igjen

Puh… som sagt helt fersk i gamet

Se på gjæringsforløpet som en diger fest. Først et døvt vorspiel før det smeller. Så er det full fest noen dager før det roer seg. Resten av tiden bruker gjæren på å rydde opp etter festen. Tommelfingerregelen er fjorten dager, husk å vær tålmodig. ;)

Du trenger heller ikke stikke om før du skal tappe på flasker. Jeg stikker om, legger i sukkerlake etter oppskrift, rører pent rundt og tapper.

Takk for raskt svar:)
Ser noen måler under veis. noe jeg ikke har gjort ennå...
Bør det gjørers eller kan en ta det når det er godt 14 dager.

Er du usikker, nysgjerrig eller bare for loggens skyld, ta en måling underveis. Jeg tar det fra krana på gjæringskaret og det er risikofritt. :)

Hvis gjæringsforløpet har virket normalt er det vel ikke noen annen grunn enn nysgjerrighet å måle underveis og da med påfølgende fare for å introdusere infeksjon og oksygen. Jeg prøver å begrense meg til måling som sier at det er OK å tappe, men det hender nysgjerrigheten tar overhånd, da gjær og gjæringsforløp fremdeles er spennende for meg :)

Jeg er veldig nysgjerrig og vil lære masse om dette men det er ikke kran på de gjæringskarene jeg kjøpte fra Ølbrygging.no sammen med BB 30 settet mitt. Da må jeg ta av lokke i tilfelle.
Legger ved bilde av karet. Står på kjøleskapet opp til venstre i bilde
Burde jeg fått satt inn kraner i gjæringskarene?
Hvem type kran bør jeg bruke og hvor høyt opp fra bunn bør den stå?
Takk for fine svar.2015-04-11 19.37.47.jpg

Tilbake
Topp