Er denne gamle aluminiumskjelen for eiret/irret for bruk?

Har en gammel krabbekoker som er ganske eiret innvendig, og det er noen porer i den (se siste bildet for en pore). Hele bunnen og lang oppetter sidene er ruglete, det ser ut som om det mangler gods pga eiring/irr. Det er groper der det er hvitt av irr på bildene.

Er denne for dårlig til å brukes til skyllevann? Har kjøpt en 60 liters brygger fra netthandelen siden jeg slo fra meg BIAB i denne pga den nok er vanskelig å rengjøre, men trenger jo fortsatt noe til å ha skyllevannet i.

thumbnail_20190323_172921.jpg
20190323_172930.jpg 20190323_172949.jpg 20190323_172954.jpg
 
Så lenge det er et godt beskyttende lag med tungtløselige aluminiumsoksider som får ligge i fred, så der det neppe noen alvorlig helserisiko. Men jeg ville voktet meg for å dytte syre ned i den kjelen, da blir det mye fri aluminium som vil kunne påvirke både øl og kropp. Personlig holder jeg meg unna slike kjeler, men dette er mest fordi jeg liker kjeler som er "clean" der jeg er sikker på at det ikke er noen nevneverdig lekkasje av metallioner til maten/drikken min. Når du har såpass mye grop-korrosjon som du ser på bildet, så er det jo opplagt at det metallet som er borte har endt opp et sted. Så får man gjette på hvor.
 
Når det gjelder "min" (som vi fant i kjelleren hos pappa) har nok den stått der i både ti og tjue år uten bruk, så om den var sånn den gang den var i bruk vet jeg ikke. Hvis den fortsetter å gi fra seg metall har jeg ikke lyst til å bruke den. Det er bare synd at den er 40 liter og gratis, hadde vært fin å ha varmeelement i.

Er det vanlig at alu-kjelene er ruglete innvendig eller er de fleste slette?
 
Tilbake
Topp