1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Er denne gamle aluminiumskjelen for eiret/irret for bruk?

En tråd i 'Utstyr' startet av knetrom, 23 Mar 2019.

1. knetrom

knetrom
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Har en gammel krabbekoker som er ganske eiret innvendig, og det er noen porer i den (se siste bildet for en pore). Hele bunnen og lang oppetter sidene er ruglete, det ser ut som om det mangler gods pga eiring/irr. Det er groper der det er hvitt av irr på bildene.

Er denne for dårlig til å brukes til skyllevann? Har kjøpt en 60 liters brygger fra netthandelen siden jeg slo fra meg BIAB i denne pga den nok er vanskelig å rengjøre, men trenger jo fortsatt noe til å ha skyllevannet i.

thumbnail_20190323_172921.jpg
    20190323_172930.jpg 20190323_172949.jpg 20190323_172954.jpg

2. Birhanen

Birhanen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Den kjelen er for dårlig til alt som har med mat og drikke å gjøre.

3. knetrom

knetrom
    Expand Collapse
    Registrert bruker

På tide å hive den da, takk for innspill :)

4. Hallerik

Hallerik
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ser neste ut som min.
    Kjele.jpg

5. AndyHagen

AndyHagen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Så lenge det er et godt beskyttende lag med tungtløselige aluminiumsoksider som får ligge i fred, så der det neppe noen alvorlig helserisiko. Men jeg ville voktet meg for å dytte syre ned i den kjelen, da blir det mye fri aluminium som vil kunne påvirke både øl og kropp. Personlig holder jeg meg unna slike kjeler, men dette er mest fordi jeg liker kjeler som er "clean" der jeg er sikker på at det ikke er noen nevneverdig lekkasje av metallioner til maten/drikken min. Når du har såpass mye grop-korrosjon som du ser på bildet, så er det jo opplagt at det metallet som er borte har endt opp et sted. Så får man gjette på hvor.

Oberstbräu liker dette.
  6. knetrom

knetrom
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Det gjør den faktisk. Hva bruker du den til?

7. knetrom

knetrom
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Når det gjelder "min" (som vi fant i kjelleren hos pappa) har nok den stått der i både ti og tjue år uten bruk, så om den var sånn den gang den var i bruk vet jeg ikke. Hvis den fortsetter å gi fra seg metall har jeg ikke lyst til å bruke den. Det er bare synd at den er 40 liter og gratis, hadde vært fin å ha varmeelement i.

Er det vanlig at alu-kjelene er ruglete innvendig eller er de fleste slette?

8. Hallerik

Hallerik
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Skyllevannskjele. Den var slik da jeg begynte å bruke den til det. Tror ikke den har blitt verre. "Gave" fra svigermor.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

9. knetrom

knetrom
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Var din og full i hvit irr, hvordan fjernet du det i så fall?

10. Hallerik

Hallerik
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det var kanskje ikke like mye som i din. Den stod noen dager i PBW løsning før jeg skrubbet godt og skylte.

11. Steinar Huneide

Steinar Huneide
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

knetrom liker dette.
  12. Bjørnar E

Bjørnar E
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Den vil jeg ikke ha brukt og pbw er vis ikke for aluminium så ikke bruk det på de kjelene

Del denne siden