Er det noen holdbarhet på blandet Starsan!!!

Hei

Kan Starsan eks i en bøtte brukes om igjen etter noen dager eller er det en holdbarhet på den. ????

Bjørn :ilike:
 
MonkeyBizness skrev:
Jørn Hammerud skrev:
glennrlie skrev:
Det går fint! Jeg bruker som regel samme StarSan-blandingen over mange dager, ofte opp til et par uker :)

Jeg ser dine et par uker og høyner med 4-5 måneder.  :)

Med andre ord....laaaaaang holdbarhet  :ilike:

Joa, men ikke bruk meg som fasit. Det har funket i et par år, men garanterer ikke for andre. :) StarSan er drøy i bruk, så jeg burde nok skifte oftere.
 
Flere som tar PH måling for å sjekke effekten på blandingen, bør vel ikke overstige en PH på 3.
Er du usikker viller jeg blandet opp en ny batch, kjipt å måtte ødelegge ett brygg pga å spare 15-20ml Star San.
 
Jeg sjekket dette med Five Star Chemicals for noen måneder siden og her er svaret:
Hi Reinhard,



Thanks so  much for contacting Five Star! A mixed solution of Starsan can stay good for some time, months even. If you are using reverse osmosis or distilled water the mixture can last for 6 months or longer. The best way to test the effectiveness of a mixed solution of Starsan is to test the ph. As long as your ph reads at 3.5 or below the mixture will do what it’s intended to.  I have attached a tech sheet for your review on this product.



If you have any other questions please let me know.



Cheers!



Daisha Barnett

Five Star Chemicals & Supply, Inc.

4915 E 52nd Ave

Commerce City, CO 80022

303-287-0186 O / 303-962-7511 D

Fax: 303-287-0391



cid:A77EAED8-4904-49F6-991B-FACBFA4E012F



“In wine there is wisdom, in beer there is Freedom, in water there is bacteria.” - Benjamin Franklin
 
Jørn Hammerud skrev:
glennrlie skrev:
Det går fint! Jeg bruker som regel samme StarSan-blandingen over mange dager, ofte opp til et par uker :)

Jeg ser dine et par uker og høyner med 4-5 måneder.  :)

Jeg gjør det sammeskifter vann etter 3-4 brygge dager,passer på å skylle litt i vann før ting går i starsan bøtta.
 
Jeg blander ny hver brygge og tappedag. Det er så drøyt i bruk at jeg gidder ikke å spare på det.
 
Jeg har lurt litt på dette her. Vannet mitt er såpass hardt (kalkholdig) at utblanda Starsan blir grå med en gang. Det gjør vel egentlig ikke noe, men det danner seg et bunnfall, så jeg har brukt batterivann (40 kr for 4 liter på Biltema) en stund nå. Jeg har stående en større mengde som jeg bruker om igjen til å desinfisere gjæringsbøtter og til å bade flasker i før tapping. Den blir også etter hvert noe tåkete, men jeg har regnet at så lenge pH er under 3, er det ingen fare.

Nå gikk jeg likevel inn på produsentens sider for å se hva de sier, og det står i sterk kontrast til hva de har sagt tidligere:
"How long is Star San good for once it’s mixed into a solution?
Star San is an EPAs registered sanitizer and must be used immediately. We do not recommend using it if has been in solution longer than an hour." ( Star San Sanitizer )

Dette skjønner jeg lite av. Sammenlign med det svaret de har gitt tidligere på direkte spørsmål ovenfor her: Er dt noen holdbarhet på blandet Starsan!!!
 
pH bestemmer effektiviteten, ikke fargen på det. Så er pH check, så er det greit. Den virker også på 30 sekunder, men FDA har ikke 30 sekunder som en "spec", så da står det det som står på pakka.. Mye er regulert, selv om i praksis så er det annerledes.
 
pH bestemmer effektiviteten, ikke fargen på det. Så er pH check, så er det greit. Den virker også på 30 sekunder, men FDA har ikke 30 sekunder som en "spec", så da står det det som står på pakka.. Mye er regulert, selv om i praksis så er det annerledes.

Det stemmer nok, det. Jeg har gravd litt, og kom opp med dette dokumentet fra EPA (US Environmental Protection Agency): https://www3.epa.gov/pesticides/chem_search/ppls/065001-00001-20171219.pdf

Så da kan vi nok glemme den biten. Men det jeg likevel ikke får klarhet i, er om det du sier om at stoffet er virksomt så lenge pH er under ei viss grense (3 eller 3,5?), er riktig. Når jeg blander ut med batterivann, som er mineralfritt, får jeg en helt klar oppløsning. Men den blir etter hvert litt tåkete. Og når jeg googler, finner jeg at noen sier at det er et tegn på at oppløsningen ikke lenger er effektiv, mens andre sier at det bare er pH som betyr noe.

Grunnen til at oppløsningen blir tåkete sies å på en eller annen måte å ha noe å gjøre med at "dodecylbenzenesulfonic acid" (finner ikke noen norsk betegnelse), som er den andre ingrediensen i StarSan ved siden av forsforsyre, reagerer med noe eller "gjør noe" - slik at det ikke lenger gjør det det skal gjøre.

Det jeg gjerne skulle visst, er:
  • stemmer det at gråfargingen skyldes en reaksjon av et eller annet slag med dodecylbenzenesulfonic acid?
  • betyr gråfargingen at StarSan ikke lenger er effektiv?
 
Nå er det vel ikke StarSan som er greia, men CraftSan og annet, så da burde man jo kunne spørre CraftCo?
 
Jeg har brukt StarSan siden 2011. Jeg blander 15 liter om gangen og bruker det i løpet av 2-3 uker til sanitering av bryggeutstyr og gjæringskar. Har ikke hatt ett tilfelle av infisert øl i disse årene. Jeg har lest at så lenge StarSan skummer er det OK å bruke.
 
Det stemmer nok, det. Jeg har gravd litt, og kom opp med dette dokumentet fra EPA (US Environmental Protection Agency): https://www3.epa.gov/pesticides/chem_search/ppls/065001-00001-20171219.pdf

Så da kan vi nok glemme den biten. Men det jeg likevel ikke får klarhet i, er om det du sier om at stoffet er virksomt så lenge pH er under ei viss grense (3 eller 3,5?), er riktig. Når jeg blander ut med batterivann, som er mineralfritt, får jeg en helt klar oppløsning. Men den blir etter hvert litt tåkete. Og når jeg googler, finner jeg at noen sier at det er et tegn på at oppløsningen ikke lenger er effektiv, mens andre sier at det bare er pH som betyr noe.

Grunnen til at oppløsningen blir tåkete sies å på en eller annen måte å ha noe å gjøre med at "dodecylbenzenesulfonic acid" (finner ikke noen norsk betegnelse), som er den andre ingrediensen i StarSan ved siden av forsforsyre, reagerer med noe eller "gjør noe" - slik at det ikke lenger gjør det det skal gjøre.

Det jeg gjerne skulle visst, er:
  • stemmer det at gråfargingen skyldes en reaksjon av et eller annet slag med dodecylbenzenesulfonic acid?
  • betyr gråfargingen at StarSan ikke lenger er effektiv?

Blir den ikke mye raskere tåkete når du bruker vannet du har, som inneholder mer kalsium f.eks?

Det er "noe" i StarSan som reagerer med kalsiumet i vannet så vidt jeg vet, som da kommer ut av løsning, som gjør at det blir tåkete og mer slimete. Er pH fin, så skal det være brukendes. pH avhenger jo da av alkaliteten på vannet ditt, derfor det står at det doseres med mellom x ml til y ml pr liter vann antar jeg.
 
Sist redigert:
Blir den ikke mye raskere tåkete når du bruker vannet du har, som inneholder mer kalsium f.eks?

Det er "noe" i StarSan som reagerer med kalsiumet i vannet så vidt jeg vet, som da kommer ut av løsning, som gjør at det blir tåkete og mer slimete. Er pH fin, så skal det være brukendes. pH avhenger jo da av alkaliteten på vannet ditt, derfor det står at det doseres med mellom x ml til y ml pr liter vann antar jeg.

Jo, fosforsyra reagerer med kalsiumet, og resultatet felles ut. Derfor blir utblandet Starsan grått umiddelbart her hos meg. Men jeg kjøper noe batterivann, og det inneholder jo ikke kalsium, så det er til å begynne med helt klart. Men etter hvert blir det også litt tåkete, og hvilken reaksjon som har ansvaret for det, aner jeg ikke. Og jeg aner heller ikke om det betyr noe for effektiviteten til blandinga.

Merkelig nok er det ikke mulig å finne noe svar på dette på nettet. Masse folk har meninger om det, men ingen kan begrunne det de mener:(.
 
Jeg har lurt litt på dette her. Vannet mitt er såpass hardt (kalkholdig) at utblanda Starsan blir grå med en gang. Det gjør vel egentlig ikke noe, men det danner seg et bunnfall, så jeg har brukt batterivann (40 kr for 4 liter på Biltema) en stund nå. Jeg har stående en større mengde som jeg bruker om igjen til å desinfisere gjæringsbøtter og til å bade flasker i før tapping. Den blir også etter hvert noe tåkete, men jeg har regnet at så lenge pH er under 3, er det ingen fare.

Nå gikk jeg likevel inn på produsentens sider for å se hva de sier, og det står i sterk kontrast til hva de har sagt tidligere:
"How long is Star San good for once it’s mixed into a solution?
Star San is an EPAs registered sanitizer and must be used immediately. We do not recommend using it if has been in solution longer than an hour." ( Star San Sanitizer )

Dette skjønner jeg lite av. Sammenlign med det svaret de har gitt tidligere på direkte spørsmål ovenfor her: Er dt noen holdbarhet på blandet Starsan!!!

Det er samme årsak som at det er holdbarhetsdato på grovsalt i butikken - EU-regler (og sikkert en regel i USA) som tilsier at ALT skal ha holdbarhetsdato. Saltet er vel mange millioner år gammelt når man kjøper det på butikken?
 
Tilbake
Topp