Er det slutt på flasking?

Nå har jeg skrubbet og vasket og jobbet og slitt i lang tid for å samle opp nok flasker til eget bruk. Og for de som kjenner til Nøgne Ø sine etiketter så forstår de at det ikke er få timer som har gått med. Så endte hele historien med at jeg sluttet med flasker og gikk over til fat. Jeg tenkte da at det sikkert var noen andre som kunne få behov for flaskene. Men så viser det seg nå at det ikke er spor av respons når jeg ønsker å donere disse til noen som kunne ha behov for dem. Er det ingen som flasker lenger? PS! Det er 100-150 stykker, og jeg ønsker helst ikke å kaste dem. Sier selvfølgelig ikke nei til noen flasker godt brygg i bytte hvis noen ønsker å dele, men det er ikke noe kriterie. Flaskene må hentes i Kristiansand.
 
Hvilken størrelse? (regner med 0,5 siden det er NØ). Og hvor fort må du bli kvitt de. Er noen mil til Kr.sand fra meg, og er ikke på de kantene for ofte.
 
Sjøl om du bruker fat, vil du vel fort ha behov for flasker om du ønsker å gi bort noe øl - eller delta i konkurranser. Så kvitt deg nå ikke med alt. 150 halvlitere er ikke så mye. Det er bare til tre vanlige brygg.

Det er ellers et interessant spørsmål du stiller. Hvor mange er det som fremdeles hovedsakelig bruker flasker? Jeg bruker bare flasker, og begynner å føle at jeg er litt sær der. (Jeg har et solid lager nå, dels av halvlitere og Kinns 0,75 som jeg har jobba hardt med for å fjerne etikketer på, og dels av bjørnunger som jeg hamstra før de gikk ut, så jeg har ikke behov for flere.)
 
Ting forandrer seg fort i bryggeverden. Det var ikke lenge siden man på Finn.no fant skitne flasker med etikett på - til salgs! Prisene på kompaktbryggere har også stupt.

Er enig med @Finn Berger; ta vare på flaskene. Kjipt å kjøpe nye når du plutselig trenger noen.
 
Her i gården brukes fat og flasker. Alltid bruk for flasker og holder til i Kristiansand. Så jeg tar gjerne de flaskene i bytte med noen flasker med div ølsorter.
 
Jeg bruker utelukkende flasker. Mine småbatcher fyller ikke et 19l fat en gang. Brygger som regel mellom 11 og 15 liters batcher.

Jeg drikker en del alkoholfritt øl på flaske i tillegg til vanlig øl og får jevnt tilsig av tomflasker på den måten.

Bruker mest 0.33l.
 
Jeg bruker utelukkende flasker. Mine småbatcher fyller ikke et 19l fat en gang. Brygger som regel mellom 11 og 15 liters batcher.

Jeg drikker en del alkoholfritt øl på flaske i tillegg til vanlig øl og får jevnt tilsig av tomflasker på den måten.

Bruker mest 0.33l.

Det er vel derfor det finnes 12 og 9 liters fat tenker jeg

Personlig bruker jeg begge deler.
12 og 9 liter (som er perfekt til 1 batch) med hverdagsøl (Pale Ale, Bitter, Sommerøl eller lignende) Så der har jeg 0,00 flasker
19 liter fat og 6 flasker til det artige på den andre tappen (ofte Mild, Brown Ale eller Amber)
Flasker til Stout, Juleøl, porter, eksperimenter, alt som skal lagres... osv
 
Her i gården brukes begge deler. Jeg brygger 50 liters batcher og fyller som regel et fat og resten på flasker.

Jeg hamstret bjørnunger før de ble faset ut. Fikk vel tak på rundt 50 kasser. Jeg brygger mere enn jeg klarer å drikke selv, så gir bort mye. Gjerrig som jeg er, smerter det mindre å gi vekk tomgods til en krone enn til 5 kroner som det koster i innkjøp av 0.5 flasker.

Heldigvis får jeg mye i retur så lageret blir seint mindre.

Vurderer boks etterhvert, da den evinnelige flaskevaskingen er noe herk.
 
Tilbake
Topp