Er flasken tett om en kan skru på kapselen etter flasking?

kartoffelmos

Norbrygg-medlem
Etter å ha satt på kapselen, så tørker jeg flaska og prøver vri rundt på kapselen. Vanligvis sitter den skikkelig og er ikke mulig å vri på med normal håndmakt. Men ved forrige flasking, hvor jeg hadde kjøpt inn de nye fargede kapslene fra BryggSelv merket jeg at veldig mange av kapslene var mulige å vri på – enkelte satt svært løst.

Dette har skjedd innimellom med en og annen kapsel, de jeg til nå har gjort er å bytte kapsel om det skjer. Denne gangen skjedde dette med kanskje halvparten av kapslene.

Er dette egentlig et problem? Er flaskene tett selv om jeg kan skru på kapselen?
 
Jeg hadde aldri tenkt over problemstillingen før jeg leste en post her på forumet for litt siden, og ved flaskingen etter det forsøkte jeg å vri på en del korker. Alle jeg testet kunne vris på etter de var satt på. Jeg har ikke hatt noen problemer med karbonering, og heller ikke på den batchen så jeg tror det er helt normalt at de kan vris litt umiddelbart etter de er klemt på.

Med forbehold om at det er noe galt med akkurat de korkene du har fått så tror jeg ikke dette er noe problem.
 
Har opplevd det samme med et par pakker med fancy fargede korker. Alle var mulig å vri etter kapsling. Byttet da til tradisjonell "gull-kapsel" og alle kapslene satt som støpt.
 
Jeg flasker mitt øl med alskens mulige farger, og alle, absolutt alle sitter som støpt. Det kan være at jeg er kjempeveik, men tror ikke det heller.
 
Har også hatt noen kapsler som jeg kunne vri på, de fleste har blitt tette, mens noen få har blitt utett. Merker jeg løs kapsel nå, korker jeg på nytt.
 
Jeg brukte en billig bordkorker fra Bryggselv en stund, og med den hendte det en gang iblant at jeg kunne vri en kork. Innbilte meg også at de med løse korker hadde litt mindre futt. Men etter at jeg kjøpte den proffe modellen i samme butikk har jeg aldri hatt en løs kork. Brukt korker fra Bryggselv, bryggeland, bryggmaker og europris. Alle sitter som ei kule.
 
Tilbake
Topp