Er jeg normal?

Har bært karet ned i kjelleren, og det plager meg at jeg ikke fikk med meg hvor fort ølet begynte å gjære! Men er spent på hva som møter meg når jeg drar ned på jobb om 10 min ! :)
Heh, har du ikke montert web kamera ved gjæringskaret. Seriøst????
Bytter ut hurtigruten 24 timer over plopp plopp tv anytime.
Høydaren/grøsseren er alltid hjelp det har sluttet å ploppe i gjærlåsen, nyter den delen i hver episode til det fulle. Mulig episodene med blåsetube kan måle seg, men jeg tror vitenskapsmannen i meg heller mot at førstnevnte er mest spennende og uforutsigbar. Dette er helt normalt

Sist redigert:
Det er ganske mørkt ned i kjelleren :p men en nightvision cam er vel løsningen 15 grader i kjelleren 20-21 i karet. Tror jeg må finne en bedre løsning.

Det første jeg gjør om morgenen, er å kikke innom gjæringsbøtta og se hvordan det står til. Likeså, det første jeg gjør når jeg kommer hjem fra jobb - selvfølgelig. Og så en tre-fire ganger i løpet av kvelden. MEN: Jeg har aldri - nåja, iallfall nesten aldri - på mine x antall brygg observert et eneste lite plopp. Jeg ser at nivået i gjærlåsen har endret seg litt innimellom, så kanskje rakkeren har ploppet litt i skjul. Og jeg ser jo at det skjer ting i bøtta, noen ganger såpass mye at det er god underholdning i det også, og når tida for måling av SG kommer så har ting stort sett gått noenlunde som det skal, så det er ikke det at jeg bekymrer meg nevneverdig. Men altså: Det hadde vært så moro å se og høre litt plopping! Jeg har prøvd å rotere bøtter og lokk i håp om å finne en kombinasjon som er tett (for det må jo være det at gassen sniker seg ut langs kanten et sted?) uten å lykkes. Finnes det gjæringskar med ploppe-garanti?

Du kan prøve å teipe igjen rundt lokket
Det har funket for meg om jeg savner ploppinga

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hvis ikke gaffateip osv.:).

- men ikke gjør det. Du driver jo åpenbart i praksis med åpen fermentering, og stresser ikke gjæren med tunge gasstrykkbyrder. I et avslappet og hyggelig arbeidsmiljø gjør både gjær og folk en bedre jobb, og det er ikke usannsynlig at ølet ditt er så godt nettopp av den grunn;).

Men jeg må innrømme at det var hyggelig i dag tidlig å høre 2 x 25 liter saison konversere muntert. (Jeg tror de ploppet på flamsk.)

...det var hyggelig i dag tidlig å høre 2 x 25 liter saison konversere muntert. (Jeg tror de ploppet på flamsk.)

Jadda, bare gni det inn...:(. Jeg vil at stouten min skal snakke til meg! Ploppe på gælisk, skal den. Eller engelsk med irsk aksent, i det minste. Hvorfor hilser den meg ikke med et muntert "bloop morning..glug". Er det for mye forlangt?

("Åpen fermentering", du liksom...)

"Mållaust liv har og ei meining", skrev Skjæråsen - og videre "du lyt sjå og tenkje på". Det er ikke nødvendigvis de som sier mest som har mest å si. Litt empati med de tause kan gi deg mye tilbake. Sett deg ned ved siden av dunken et par timer og bare føl - og du skal se du får høre mye etter hvert, og gjerne på gælisk.

:rolleyes:

Noen øl er som trærne når de velter i skogen når ingen er der. Lager de lyd? Lager de ikke lyd?

Legenden har det til at kun en mann har hørt det ploppe selv om han ikke var ved gjæringsstanken selv. En finne ved navn Meska Fermentoleinen (Spansk bestefar) som dessverre døde, om enn som en veldig glad mann, i den store øloversvømmelsen i London den 17 oktober 1814.

Sist redigert:
Jadda, bare gni det inn...:(. Jeg vil at stouten min skal snakke til meg! Ploppe på gælisk, skal den. Eller engelsk med irsk aksent, i det minste. Hvorfor hilser den meg ikke med et muntert "bloop morning..glug". Er det for mye forlangt?

("Åpen fermentering", du liksom...)
Selvsagt bare en bagatell, men det ER skuffende når det ikke bobler. Og desto mer tilfredsstillende når det bobler som om det sto om livet.

"Mållaust liv har og ei meining", skrev Skjæråsen - og videre "du lyt sjå og tenkje på". Det er ikke nødvendigvis de som sier mest som har mest å si. Litt empati med de tause kan gi deg mye tilbake. Sett deg ned ved siden av dunken et par timer og bare føl - og du skal se du får høre mye etter hvert, og gjerne på gælisk.

:rolleyes:
Takk for kloke og trøstende ord - og når sant skal sies, er jeg vel helst av de litt tause, innadvendte og fåmælte selv - blopper gjør jeg bare rent unntaksvis, for eksempel. Kanskje bryggene mine bare rett og slett reflekterer sin skaper på dette punktet, i ren solidarisk-empatisk identifisering og forståelse? - og så har jeg, ufølsomme og utakknemlige fyr, misforstått og anklaget dem, i stedet for, som du sier, å sette meg ned og nikke forståelsesfullt og innforstått mot den tause gjærlåsen. Gleder meg til å komme hjem i dag og klappe dunken kjærlig. Skal jeg hilse?

Noen øl er som trærne når de velter i skogen når ingen er der. Lager de lyd? Lager de ikke lyd?

Legenden har det til at kun en mann har hørt det poppe selv om han ikke var ved gjæringsstanken selv. En finne ved navn Meska Fermentoleinen (Spansk bestefar) som dessverre døde, om enn som en veldig glad mann, i den store øloversvømmelsen i London den 17 oktober 1814.

Nå er vi inne på Kants berømte skille mellom "ølet for oss" og "ølet i seg selv". Formodentlig kom Kant fram til dette fordi kvaliteten på ølet i Kønigsberg på hans tid var så dårlig at tanken på et "egentlig" øl ble en nødvendighet. Skillet skaper likevel en tragisk opplevelse, fordi det bare er "ølet for oss" vi kan smake; "ølet i seg selv" kan vi rett og slett ikke si noe om, vi må bare forutsette at det faktisk finnes.

Meskas opplevelse må likevel ha vært en erfaring av "ølet i seg selv" - eller som Schopenhauer senere, åpenbart under inntrykk av katastrofen i London, formulerte det; "ølet som forestilling og vilje" - en opplevelse som egentlig er en logisk umulighet. At han da døde lykkelig, må vi tro. Antakelig var Meska allerede i utgangspunktet så gjennomtrengt av øl ("øltrukken") at en slik enhet med ølet i sin egentlighet var mulig i den ekstreme situasjonen han havnet i den historiske dagen i London. Den som leser biografien hans - "Historien om en fermentert finne", for tiden dessverre utsolgt fra forlaget - vil i alle fall lett komme til en slik konklusjon.

Når det ikke plopper pleier jeg ofte bare dytte litt på lokket for å trigge gjærlåsen
Da kan jeg sniffe inn noe av den gode lukten og legge meg beroliget tilbake

Når det ikke plopper pleier jeg ofte bare dytte litt på lokket for å trigge gjærlåsen
Da kan jeg sniffe inn noe av den gode lukten og legge meg beroliget tilbake

Underlig så like vi ølbryggere er:p!

@okran: selvfølgelig skal du hilse:)!

Dette minner meg på noen linjer fra ei gammal Zappa-låt:
"Call any vegetable
And the chances are good
That a vegetable will respond to you-hoooo"

Det gjelder sikkert for gjær, også.

Veldig godt forslag. I mitt hode har jeg nå skapt en karakter, om enn fiktiv, men som døde under en faktisk hendelse. Hadde jeg bare brygget Lahti.. Skal nok klare å lage noe til ære for denne karakteren og. De fleste mine øl (untatt Apa/Ipa) kommer fra karakterer, enten faktiske historiske personer eller fra Allo Allo :)

Tilbake
Topp