Er ølet infisert?

Jeg vasker alt utstyr med vaskemiddel kjøpt på Felleskjøpet som er beregnet for vasking av melkeanlegget på gårder. Et meget effektivt middel som varer lenge. Da er det garantert rent, og så en runde med starsan etterpå :)

Husker du hva dette produktet heter? Jeg brukte det selv for mange år siden og var veldig fornøyd. Glemt navnet.
 
Vil du utdype? :)

Selvølgelig; Målet er å få flere over fra ølsett over på mer "kontrollert" ekstraktbrygging med kjele, evt. all-grain.

Fremgangsmåte:
"The wort is the mix of the natural ingredients from which you brew. Empty the contents of the can into the plastic container and add 1kg of sugar. Stir in four pints of boiling water until the mixture has dissolved.


Now add the rest of the water (36 pints for a 40 pint kit or 26 pint for a 30 pint kit), which should be cold this time so that you get a lukewarm solution (temperature 65°-75°F/ 18°-24°C
)."

1 kg sukker til dette vil få det til å smake vassent og cideraktig; Ihvertfall med såpass lite gjær. Uten koking får du dessuten ikke koagulert visse proteiner som kan påvirke smak og klarhet. Her har du heller ikke mulighet til å tilsette smak og aromahumle.

Gjæring:
"Sprinkle the contents of the yeast sachet on the brew and stir in. Cover and allow to ferment at room temperature (temperature 65°-75°F/ 18°-24°C). It is important to take hydrometer readings every day and bottle once the specific gravity has been at or below 1.005 for two days. Note: Fermentation time is about a week but will be longer in cold weather."

Gjæren som følger med er trolig muntons sin. Har testet muntons ølsett-gjær i en all-grain bitter; Da med 2 pakker siden 8g er for lite til en 25l batch. Gjæren er skikkelig dårlig. Ølet smaker brendt gummi. 18-24 grader er også et stort temperatur-intervall. Jo-jo temperaturer under gjæring er ugreit. Dette kombinert med for lite gjær og masse hvitt sukker vil forsterke usmakene.
Det er heller ikke viktig å ta hydrometer-målinger hver dag (infeksjonsfare ved åpning & lukking). 2 uker på riktig temperatur, og de fleste ales er ferdig.

Skal passe meg for å gå i "instruksjonsmodus". Men hvis interessant kan jeg forklare mer i detalj hvordan man får til bedre ekstraktbasert øl til omtrent samme pris som ølsett. :)



 
Eg liker det best i pulver form . Som det også er å få

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk

Ja, jeg skulle til å si at det finnes i pulverform også. Det hadde de ihvertfall på Felleskjøpet i Drammen i fjor om ikke annet. Rart det ikke er på siden deres lenger. Om man klikker seg rundt der så er det flere midler man kan bruke fra andre produsenter også.
 
Er vel ein syre og ein base som melkebønder bruker. Me har kun brukt basen

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Ville anbefalt at du kjøper deg en kjele, en kjøler, og evt. en induksjonstopp.

Deretter skaffer du deg DME (Muntons light eller extra light) og noe crystalmalt. Bitter og smakshumle av eget valg.
Forslag til oppskrift laget på Beertools her:

Extract Blonde Ale Basic Example
--------------------------------------------------------------------------

General
--------------------------------------------------------------------------
Category: Light Hybrid Beer
Subcategory: Blonde Ale
Recipe Type: Extract
Batch Size: 20 L
Volume Boiled: 24 L
Mash Efficiency: 72 %
Total Grain/Extract: 2.90 kg
Total Hops: 23.0 g

Ingredients
--------------------------------------------------------------------------
0.4 kg CaraMalt NOK 10,-)
2.5 kg Dry Light (NOK 200,- * Dersom man kjøper 5kg)
8 g Magnum (Pellets, 14.50 %AA) boiled 60 minutes. (NOK 5,-)
15 g Cascade (Pellets, 5.50 %AA) boiled 5 minutes. (NOK 10,-)
Yeast: Fermentis US-05 Safale US-05 (NOK 42,- *Kan gjenbrukes)

Totalt NOK 267,- Halvliterpris på NOK 6.68,-

Notes
--------------------------------------------------------------------------
Bruk helst en kjele som rommer 25 liter.
Ha oppi kaldt vann og tøm i maltekstrakten. Sett på varmen. Volumet skal være 20 liter inkludert maltekstrakt. Har du kontroll på avdampingen kan du også ta høyde for dette og fylle ca. 24 liter totalt.

Fyll en mindre kjele med ca. 2 liter vann. Ha i knust spesialmalt. Varm opp under omrøring til 80*C. Tøm innholdet gjennom en sil til bryggekjelen. (Alternativt bruker du meskepose i selve bryggekjelen)

Når dette koker tilsetter du bitterhumlen. Kokes i 60 min. Når det gjenstår 5 min. av koketiden tilsettes smak/aromahumlen.

Mens dette koker vasker og desinfiserer du gjæringskar og lokk. Jeg liker å vaske med oppvaskmiddel først, skylle med varmt vann, og spraye på Star-San løsning vha. en sprayflaske. Gjærlås og gummipakning kan legges i kokende vann et minutt eller to. Disse sprayes også med Star-San.

Sjekk at volumet fremdeles er 20 liter etter kok, og tilsett kaldt vann om nødvendig. Bruk kjøler og kjøl ned til 15 grader.

Tøm over i desinfisert gjæringskar, tilsett gjær (Safale US05), rist dunken frem og tilbake ca. 99 ganger for å få oksygen i vørteren, og holdt temperaturen konstant på 15 grader. (Når gjæringen starter blir temperaturen i karet ca. 3 grader varmere, dvs. 18*C) Du kan gjerne øke temperaturen et par grader etter ca. 1 uke.

Etter 2 uker gjæring tilsettes 6.5g sukker per liter (130g på 20 liter) i form av kokt sukkerlake, og ølet tappes på flasker. Ettergjær på flasker i 1 uke på romtemperatur, deretter 2-4 uker lagring kjølig.

Har du gjort alt riktig hittill er det bare å nyte sitt eget hjemmebryggede øl.

Du vil aldri kjøpe ølsett (eller butikkøl) igjen! :)

Vital Statistics
--------------------------------------------------------------------------
Original Gravity: 1.049
Terminal Gravity: 1.011
Color: 6.97 SRM
Bitterness: 20.8 IBU
Alcohol (%volume): 5.0 %
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp