Erfaring med brukte corneliusfat frå Candirect.de

katla

 
Eg har kjøpt meg ein del brukte corneliusfat (og eit nytt komplett anlegg) frå www.candirect.de ..  Det nye fatet er jo perfekt men dei brukte - som eg innbilte meg skulle leverast med lufteventil i loket vart levert utan.  Men det vart levert med ein dings som gjorde at ein kunne tømma ut luft frå fata (men berre ein på 4 fat).    Det nye fatet held på trykk når eg fjernar CO2 tilførsla - no er det vel 5-6 dagar og det held som sagt på trykket.  Det eine gamle fatet eg har forsøkt  mister trykket over natta.   

Er det nokon som har liknande erfaring eller har eg berre vore litt uheldig?
 
De selger billig brukte uten sikkerhetsventil, de ville ikke jeg hatt, men det er en smaksak :)
At fatet mister trykket over natta skyldes nok lekasje  :jaha:
Skifter altid oringer på alt jeg får av brukte fat, og stormrengjør over enhver fornuft!!
Oringsett har jeg kjøpt på ebay, da de er billige i 100-200 stk-forpakninger....
Ta også ut poppettene, og sjekk oringene på dem. De er ikke med i oringkit, men de finnes noen steder. De er også forskjellige etter popett type. Søk på forumet her etter en oversikt jeg har lagt ut om de forskjellige typene. Og etter fult skift blåser jeg som regel på et par bar på fatet for å klemme på plass alt :)
Som smøring bruker jeg bare olivenolje. Ikke anbefalt av de fleste, men jeg tror den er næringsmiddelgodkjent, og oringene kommer normalt ikke i kontakt med øllet heller (untatt utpoppetttringen som jeg også koker).
 
Trond.A skrev:
Hvirdan får du ut poppettene? :jaha:
Noen er bare å presse rett ut, andre må bøyes i enden. Sjekk oversikten så ser du hvilken du har....

Edit... Finner ikke igjen den, men protto har linket her :)
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,5756.0.html
 
katla skrev:
Eg har kjøpt meg ein del brukte Corneliusfat (og eit nytt komplett anlegg) frå www.candirect.de ..  Det nye fatet er jo perfekt men dei brukte - som eg innbilte meg skulle leverast med lufteventil i loket vart levert utan.  Men det vart levert med ein dings som gjorde at ein kunne tømma ut luft frå fata (men berre ein på 4 fat).    Det nye fatet held på trykk når eg fjernar CO₂ tilførsla - no er det vel 5-6 dagar og det held som sagt på trykket.   Det eine gamle fatet eg har forsøkt  mister trykket over natta.   

Er det nokon som har liknande erfaring eller har eg berre vore litt uheldig?

Tror nok du har vært uheldig. Men det er forsjell på varenummer for brukte fat med og uten luftventil.

ProductNo: 75720789 er uten.
ProductNo: 75720790 er med

Skiller 3 euro også. Kommer til å kjøre nedover i høst og regner med at en del av plassen i bilen blir til fat. Er for dyrt å få det fortollet inn i landet nå posten blir innblandet.

Carl
 
1-2-3-4-5-6-7-8-9-10

Candirect er ikke en typisk Tysk butikk, det er mitt inntrykk etter å ha importert over 100 fat.
Er ikke til å stole på, lover ting de ikke holder osv.......
Men de brukte fatene deres, av beste kvalitet, er jeg fornøyd med, hadde de bare sendt hele ordrer i slengen, så hadde det vært en forbedring.
De har også en lemfeldig omgang med sannheten.
 
Har handlet ett par-tre ganger fra Candirect, og er fornøyd med de brukte fata. Har vel handlet 8-10 stykker, men passet på å bestille med overtrykksventiler. ;)
Som nevnt her er det ikke alltid ting skjer fort der nede, men jeg har alltid fått det jeg skulle ha.
 
Tilbake
Topp