Erfaring med Speidel Braumeister 10 liter?

Med denne hade det nok ikke blit like mye mas hjemme når over ølbrygge-ting som står fremme :p
Vurderte at bruke noe av feriepengerne på denne, men så måtte både bilerne på verksted i stedet så da slapp jag det!
 
Jeg har skaffet meg en speidel 10L og har brygget to ganger denne uken. Begge gangene hadde jeg et forferdelig utbytte, under 55% på begge brygg. Den ene gangen brygget jeg med 2,3kg malt og andre gangen 2,5kg(som er oppgitt som max).

2,3 kg maris otter kvernet hos bryggselv til speidel, mesket i 60min på 63 grader gav en OG på 42 som igjen gav meg et utbytte på 46,2. jeg endte opp med ca 7 liter til gjæring.

2,5 kg Munich malt type 2 kvernet selv med monstermill på 1,5mm, mesket på 63 grader gav en OG på 40 og et utbytte på 54, her endte jeg opp med 9,5 liter til gjæring

Du får pokker ikke mer enn 2,5kg i denne, da må du stappe og det vet vi jo at ikke er så lurt. I morgen skal jeg bruke den som sous vide noe jeg ser for meg at den er perfekt til :)
 
Hei

Merkelig at du får så lavt utbytte.
Jeg ligger på 75%.

Antall liter i gjæringsspann ligger på 9.5 til 10. Ca 1 liter igjen i BM.

Er nettopp ferdig med en batch nå.

2.5 kg Maris Otter kvernet med Corona mølle.(grovt)

Mesking.
1. 63 grader
2. 63 grader 70 min
3. 73 grader 5 min
4. 78 grader 5 min

Setter Speidel på pause 2 ganger i løpet av meske tiden for å røre i malten.

3 liter vann til skylling
Kok 80 min.

Estimert O.G 1.054
Målt OG 1.052


Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Min ble levert med firmware .18 som har 97 graders-bug under koking og jeg har vært hos bryggselv på sofiemyr i dag og fått den flashet til versjon .19 Fryktelig irriterende på en ny maskin når dette er en kjent feil. Men bryggselv var snille og greie, men de må da for pokker gå igjennom lageret sitt og oppdatere faenskapet når de vet at det er en feil. Turen Oslo - Sofiemyr er ikke så jævla kul å kjøre bare fordi de bevisst har solt meg en vare under par.

Nå står Speidelen og surrer på 55 grader med fire flotte elgbiffer i vakumpakker. Så blir det en ny bryggerunde i løpet av uka tenker jeg. Skal se om jeg får opp utbyttet ved å pause for å røre innimellom. Utover det, må jeg si at jeg syntes den bruker veldig lang tid på å varme opp vann.
 
Heisann
Skal sjekke hvilken firmware jeg har. Får ofte Temp error når jeg kjører manuelt. Mulig ny Firmware fikser dette.



Sous Vide må prøves :)



Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Hehe. Kombi Sous Vide og bryggeri.

Jeg så nylig 10L ved siden av 20L hos Bryggselv i Oslo. Er nok kjekt å kunne brygge 20L i blant. Særlig hvis man er to eller ønsker å dele mye.
Jeg brygger dog mest alene og er glad i variasjon. Ender nok med å kjøpe 10L. Perfekt med 15-20 0,5L-flasker pr batch, eller 9L cornelius.
Størrelsen og håndterligheten med 10L-utgaven taler høyt min vei.
 
Hvis du baserer deg på kun all grain og enkelmesk så ser 1070 ut til å være et øvre tak av hva du kan forvente ved god uttelling.
 
Hehe. Kombi Sous Vide og bryggeri.

Jeg så nylig 10L ved siden av 20L hos Bryggselv i Oslo. Er nok kjekt å kunne brygge 20L i blant. Særlig hvis man er to eller ønsker å dele mye.
Jeg brygger dog mest alene og er glad i variasjon. Ender nok med å kjøpe 10L. Perfekt med 15-20 0,5L-flasker pr batch, eller 9L cornelius.
Størrelsen og håndterligheten med 10L-utgaven taler høyt min vei.

Jeg brygger bare alene, og 20-literen er høyst håndterbar. Du kan fint brygge ned i f.eks. 15 liter om du ønsker det, og prisforskjellen er heller ikke stor. Om jeg skulle gått for noe annet enn 20-literen og det sto mellom 10 og 50, ville jeg valgt 50-literen.
 
Jeg har ikke klart mer enn 1042

Men så må jeg sende hele jævla møkkadritten til tyskland for å få den kalibrert!
 
  • Like
Reaksjoner: KB
Høyeste jeg har fått er 1.054 på 2.5 kg malt.

Står at det skal gå med 2.8 kg men tviler :)
Skal teste på neste Batch.


Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Vil gjerne vite hvordan det går neste gang, Brynjar.

Må si jeg ikke har prøvd, da jeg ikke har den selv enda. La bare inn i Beersmith med optimal uttelling ved 2,8kg. Men at 1060-1065 kan være mer reelt med 2,8kg tviler jeg ikke på. Og med 2,5kg vil man jo da slite litt med å nå 1060.

Uansett. Selv om 20L er håndterlig for en pers, så er 10L såpass liten og kjekk at den går fint i kjøkkenskapet, uten å ta opp mer plass enn en liten kjøkkenmaskin. For all del, så er den snerten nok til å kunne stå framme hele tiden.
 
Gikk greit med 2.8 kg
Måtte bare bruke litt tid på å fylle opp maltrøret.

I starten var flyten gjennom maltrøret dårlig . Måtte faktisk stoppe å røre 4 ganger.
Tipper det kan ha noe med at jeg knuste malten litt for fin..

Målte O.G med refraktometer og hydrometer

Refraktometer 1.063
Hydrometer 1.065

Estimert O.G var 1.061 ved 75 % effektivitet .


40 grader
63 grader - 70 min
73 grader - 5 min
78 grader - 5 min

Kok 80 min

Total 11 liter

Ble ca 10 liter I gjæringsbøtta og 1 liter igjen I kjelen.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Gikk greit med 2.8 kg
Måtte bare bruke litt tid på å fylle opp maltrøret.

I starten var flyten gjennom maltrøret dårlig . Måtte faktisk stoppe å røre 4 ganger.
Tipper det kan ha noe med at jeg knuste malten litt for fin..

Målte O.G med refraktometer og hydrometer

Refraktometer 1.063
Hydrometer 1.065

Estimert O.G var 1.061 ved 75 % effektivitet .


40 grader
63 grader - 70 min
73 grader - 5 min
78 grader - 5 min

Kok 80 min

Total 11 liter

Ble ca 10 liter I gjæringsbøtta og 1 liter igjen I kjelen.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Intressant! Hvor lange er bryggedagene med dette utstyret? Jeg kunne gjerne tenkt meg å brygge oftere, men jeg kjenner litt på orket med det når jeg har ganske utmattende jobb. Så ukedager er nesten uaktuelt for meg på nåværende utstyr.
 
Tilbake
Topp