Erfaring med Yuletide Ale Gahr Edition? Eller andre Juleølsett

Hei!

Noen som har erfaring med Yuletide Ale Gahr Edition (http://www.bryggselv.no/products/yuletide-ale-2013-lsett-25l)? Hva den smaker, noen juleøl fra butikken den kan sammenliknes med? Er det en øltype som er for de nye ølsmaksløker, eller en type øl som ofte de litt mer rutinerte øldrikkerne liker?

Jeg har fått i oppdrag og lære han far i huset å brygge litt øl, og han så ikke hvorfor vi ikke kunne lage en juleøl og drikke den i påska i stedet! Han er ganske glad i juleøl tror jeg, og drikker mye Borg Bokkøl. Jeg tenker et ferdig sett er greit, og da falt det på denne typen. Vurderte også Norsk Juleøl http://www.bryggselv.no/products/norsk-julel-2013-lsett-25l , men gjæringstemperaturene blir litt vanskelig å få til på den da det er en lagertype. (Går det ann å jukse på gjæringstemperaturen på denne ølen? Virker som den er litt mildere i smaken en Ale'n)

Evt noen andre juleøl-sett som noen har å anbefale. Har tenkt å kjøpe en ferdig oppmålt sett, da et blir lettere å pakke inn og dumpe i fanget på han den 24. desember.

+ Hvilken gjærtype anbefaler dere til det settet? Har ingen erfaring med de gjærtypene som er anbefalt..
White Labs WLP002 English Ale (fersk gjær)
White Labs WLP013 London Ale (fersk gjær)
White Labs WLP028  Edinburgh Scottish Ale (fersk gjær)
Fermentis Safale S-04 (tørrgjær)

Håper noen kan hjelpe meg ! :)
 
Min Yuletide ble brygget 29/9, og flasket for ni uker siden. Den ble litt svakere enn oppskriften sier, ca. 5,5%. Det er kaffe og mørk sjokolade i smaken. Kanskje litt lite sødme for en som liker bokk, men den er knallgod. Jeg har ikke brukt kryddertilsetning.
 
Min Yuletide vant iallefall lett i ei svært uformell konkurranse mot butikk-juleøl forrige helg. Sjølv er eg godt fornøgd

Lurer på om det var WLP002 eg fekk med. Erfaringa med denne var at den flokkulerte svært godt, men eg burde nok ha laga en starter for å få gjæra et par poeng ned til.


Eg brygga som Erling sånn ca i slutten av september og synes den har blitt bedre med lagring. Trur den er på litt over 6%. 
 
Hvis du f.eks. kjøper Norsk Juleøl-settet men gjærer det på 16-20 °C med en California Lager-gjær eller Scottish ale-gjær (WLP028 ) vil du få et øl som minner om det typiske norske juleølet, men fruktigheten vil være noe mer fremtredende.
 
Erling A skrev:
Min Yuletide ble brygget 29/9, og flasket for ni uker siden. Den ble litt svakere enn oppskriften sier, ca. 5,5%. Det er kaffe og mørk sjokolade i smaken. Kanskje litt lite sødme for en som liker bokk, men den er knallgod. Jeg har ikke brukt kryddertilsetning.
einarpost skrev:
Min Yuletide vant iallefall lett i ei svært uformell konkurranse mot butikk-juleøl forrige helg. Sjølv er eg godt fornøgd

Lurer på om det var WLP002 eg fekk med. Erfaringa med denne var at den flokkulerte svært godt, men eg burde nok ha laga en starter for å få gjæra et par poeng ned til.


Eg brygga som Erling sånn ca i slutten av september og synes den har blitt bedre med lagring. Trur den er på litt over 6%. 

Takk for Svar begge to!

Gahr skrev:
Hvis du f.eks. kjøper Norsk Juleøl-settet men gjærer det på 16-20 °C med en California Lager-gjær eller Scottish ale-gjær (WLP028 ) vil du få et øl som minner om det typiske norske juleølet, men fruktigheten vil være noe mer fremtredende.

Okei! dette høres ut som noe han kan like bedre enn Yuletide Ale. Tror han liker det litt mer fruktig. Han likte hvertfall Single Hop Citraen veldig godt. Du sier helt ned til 16 grader, men når jeg leser på WLP028 så står det at den ikke gjærer så godt fra 17 og nedover?

Hva er forskjellen på å bruke tørrgjær og ferskgjær? Har til nå kun brukt Tørr, og er veldig fornøyd med det. Er eneste forskjellen at man ikke rehydrerer den ferske? Og man bruke 2 flasker med ferskgjær og lar den gjære i 3 uker på 16-20?
Har du noen tørrgjær du kan anbefale som er i likhet med WLP028?
 
Med våtgjær bør du alltid lage starter. Ingen tørrgjærtyper som tilsvarer denne, men du vil få et fint resultat med litt høy mesketemperatur og US-05.
 
Laget denne, med gjæra som ble anbefalt, hadde det dessverre litt stresset da, så jeg skippet å lage gjørstarter. Fungerte fin, fint.. På vorspiel til min kones julebord, ble det kjørt en liten ølsmaking. Og der var det flere som kommenterte at Yueletide var det beste ølet på smakingen (Pilsener Urquell, Brooklyn Lager, Nøgne Ø Pale Ale, Nøgne Ø Porter, Nøgne Ø Underlig Jul, og Geuze), dette var før de gikk ut til middag..

Jeg har og fått ekstremt mange gode tilbakemeldinger fra folk som har smakt, blant annet de som har fått 2 flasker, har smakt på en, og videre knertet den andre for det var så godt.. Så all honnør til Gahr for dette settet !
 
Dan skrev:
Laget denne, med gjæra som ble anbefalt, hadde det dessverre litt stresset da, så jeg skippet å lage gjørstarter. Fungerte fin, fint.. På vorspiel til min kones julebord, ble det kjørt en liten ølsmaking. Og der var det flere som kommenterte at Yueletide var det beste ølet på smakingen (Pilsener Urquell, Brooklyn Lager, Nøgne Ø Pale Ale, Nøgne Ø Porter, Nøgne Ø Underlig Jul, og Geuze), dette var før de gikk ut til middag..

Jeg har og fått ekstremt mange gode tilbakemeldinger fra folk som har smakt, blant annet de som har fått 2 flasker, har smakt på en, og videre knertet den andre for det var så godt.. Så all honnør til Gahr for dette settet !

Oii, spennendes! Nå ble jeg litt usikker om hvem sett jeg skal prøve igjen.. hehe :)
Hvem gjær brukte du?
 
Men skal du buke våtgjær bør du definitivt lage en starter for å få optimalt resultat.
 
Gahr skrev:
Men skal du buke våtgjær bør du definitivt lage en starter for å få optimalt resultat.

Jasså.. Har aldri lagd starter før, så vet ikke om jeg skal begynne med det når jeg skal lære bort til han far.

Kan du en tørrgjør du kan anbefale som er i samme gata som WLP028?
 
Studentbrygg skrev:
Jasså.. Har aldri lagd starter før, så vet ikke om jeg skal begynne med det når jeg skal lære bort til han far.
Jeg har enda ikke våget meg på denne mystiske flytende gjæra med røring og jeg vet ikke hva. Har bestilt denne så får vi se: http://www.amazon.co.uk/gp/product/0937381969/ref=oh_details_o01_s00_i00?ie=UTF8&psc=1
 
Studentbrygg skrev:
Gahr skrev:
Men skal du buke våtgjær bør du definitivt lage en starter for å få optimalt resultat.

Jasså.. Har aldri lagd starter før, så vet ikke om jeg skal begynne med det når jeg skal lære bort til han far.

Kan du en tørrgjør du kan anbefale som er i samme gata som WLP028?

Som sagt er det ingen tørrgjær å få som tilsvarer WLP028, men med US-05 og en litt høyere mesketemperatur enn det som er anbefalt i settet vil du få et godt resultat.
 
Gahr skrev:
Studentbrygg skrev:
Gahr skrev:
Men skal du buke våtgjær bør du definitivt lage en starter for å få optimalt resultat.

Jasså.. Har aldri lagd starter før, så vet ikke om jeg skal begynne med det når jeg skal lære bort til han far.

Kan du en tørrgjør du kan anbefale som er i samme gata som WLP028?

Som sagt er det ingen tørrgjær å få som tilsvarer WLP028, men med US-05 og en litt høyere mesketemperatur enn det som er anbefalt i settet vil du få et godt resultat.

Okei, har visst ikke fått med meg det!
Men den er god! US05 er jeg godt kjent med. Tusen Hjertelig takk for hjelpen!  ;D
 
Tilbake
Topp