Erfaringer fra bryggedag med nytt utstyr - Trenger råd

AudunWS

Dommer
Den siste uken har jeg gjort ferdig det nye meskekaret med kobbermanifold og tappekran, mølle er kjøpt inn og satt opp. I dag var det klart for første test, en IPA på grensen til IIPA. Men alt gikk ikke som det skulle og jeg trenger råd for å prøve å skjønne hva som skjedde.

1. Malte 6,7 kg korn
2. Varmet 18 liter vann til 72 grader og tilsatte meskekaret
3. Mesket 1 time på 66 grader
4. Resirkulerte 3 liter og tappet ca 10 liter i kjelen (OG 1.091)
5. Skylte med 12 liter vann på 75 grader i 20 min
6. Skylte med 9 liter vann på 75 grader i 20 min. Siste skylling på 1.033
7. Fikk da 27 liter i kjele + 3 liter i mugge til overs
8. Fikk da Pre Boil Gravity på ca 1.060
9. Kokte i 60 min og fikk 20 liter i gjæringsdunk, OG 1.062

Hva skjedde? (for å spørre dumt) OG skulle ligge nærmere 1.070

Setter pris på gode innspill jeg kan ta med meg til neste brygg :ilike:
 
Mye usikkerhet i hva "feilen" er her, men en avklaring:
Passet du på å ha korrekt temperatur når du målte med hydrometeret?
Om du hadde 27+3 liter i kjele før kokingen, og 20 liter etter skulle du hatt en vesentlig større stigning i SG enn fra 60 til 62. Selv med en god del svinn i bunn av kokekjelen.

Uansett skal du ikke se bort fra at du får et glimrende øl :)
 
Kalibrerte med kalkulator for temp på OG. De tre literne i mugga gikk i vasken :roedme:
Så da var det fra 27L til ca 23L tenker jeg, det ble 20L i bøtta. Mye hang nok igjen i posene med humle

Tror nok ølet blir bra, men planen var jo et med litt mer "trøkk" i  :biersmile:
 
Med gravity 1.033 på siste skylling og 3 liter i vasken har du litt å hente på effektiviteten.
Årsaken ligger i beregning med feil i den (mest trolig ihvertfall)
Jeg ville kjørt to skyllinger som du har gjort, men like store.. dvs 2 x 10,5 liter.
Du tjener også noe på å øke temperaturen på skyllingene opp til f.eks. 85 grader.
Jeg vet ikke om du har gjort det, men når skyllevann er tillsatt må du røre maltsengen godt opp i vannet.
Viktig å resirkulere ved hver avtapping. (minst 3-4 liter)
 
AudunWS skrev:
Kalibrerte med kalkulator for temp på OG. De tre literne i mugga gikk i vasken :roedme:
Så da var det fra 27L til ca 23L tenker jeg, det ble 20L i bøtta. Mye hang nok igjen i posene med humle

Tror nok ølet blir bra, men planen var jo et med litt mer "trøkk" i  :biersmile:

Hvilke formel benyttet du ved omregning til 20C ?, eventuelt kan du vise beregningene ?
Vet du at temperaturen du (trodde) du målte ved var den temperaturen du faktisk hadde i målesylinderet ?
Tror mange synder ved å måle temperaturen for eksempel i mesken og så anta at det er den temperaturen de får i målesylinderet.

Jeg liker helst å tappe ut prøver, setter dem i romtemperatur å vente til jeg vet at prøven har fått en stabil temperatur.
 
magne1972 skrev:
Jeg ville kjørt to skyllinger som du har gjort, men like store.. dvs 2 x 10,5 liter.
Du tjener også noe på å øke temperaturen på skyllingene opp til f.eks. 85 grader.
Jeg vet ikke om du har gjort det, men når skyllevann er tillsatt må du røre maltsengen godt opp i vannet.
Viktig å resirkulere ved hver avtapping. (minst 3-4 liter)

Jeg rørte godt etter hver gang jeg tilsatte vann og resirkulerte 3 liter av hver tapping. Men hvis man kan skylle med så høy temp så kan jeg nok få noe bedre utbytte.
Årsaken til at jeg brukte "bare" 9L på siste skylling var for at jeg fant ut at jeg fikk alt for mye i gryta etter første skylling. Så 10,5x2 høres veldig fornuftig ut. Ha litt på følelsen at det er vannmengdene som spiller meg et puss. Første tapping ga ca 10L i kjelen

Espen Unnvik skrev:
Hvilke formel benyttet du ved omregning til 20C ?, eventuelt kan du vise beregningene ?
Vet du at temperaturen du målte ved var den temperaturen du hadde i målesylinderet ?
Tror mange synder ved å måle temperaturen for eksempel i mesken og så anta at det er den temperaturen de får i målesylinderet.

Jeg liker helst å tappe ut prøver, setter dem i romtemperatur å vente til jeg vet at prøven har fått en stabil temperatur.

Jeg brukte en kalkulator på BrewMate som regnet ut i forhold til  OG i varm vørter. Målte først temperatur i målerøret og så OG.
 
Helt spesifikt, for å oppsummere rådene jeg har fått i denne tråden, hva jeg gjøre annerledes ved neste brygg.
Jeg ser at jeg fikk ut alt for stort volum fra meskingen. Jeg trenger maks 27-28 liter og fikk 30L med OG1.033 på siste skylling. Brukte 18L til mesking og 12+9 til skylling

Bør jeg gjøre dette neste gang?

1. Minske volumet på meskingen fra 18L til 16L
2. Øke temp på skyllingen fra 74 °C til opp mot 85 °C
3. To like skyllinger på 10L

Forøvrig så gjærer det noe helt sinnssykt i bøtta, aldri sett lignende. Og når jeg retter oppskriften til riktig OG/utbytte så ser jeg at jeg kan treffe midt i IPA-land, så får heller IIPA vente til senere. 
 
Oppdaterer litt her etter nytt forsøk. Denne gangen fikk jeg for høy OG... BeerSwmith sier nå at jeg har 86% MashEff. Noe jeg lurer på om kan stemme, men finner ikke ut hvordan jeg kan kontrollere det

Hva gjorde jeg?

1. Knuste kornet på 1mm i stedet for 1,2mm
2. Tilsatte 16L vann på 75 °C til 6,2kg Malt. Det sto en time på 66 grader
3. Første skylling med 9L vann på 82 °C, rørte godt og sto i 20 min. Da hadde jeg kun 15 liter i kjelen og bestemte meg for mer vann til skylling nr2
4. andre skylling med 15L vann 80 °C. Fikk da 28 liter i kjele og 1 liter i mugge.

Er jeg på rett vei?
 
Helt klar forbedring dette.  :)
86% utbytte er fult oppnåelig det, og slettes ikke usannsynlig.
Det eneste jeg lurer på er vørtermengden etter tilsatt vann, der ser det ut for at du har litt deadspace...
det jeg mener er at det blir igjen litt mer vann i mesken enn forventet, har du muligens litt å hente her?
Men dette spiller selvfølgelig ikke noen stor rolle. 1-2 liter av siste avrenning er jo ikke mye.
 
Det som overrasket meg mest i dag var det jeg fikk ut av 2. skylling, det burde vel vært nærmere vannmengden jeg tilsatte siden kornet allerede er mettet etter meskingen. Da tilsatte jeg litt på "slump" 15L for å være sikker på å få nok til batchen jeg skulle brygge. Neste gang blir det å prøve å få skyllingene på lik vannmengde siden jeg følte det ble mye vann og lite "seng" på siste skylling.

Føler også at jeg neste gang kan treffe enda bedre. I dag la jeg inn lavt utbytte i BeerSmith for å være sikker på å få høy nok OG, så ble det en IPA i stedet for APA da  :jaha:

Veldig artig å gjøre alt selv, til og med Kina-mølla tror jeg gjør jobben bra! Prøver meg på en litt bratt læringskurve med 7 brygg på drøye 2.mnd. Så nå blir det først en tur på hjembryggerdager med Beer Geek Breakfast, etter det skal jeg prøve meg på min første Tsjekkiske Pils
 
Tilbake
Topp