Med større meskekar vil vi jo bare få plass til mer malt, og forsette å fylle opp men hvis man kjører ned flowen, slik man gjør til vanlig så vil vel ikke avrenningen endres? Kan se problemet om man kjører maks flow og trykker vannet igjennom røret.Jeg drøftet dette med de andre her hos oss. Det viser seg at Tore har prøvd dette og synes ikke det var noen god løsning. Vannet renner for mye av slik at utvaskingen blir dårligere. Og det er jo ikke ønskelig.
Men den nye Automatic versjonen vi nå får inn har større silkar slik at det er bedre plass for malten. Da vil også problemet med "overkok" av malten være mindre.
Problemet med den løsningen er at den er ikke noe kant å klemme mot på utsiden. Kanten på meskekaret er på innsiden.elegant tegning
Bryggeland sin 10tom silbunn passer akkurat på toppen. Tenker å bruke vinkelgjennomføringen i midten til sirkulering, og vil etterhvert prøve å få lagd et manifold for å spre vørteren mest mulig over maltsenga. Så er det bare å finne en måte å feste "lokket" på, uten for mye modifikasjoner. Alternativt blir det gjengestang fra bunnen og opp.
https://forum.norbrygg.no/threads/oppgradering-av-sirkulasjon-bb30.31514/Har du fått testet ut dette? Har lenge tenkt på samme tanken som deg! :-D
Det blir fort dyrt ja. BB30 er mer en god nok. Du må bare huske på å måle temp og justere effekt manuellt. Den føleren på BB30n er ikke til å stole på.Klarer ikke helt å bestemme meg. Brygger med kjele og propanbluss nå, men synes det er altfor tungvint i ei lita leilighet. Skulle nok bare kjøpt BB30 med en gang. Får tenke litt mer på det. Men etter hva jeg erfarer blir jo den nye omtrent dobbelt så dyr, så det blir jo ganske forskjell i pris.
Det blir fort dyrt ja. BB30 er mer en god nok. Du må bare huske på å måle temp og justere effekt manuellt. Den føleren på BB30n er ikke til å stole på.
Nei, jeg bruker termostaten, men stiller den inn slik at jeg måler rett temp med ekstern termometer. F.eks har jeg termometeret i mesken, og den viser 66gr, da stiller jeg termostaten på 72gr. Når jeg skal opp så skrur jeg på hjulet til varmeelementene slår inn.Setter du termostaten høyt, og kun justerer på effekt regulatoren under brygging?
Det blir fort dyrt ja. BB30 er mer en god nok. Du må bare huske på å måle temp og justere effekt manuellt. Den føleren på BB30n er ikke til å stole på.
Den er litt bingo, men så lenge du kjenner den, så er den stabil. Mesker inn for eks på 72grd, og da er det 66grd i brorparten av mesken.Er ikke temperaturkontrollen god nok på 3.0 heller? tenkte å kanskje gå til innkjøp av en BB30 3.0