Erfaringer med Beer Brew 30

elegant tegning

FbkpVQQ.png
 
Jeg drøftet dette med de andre her hos oss. Det viser seg at Tore har prøvd dette og synes ikke det var noen god løsning. Vannet renner for mye av slik at utvaskingen blir dårligere. Og det er jo ikke ønskelig.
Men den nye Automatic versjonen vi nå får inn har større silkar slik at det er bedre plass for malten. Da vil også problemet med "overkok" av malten være mindre.
 
iflg tegningen vil vørter fremdeles fylle headspace som før. sirkulasjonsmessig blir det dermed det samme forholdet som før, gitt at den nye silen ikke blir tett av proteinrester mm. Hensikten til silen er jo kun å hindre at mask kommer med når det renner over.
 
Jeg drøftet dette med de andre her hos oss. Det viser seg at Tore har prøvd dette og synes ikke det var noen god løsning. Vannet renner for mye av slik at utvaskingen blir dårligere. Og det er jo ikke ønskelig.
Men den nye Automatic versjonen vi nå får inn har større silkar slik at det er bedre plass for malten. Da vil også problemet med "overkok" av malten være mindre.
Med større meskekar vil vi jo bare få plass til mer malt, og forsette å fylle opp :p men hvis man kjører ned flowen, slik man gjør til vanlig så vil vel ikke avrenningen endres? Kan se problemet om man kjører maks flow og trykker vannet igjennom røret.

Tanken var å få et lokk for å forhindre mesk utenfor røret, men også som en manifold/spreder til sirkulasjon og skylling. Det siste punktet høres det ut som dere har ordnet på den nye versjonen. Har du bilder av lokket på den?

Sent fra min D5803 via Tapatalk
 
Bryggeland sin 10tom silbunn passer akkurat på toppen. Tenker å bruke vinkelgjennomføringen i midten til sirkulering, og vil etterhvert prøve å få lagd et manifold for å spre vørteren mest mulig over maltsenga. Så er det bare å finne en måte å feste "lokket" på, uten for mye modifikasjoner. Alternativt blir det gjengestang fra bunnen og opp.
 

Vedlegg

  • Snapchat-4620871675720742843.jpg
    Snapchat-4620871675720742843.jpg
    168 KB · Sett: 182
Bryggeland sin 10tom silbunn passer akkurat på toppen. Tenker å bruke vinkelgjennomføringen i midten til sirkulering, og vil etterhvert prøve å få lagd et manifold for å spre vørteren mest mulig over maltsenga. Så er det bare å finne en måte å feste "lokket" på, uten for mye modifikasjoner. Alternativt blir det gjengestang fra bunnen og opp.

Har du fått testet ut dette? Har lenge tenkt på samme tanken som deg! :-D
 
Sikkert litt dumt spørsmål, men jeg vurderer å kjøpe BB30 v3 nå. Er det dumt med tanke på at den nye versjonen snart kommer på markedet? Tror dere BB30 vil synke i pris når den nye kommer?
 
Spørsmålet er bare hva du vil betale. Jeg tror ikke BB30v3 kommer til å synke. Det er en billig inngangsbillett til bryggeverden. Har du råd til BB30 automatic, så ville jeg ventet å gått for den.
 
Klarer ikke helt å bestemme meg. Brygger med kjele og propanbluss nå, men synes det er altfor tungvint i ei lita leilighet. Skulle nok bare kjøpt BB30 med en gang. Får tenke litt mer på det. Men etter hva jeg erfarer blir jo den nye omtrent dobbelt så dyr, så det blir jo ganske forskjell i pris.
 
Klarer ikke helt å bestemme meg. Brygger med kjele og propanbluss nå, men synes det er altfor tungvint i ei lita leilighet. Skulle nok bare kjøpt BB30 med en gang. Får tenke litt mer på det. Men etter hva jeg erfarer blir jo den nye omtrent dobbelt så dyr, så det blir jo ganske forskjell i pris.
Det blir fort dyrt ja. BB30 er mer en god nok. Du må bare huske på å måle temp og justere effekt manuellt. Den føleren på BB30n er ikke til å stole på.
 
Setter du termostaten høyt, og kun justerer på effekt regulatoren under brygging?
Nei, jeg bruker termostaten, men stiller den inn slik at jeg måler rett temp med ekstern termometer. F.eks har jeg termometeret i mesken, og den viser 66gr, da stiller jeg termostaten på 72gr. Når jeg skal opp så skrur jeg på hjulet til varmeelementene slår inn.



Sent fra min D5803 via Tapatalk
 
Jeg går ut fra at følerern i min BB60 er av samme slag. Jeg tror ikke den er så gal; det er plasseringen i kjelen som er helt idiotisk. Når elementet er koplet inn, stiger varmt vann opp i midten, mens "kaldt" vann siger ned langs kantene mot bunnen, der føleren sitter. Hvis jeg rører kraftig slik at temperaturen i kjelen er jevn, viser kjelens termometer riktig temperatur - eller ikke veldig feil, i alle fall.

Jeg har null peiling på slikt, men kunne ikke en med de rette kunnskapene få koplet inn en annen føler?
 
Temperaturføleren sitter slik plassert at den er ubrukelig til det formålet. (Jeg snakker ut fra BB60, der den sitter i bunnen, ute ved kanten, der temperaturen alltid vil være lavest. Regner med at BB30 er lik?)
 
Tilbake
Topp