1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Erfaringer med Beer Brew 30

En tråd i 'Beer Brew' startet av Eduard, 2 Des 2011.

1. frevev

frevev
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Men med hvilke mellomtrinn? På bratberg kan du stille den så den varmer med begge ellementer, 2,5kw men kutter på bestemt temp men med 5 graders trinn :) hvordan fungerer dette på beerbrew?

2. glenn pederz

glenn pederz
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Vet ikke om dette er rett formulering, men den er "trinnløs" om du vil ha 71grd så setter du den på 71. På motsatt side stiller du effekten på varmelementet. Dette er BBv3. Kun 1 varmeelement i den.

3. frevev

frevev
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Stilig! Om vi skjønte hverandre rett iallefall. :)

4. simensss

simensss
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hei! Skal modifisere min Beer Brew til PID-regulering av temp.. Kjøpte min brukt, og etter å ha åpnet systemet ser det ut til at det elektriske har vert tuklet med..

Er det noen som har eller vet hvor man kan finne koblingsskjema til Beer Brew 30 Versjon 3??

Evt vet hvem som produserer slik at jeg kan kontakte de?

5. glennrlie

glennrlie
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

@Per Inge kan muligens hjelpe deg med info?

6. simensss

simensss
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Takk! Har sendt forespørsel på nettbutikken hans og til humleogmalt.no..

Evt. Er det noen med en orginal BB30 V3 som kunne gjort meg bjørnetjenesten å skru av bunnlokket og tatt et bilde?

7. simensss

simensss
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Problemet er løst! :)

8. Todalen

Todalen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Er det sånn og forstå at på BB30, så er den største skruen på venstre sida, som kontrollerer 2.5 kw elementet og den vesle skruen på høgre sida, den som kontrollerer 100 w elementet?

Så basis er å justere venstre ratt til du får angitt mesketemperatur, så skru den ned, dretter så justerer ein til angitt mesketemperatur på det vesle rattet, så den holder jevn temperatur?

JHenrx liker dette.
  9. RETBergen

RETBergen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Den ene er effekt: 0 til 100% og den andre er en vanlig mekanisk termostat.

10. gle1

gle1
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg har "allerede" blitt litt lei BIAB-oppsettet mitt, og vurderer å gå over til BB30 for enkelhetensskyld. Bor også i en liten leilighet, så at det tar mindre plass er et stort pluss. Hvordan er dere BB30 brukere fornøyd med oppsettet? Er det så enkelt som det høres ut som?

11. RETBergen

RETBergen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Så lenge du er forberedt på å styre temp manuelt og ikke brygger mye doble eller triple brygg eller mer enn 50% hvete er det gull. Det er begrenset med plass til malt og langt og smalt maltrør kan gi stuck mash om du ikke passer på.

12. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Hvis du går opp til BB60 kan du brygge normalbatcher med no-sparge. Særs greit!

13. gle1

gle1
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Noen som har oppgradert sin BB30 med bedre kjøling av elektronikk? Fikk litt sjokk når jeg skrudde av bunnen for å feilsøke, for å kjenne på hvor varmt alt var. Selv om det er luftehull i bunn, så står jo bryggeren ofte på en benk/bord, og dermed er det ingen luftsirkulasjon i bunn.

14. Edvard Eidhammer Sørensen

Edvard Eidhammer Sørensen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Betyr det at du har bygd om til PID regulering? Noe du vil dele?

15. Barca

Barca
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Kort innpå for en amatør. Jeg liker hveteøl veldig godt. Type Erdinger. Er da BB30 fra Ølbrygging utelukket eller finnes det løsninger. Jeg kommer uansett til å investere i en slik eller BB60. Men bare lurer.

16. RETBergen

RETBergen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Er ikke ideelt på en bb30, men du får det sikkert til. Ikke la hveteøl bli første brygget i hvert fall

17. gle1

gle1
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Bruk litt ris, rør godt, og pass på flow/sirkulasjon. Så skal det gå greit :)

18. gle1

gle1
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

La på kjølepasta under SSR´en idag. Vil anbefale alle til å gjøre det samme. Det blir varmt nok under der, så det er ikke vits at SSR´en er varmere enn det den må være.

19. Kim O.J.

Kim O.J.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg har også latt mesken være i fred siste 15-20 minutt. I tillegg har jeg begynt å fylle på med skyllevann FØR jeg hever maltrøret. Da virker det som om mesken har blitt mer komprimert og når jeg da hever maltrøret så renner det saktere igjennom. Har stort sett hatt utbytte på 70 + % .

20. Edvard Eidhammer Sørensen

Edvard Eidhammer Sørensen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Er dette på grunn av ombygging?

Del denne siden