Erfaringer med Beer Brew 30

Noen som vet hvordan jeg kan feste slangen på lettest mulig måte på min bb30? den slangeholder greia som var sveiset datt av. Så jeg må finne på noe annet.
 
Noen som vet hvordan jeg kan feste slangen på lettest mulig måte på min bb30? den slangeholder greia som var sveiset datt av. Så jeg må finne på noe annet.
Jeg legger lokket over slangen, regner med at du snakker om sirkuleringsslangen. Kjører ikke full "guffe" på pumpen, så det holder fint.
 
Jeg mekket et kors av lister som jeg lot hvile på kanten av kjelen, Jeg kjørte slangen ned gjennom et hull i den ene armen. Så koplet jeg den med en T-kopling til en slange i sirkel, med en del hull i, som jeg også hang opp i armene til korset. Dessuten bandt jeg slangen til det ene håndtaket med en hyssingstump. Så rimelig snålt ut, men det funket:).

Problemet var at det skulle lite til før hullene i slangen ble tettet. Jeg bruker ikke dette lenger; har funnet ut at ingen skylling eller parti-skylling er greiere, og jeg ser ikke noe stort poeng ved å sirkulere under meskingen. Isolerer godt, og rører en gang eller to underveis.
 
Sist redigert:
He he he, godt at de morer dykk, karar :laugh: No har aldri eg trudd at ein skulle få eit heilt perfekt bryggesystem til 1/5 av prisen for ein Speidel og som kan samanliknast med Speidelen i eitt og alt, og det har kanskje heller ikkje dei andre. Men samanlikna med å kjøpe kokekjel, mekke meskesystem av isolert kar, kjøpe og sette saman delar til kjøler etc etc, så har BB vore veldig greitt for meg som har 6 tommeltottar og svært lita interesse for DIY. Har så langt ingen store problem med å måtte sirkulere vørteren manuelt for å sikre rimeleg stabil temperatur. Men det er klart, å kjøpe første generasjon er ikkje det smartaste dersom ein vil få alt ferdig utvikla. For mange er det viktig å brygge på ein måte som har vore vanleg i familien i generasjonar. Då er det kobberkjel og kok i grue med vedfyring som tel.
Å då lo eg,denne va goe
 
Merker jeg er for kjip til å bruke penger på sirkulasjonspumpe selv om tempen varierer 2-3grader opp og ned under mesking. Vurderer de 100kr til liggeunderlag rundt da. Pleier dere å meske med lokk på og kanskje 10% varme?
 
Merker jeg er for kjip til å bruke penger på sirkulasjonspumpe selv om tempen varierer 2-3grader opp og ned under mesking. Vurderer de 100kr til liggeunderlag rundt da. Pleier dere å meske med lokk på og kanskje 10% varme?
Jeg pleier å meske med lokk på, og med liggeunderlag rundt så holder BB bra på temperaturen selv uten noe som helst varme på. Derfor bruker jeg ikke varmeelement under mesking med mindre jeg er tilstede, og unngår dermed at tempen stiger mer enn planlagt.
 
Tilbake
Topp