Amarillo
Norbrygg-medlem
Naxi skrev:Eddikk og Svint?
Stålull skal vel ikke brukes på rustfritt stål.
Naxi skrev:Eddikk og Svint?
Amarillo skrev:Naxi skrev:Eddikk og Svint?
nonshaugen skrev:Amarillo skrev:Naxi skrev:Eddikk og Svint?
+1 Ville vært SVÆRT forsiktig med stålull, kanskje greit på krom, men ikke på rustfritt... Men ideen er ikke helt ueffen, prøv evt å klem ut litt av den såpa som er i Svinten, den kan ha ganske forbløffende egenskaper... Det BØR ikke være rustflekker du har, hvis det faktisk er sånn at BB'en er produsert i rustfritt stål....
Roger_L skrev:nonshaugen skrev:Amarillo skrev:Naxi skrev:Eddikk og Svint?
+1 Ville vært SVÆRT forsiktig med stålull, kanskje greit på krom, men ikke på rustfritt... Men ideen er ikke helt ueffen, prøv evt å klem ut litt av den såpa som er i Svinten, den kan ha ganske forbløffende egenskaper... Det BØR ikke være rustflekker du har, hvis det faktisk er sånn at BB'en er produsert i rustfritt stål....
+1
Fikk en flekk i min etter siste brygging. Fjernet den helt med Mr. Muscle Ovnsrens og skrubbesiden på en kjøkkensvamp.
Jeg har et spørsmål ang. skylleprosessen med BB30 v.3.
Jeg lurte på om man må tappe ut vørteren før man skyller? Eller kan man bare skylle til man har fått ønsket mengde som skal kokes? Jeg skjønner ikke helt hvorfor man må fjerne vørteren fra BB før man begynner å skylle.
Håper noen forstod dette
OK. Takk skal du ha.Man fjerner ikke vørteren før skylling nei. Opp med maltrør og skyll med utregnet volum.
Så langt har jeg skylt slik som Glenn beskriver, men mener å ha lest et sted at det er mulig å oppnå bedre resultat om skyllingen sirkuleres noen ganger. Logikken er jo enkel. Tynn veske henter ut mere enn en feit vørter. Sikkert noen som har prøvd og sammenlignet....
Jeg klarer ikke å holde på med skyllingen mer enn 10-15 min da alt renner igjennom relativt raskt. Prøver å holde vann ca 1cm over maltsengen til enhver tid. Lurer fælt på hvordan jeg skal kunne holde på lenger..
Men er ikke poenget å holde god temp på vannet til enhver tid under skylling? 76-78 grader? Om en slipper litt og litt igjennom og venter må jo maltsengen miste tempen, og en får da ei ikke skylt mesken like effektivtVi klarer ikke å bruke mindre tid enn 30-45min på skylleprossessen.
Heller ett par liter oppi mesketønna, lar det sile seg igjennom og slapper litt av før vi gjentar til volumet er nådd, selv etter vi fjerner mesketønna så renner det vann av den lenge.