Erfaringer med Beer Brew 30

Kult! :) Har du fått testet å brygge med det enda?
Legg gjerne ut flere bilder av maltrøret og ekstra utstyret.
 
Har ikke brygget enda, koker starter nå :) det er ikke så mye ekstra utstyr enn en pinnekjøtt rist i bunn som maltrøret står på (dette for å prøve å beskytte fastbrent guffe på elementet) og et gjengestag som er festet i bunn av maltrøret.
 
hei  posen har eg kjøpt på coop obs bygg det er ein skitentøys pose til elfa garderobe system maskene i posen er  ca 5 tiendeller 0.5mm
 
seven skrev:
hei  posen har eg kjøpt på coop obs bygg det er ein skitentøys pose til elfa garderobe system maskene i posen er  ca 5 tiendeller 0.5mm

Kjøpte denne på obs til kr 209, men ser at stålnettingen er dekket med epoksy. Kan dette avgi uønskede stoffer når det blir varmt?
 
Hei,

Da jeg nå skal starte et nytt brygg på BB30 v1, er den død når jeg skrur på knappen .
Har åpnet under og lett etter sikring, men ser ikke umiddelbart hvor den kan være ?
Noen som har peiling?
 
Jeg har ikke lest gjennom hele denne tråden, men til alle BB30 eiere: Blir dere fornøyde med den etterhvert?
Jeg har 3 brygg på BB'en min hittil, kun modifisert med liggeunderlag og fordeling av vørter på inn og utside av maltrør.

Ikke hatt noen problemer med fastbrent malt El. Temperaturkontroll og vasking derimot.. Blir en del søl av bryggingen (skru opp filter til pumpe x antall ganger ila. prosessen), koker over OL. temperaturkontroll fremstår for meg som håpløst, finner ingen termometer som er enige, eller som holder 100 grader i kokende vann. Dere som er ferdigmodifisert, er der fornøyde eller bør jeg spare til en speidel i stedet? hjelper foam controll nok til å ikke koke over?

Setter pris på tilbakemeldinger, kanksje man klarer å l\luke ut alt jeg ikke liker:)
 
Aleks skrev:
Jeg har ikke lest gjennom hele denne tråden, men til alle BB30 eiere: Blir dere fornøyde med den etterhvert?
Jeg har 3 brygg på BB'en min hittil, kun modifisert med liggeunderlag og fordeling av vørter på inn og utside av maltrør.

Ikke hatt noen problemer med fastbrent malt El. Temperaturkontroll og vasking derimot.. Blir en del søl av bryggingen (skru opp filter til pumpe x antall ganger ila. prosessen), koker over OL. temperaturkontroll fremstår for meg som håpløst, finner ingen termometer som er enige, eller som holder 100 grader i kokende vann. Dere som er ferdigmodifisert, er der fornøyde eller bør jeg spare til en speidel i stedet? hjelper foam controll nok til å ikke koke over?

Setter pris på tilbakemeldinger, kanksje man klarer å l\luke ut alt jeg ikke liker:)

Jag är en tidigare bb30ägare, idag en del av speideladeln. Bryggde på bb30 v2 ca 19 brygg. Det som kan sägas till bb30ns fördel är att det är myckte enkelt att komma igpng med bryggingen, och att man kan koncentrera sig på processen och inte utrustningen. Däremot kände jag vartfall att jag inte klarade utvecklas som bryggare med maskinen, det var en make or break- situation som uppstod där jag antingen blev tvungen att företa en del modifieringar, eller att helt enkelt tacka för den tid vi haft sammen och kasta mig över en speidel.

Koka över har jag dock inte varit med om, du har väl ändå int locket på under kok? hur många liter har du ved kok?
 
Havnet på 26 L i gjæringskaret sist, kanskje en liter trub og en liter som følge av varmeutvidelse. Er for det meste skum/bobler som koker over. har lokket halvveis på. Sliter med å få "passe" kok.
 
ta av locket helt, det löser prob med att det kokar över. Menar du att om du inte har locket på får du inte igång tillräcklig kok? Har du isolerat med liggunderlag, kanske mer? GE det lite mer tid, efter 3 brygg hade jag väldigt liten kontroll på brygget, men efter lite utprövning så började det sitta allt mer.
 
Har liggeunderlag ja. Har forsøkt å få passe kok, med 2 elementer fosskoker det, med ett element er det fint lite kok, derfor forsøkt med lokk for passe kok.
 
Hei,

Tenkte bare å dele dagens lille IKEA eventyr; har måtte utsette bryggingen på min BeerBrew 30 (2.0) pga mangelende ventilasjon.

Kjøpte en rustfri bolle og en lampe som ble satt sammen til et lokk som passer overraskende bra på BeerBew, med 100mm "slangestuss" og vil bli montert på armen til lampen.

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/60370183/ http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/50057254/

En drøy hundelapp og noen minutter med vinkelsliper er man stadig nærmere bryggedagen :)

2013-12-28%2017_36_22-Dropbox%20-%202013-12-28%2016.53.08.jpg
 
Kristian Skreosen skrev:
Artig! Hva ble lampehodet brukt til?  
Lampehodet ble bytta ut med bollen, tanken var at lokket enten ligger på BB'en, eller svever noen cm over alt etter hva som funker best mtp koke over etc. Og at eg kan løfte lokket for å hive i humle etc uten å tenkte på at at det er varmt og fult av damp.
Får sjå hvordan det funkgerer i praksis i morgen når epoksien er herdet :)

Blir noe ala:
2013-12-28%2021.05.23.jpg
 
Hepp!

Følte at det var på tide å gjøre en innsats for at kåken ikke skal bli badstu ved hvert brygg, så hev meg på IKEA-bolle-kjøret selv. Må si meg meget fornøyd med resultat og utfall, men litt usikker på om det skal bli såpass mye grums på innsiden av hatten...? Kan det bli noen usmaker av at det ikke er fri flyt ut for dampen...?

Brygga en IPA her, så det er vel en del humlegrums som sitter i hatten der, men bekymra likevel ;)

Mvh Martin
 

Vedlegg

  • image.jpeg
    image.jpeg
    372,5 KB · Sett: 1.144
  • image1.jpeg
    image1.jpeg
    369,4 KB · Sett: 1.143
  • image2.jpeg
    image2.jpeg
    151,5 KB · Sett: 1.141
Hei,

Eg har ikkje fått testa opplegget under et brygg enda; men eg tenkte å ha vifte i enden av ventilasjonsslangen og en liten åpning mellom BB og avtrekkshetta for å unngå at det evt koker over, og skummer opp i lokket og da bør ikkje være et problem. Men ser nå at eg er litt spent på prøvebrygg :)
 
Tilbake
Topp