seven skrev:brygget kims vestkyst i dag 6.5kilo malt ente opp med 25l i bøta på 1069 meget fornøyd 86 prosent utbyte
seven skrev:Kverner malten fint med corona. Har byttet ut maltrøret med ein fin masket rustfri lang pose som eg mesker i. Kjøpte den på coopbygg, sylinder form diameter: 30cm, Lengde 90cm. Rommer sikkert ca 10 kilo malt, gir jevnere temp og du kan kjøre pumpa uten problemer i hele meske perioden. Bruker lang tid på mesking ca 1.5 time, 30 min skylling. Ved utmesk setter eg pidden på 78 grader, kjører det i 10 min, så løfter eg stål posen opp og så oppi maltrøret. Kjører deretter pumpa mens eg skyller med 2 liter rent vann om gangen, temp ca 80 grader til max merke er nådd. ca 10-12 liter til skylling med stål posen oppi maltrøret, så renner vørteren så fort gjennom at de er ingen problem å kjøre pumpen mens eg skyller. Bruker drill med mørtelvisp til å vispe under meskingen.
perolavsen skrev:Har skrapet ut innmaten på min BB30, og laget en kontrollboks.
mlindboe skrev:Fyrer løs et par kjappe spørsmål som jeg håper noen har erfaring med.
1. Noen som har funnet en god løsning på å unngå fastbrenning i bunn?
2. Hvis dere har pumpe, hvor ofte rører dere i maltrøret under mesking?
-M-
Hans Einar skrev:2. Jeg rører godt i mesken ca hver 10 min. Unntatt siste 20. Etter at jeg begynte med det har jeg effektivitet på 85-90. Har måttet justere profilen i Beersmith til bedre effektivitet. Første gang jeg gjorde det slik måtte jeg tilsette vann for å komme ned i akseptabel OG. Så det hjelper, det er iallefall jeg overbevist om. Lurt å la bero på slutten for klarere vørter.
steingrd skrev:Når vi først er inne på fastbrente ting i bunn, hva er anbefalt måte å få det vekk på? Har sett at lut blir nevnt - er det det som gjelder?
mlindboe skrev:Fyrer løs et par kjappe spørsmål som jeg håper noen har erfaring med.
1. Noen som har funnet en god løsning på å unngå fastbrenning i bunn?
2. Hvis dere har pumpe, hvor ofte rører dere i maltrøret under mesking?
-M-