Erfaringer med Beer Brew 30

leander skrev:
For å spesifisere litt, så er det gjennomføringen jeg ikke får tett. Gjennomføringen er kjøpt hos Vin og Bar. Jeg legger ved to bilder, ett fra innsiden og ett fra utsiden. Jeg har prøvd å bruke o-ringene inni, utenfor, en på hver side osv.

Tror jeg ville ha lagt inn teflon pakkning, i steden for O-ringer.

leander skrev:
For å spesifisere litt, så er det gjennomføringen jeg ikke får tett. Gjennomføringen er kjøpt hos Vin og Bar. Jeg legger ved to bilder, ett fra innsiden og ett fra utsiden. Jeg har prøvd å bruke o-ringene inni, utenfor, en på hver side osv.

Gjennomføring di er ei vanleg 1/2" - 3/4" overgang med ein 3/4" mutter som ikkje ser ut til å ha spor for O-ring.  Overgangen og mutteren er nok ikkje laga med tanke på gjennomføring - det er ein sak for å laga overgangar mellom 2 rørdimensjonar.

Anleggsflata for o-ring eller pakning på innsida er ikkje særleg stor.  Det same gjeld på utsida.  Når du så skrur til med stor kraft så vil O-ringane bli skvist ut slik som ein ser på bileta. Om det var laga for å vera ein overgang så ville det vore spor for o-ringen både på overgangen og på mutteren.  Og du skal iallefall ikkje bruka 2 o-ringar på same sida - dei er nok tenkt til bruk på kvar si side.    Prøv med ein o-ring på kvar side.  Oringen bør slutta tett inn mot gjengene - om den er laus har den for stor diameter.  Og ikkje skru til for hardt - så kan det henda du får det tett. 

Den kobberklumpen for å fordele vørteren på innsiden og utsiden av maltrøret så identisk ut som min :D

Stabiliteten på mesketemperaturen ble utrolig mye bedre etter at jeg begynte å fordele vørteren slik.

Nå som en del av dere har hatt BB30 en god stund, er det gode greier eller er  det så mye ekstra ombygg som kreves at man like godt kan velge noe annet? Gjerne svar fra flere

Dels svar til Stig A og generellt til denne thread:

Jeg har nå satt 32 brygg på bb30 .
først og fremst må jeg si at DERSOM det skulle dukke opp noe problemer, er det ikke vanskelig å få hjelp fra Per Inge og butikken.

på Brygg femtem opplevde jeg første gang at varmesikringen slo ut, problemet var bare at den aldri slo inn igjen ...altså *aldri*  (dog ikke sikkert det var varmesikringen da:))
fikk byttet den helt uten no tull.

Problemet er bare på den andre som kom, så kan jeg ikke bruke 1000W elementet, da slår varmesikringen ut hele tiden . (selv bare med vann, uten silkar)
fyra av en mail til ølbrygging.no og fikk sporenstreks svar om at dette ordner vi opp i.  Dog har jeg ikke vært i grimstad på en liten stund (jobber litt der, så gidder ikke å sende i posten / påføre dem portokostnader)  så jeg har brygget noen få brygg med bare 1500W elementet aktivt..  Funker forsovidt greit det.

Utover det , så vil jeg si at utstyret er helt kurrant til en god pris.
Perfekt for en nybegynner og all creds til olbrygging.no for bra service! 
Etter hvert vil jeg tro at ønske om større volum dukker ganske fort opp hos mange, så en bb60 kan evnt være verdt å vurdere med en gang om en har plass:)

Vi har kun seks brygg så langt på BB30, men er veldig fornøyde.  :skitbra: Det eneste problemet har vært at pumpa streika, men den fikk vi bytta med en gang, super kundeservice (som nevnt av flere her). Vi har ikke gjort noen modifikasjoner (har v.2), det eneste tillegget vi har er liggeunderlag som isolasjon under meskingen. Vi skal over på annet utstyr i løpet av sommeren, men det er pga volum og ikke selve utstyret (3 stk på BB30 blir litt snaut utbytte per pers for vår del).

Nå ser det tett ut. Jeg kjøpte en kakeform av teflon som jeg klipte til og la på en kobberring på utsiden før jeg skrudde til.

Hvordan gjør dere med skylling. For meg er det det største problemet. Med løftet maltrør og om en vil bruke lang tid på flysparge blir jo ting kaldt. Batch sparge er umulig...

Hans Einar skrev:
Hvordan gjør dere med skylling. For meg er det det største problemet. Med løftet maltrør og om en vil bruke lang tid på flysparge blir jo ting kaldt. Batch sparge er umulig...

har bare 1 brygg på denne, og vet ikke åssn det blir enda..men skylling tok jeg som instruert. dvs, løftet opp maltrør og helte forvarmet vann igjennom. Skrudde termostaten helt opp mens dette dryppet av seg i 10-15 min.

Ja slik har jeg gjort også, men merker at det fører til dårlig utbytte. Slik jeg har forstått det bør en bruke på 1/2 - 1t på skylling. Om det er kontinuerlig skylling skal det helst ligge en liten vannseng på malten. Det er ikke lett å få til med hevet maltrør, gjennom en time, kan du si....

Tenkte å prøve å skylle med senket maltrør og noe strupet kran. Betyr vel ikke så mye om det er vørter på utsiden av maltrøret under skylling? Skyllevannet må jo ut i bunn på maltrøret uansett. Noen som har prøvd skylling med senket maltrør forresten?

Ved skylling har jeg lagt en stekerist under silkaret. Pleier å bruke Ca 12 liter skyllevann. Bruker nok Ca en halv time på dette.
Ender som regel med utbytte på Ca 75 %. :)

Bestilte nettopp en BB30 med to kompiser. Orker jeg lese gjennom 53 sider av denne tråden mon tro?  ::) Finnes det noen highlights jeg kan skumme gjennom?  8)

Kjøp pumpe. Løft maltrøret et par cm med skruer. Stry strømmen til BB'n med en stc1000/pid el. stapp måleproben litt inn i slangen som kommer ut av pumpa. Kok med 1.5kw.
Kjør på :)

steingrd skrev:
Bestilte nettopp en BB30 med to kompiser. Orker jeg lese gjennom 53 sider av denne tråden mon tro?  ::) Finnes det noen highlights jeg kan skumme gjennom?  8)

Høydepunktene er modifikasjonene man må/kan gjøre på BB30, samt best practice på bryggeprosess.

Modifikasjoner:
- Isolering
- Forhøyelse av maltrøret
- Sirkulering (dvs, kjøp pumpa)
- Gardena-koblinger på kjøleren
- PID-kontroller for å styre temperatur (selv om termostaten som følger med funker greit for oss nybegynnere)

Bryggeprosess:
- Ikke følg bruksanvisningen, den er ikke veldig fornuftig (vannmengder, temperaturer, skylling osv)
- Ikke bruk begge elementene under koking, da koker man vørteren til helvete
- Skylling hvor man bare heller vann på toppen gir dårlig utbytte - en eller annen skyllemekanisme må konstrueres for å sikre at vannet renner sakte gjennom malten.

MortenB82 skrev:
steingrd skrev:

Bryggeprosess:
- Ikke følg bruksanvisningen, den er ikke veldig fornuftig (vannmengder, temperaturer, skylling osv)

..synes dette er litt rart. Er ikke Per Inge en erfaren brygger som holder kurs i ølbrygging osv? Hvorfor skulle han/olbrygging.no levere ved en dårlig bruksanvisning til BB30?
(selv er jeg fersking i dette gamet, så påstår hverken det ene eller det andre..stiller meg bare undrende til denne påstanden.)

Selv har jeg gjort 1 brygg med BB30. Skal flaske dette i kveld. Lukter ihvertfall nyydelig av det som står på dunken :)

eirikhh skrev:
..synes dette er litt rart. Er ikke Per Inge en erfaren brygger som holder kurs i ølbrygging osv? Hvorfor skulle han/olbrygging.no levere ved en dårlig bruksanvisning til BB30?
(selv er jeg fersking i dette gamet, så påstår hverken det ene eller det andre..stiller meg bare undrende til denne påstanden.)

Selv har jeg gjort 1 brygg med BB30. Skal flaske dette i kveld. Lukter ihvertfall nyydelig av det som står på dunken :)

Han er nok en mye mer erfaren ølbrygger enn meg, men den bruksanvisningen holder ikke helt mål. Hvis du følger den til punkt og prikke vil du ende opp med et mye lavere volum enn utstyret er laget for, da det benyttes alt for lite skyllevann. Skyllemetoden som vises er heller ikke god, der helles det bare varmt vann rett over malten. Det vannet renner bare rett gjennom, og da får man veldig lavt utbytte.

Hvordan har dere modifisert skyllingen?
Jeg skyller kun ved å helle vann over maltrøret, men jeg har vært oppe i 74% utbytte, har også vært på lave 60tallet(det var nok knusing av kornet).  Er alltid intrisert å lære nye triks.

Tilbake
Topp