Erfaringer med Beer Brew 30

Fredda skrev:
janvad skrev:
Slik ble det seende ut etter jeg boret de orginale føttene med et 4,1 mm bor. Biltema knotter og satt de fast med 4x12 mm syrefaste skruer. Gikk akkurat og sette på lokket og gikk perfekt ned i sileplaten på bb'en.

Hvordan får du dratt til disse skruene? Man kommer kanskje til med et veldig tynt skrujern igjennom hullene i maltrøret, eller holder det å dra til så hardt man klarer for hånd og holder igjen skruen med en finger?

Gjer som Ole Mørkved seier. Bruk skrujern for å halde fast skruen inne i maltrøret og fingrane for å "tighte" til. Eg er godt nøgd med denne løysinga.
 
Fredda skrev:
janvad skrev:
Slik ble det seende ut etter jeg boret de orginale føttene med et 4,1 mm bor. Biltema knotter og satt de fast med 4x12 mm syrefaste skruer. Gikk akkurat og sette på lokket og gikk perfekt ned i sileplaten på bb'en.

Holder og skru de til for hånd bare legg fingeren på toppen av hode, jeg brukte 4x12 mm syrefaste skruer med pan hode (hode uten kon)
Jeg boret hull i de små hullene som er der fra før

Hvordan får du dratt til disse skruene? Man kommer kanskje til med et veldig tynt skrujern igjennom hullene i maltrøret, eller holder det å dra til så hardt man klarer for hånd og holder igjen skruen med en finger?
 
Da er kjelen isolert og maltrøret hevet, mye mindre pes da jeg bare kunne drille nye hull  og skru til fra innsiden.

IMAG0323.jpg


Og jeg er veldig fornøyd med resultatet! Selvom alt er piratkopiert herifra er jeg en stolt kar nå.
Det blir nok ny kran også etterhvert, men jeg vil rekke å bli irritert på den gamle først. Viktig å fordele nytt stash gleden :)

Imorgen skal jeg teste ut utstyret med et ekstrakt brygg og på søndag smeller jeg til med mitt første brygg på "all grain".
For dere som er observante så legger dere også merke til at jeg har samme type krakker som Per Inge har satt sin BB30 på i bruksanvisningen.

Nok en gang takk til alle som deler kunnskap og har bidratt med delenummer på biltema, har spart meg for mye tid.
Bøyer meg i støvet  :amen:
 
Nå har jeg brygget seks brygg på min BB30 og er stort sett fornøyd, men kjøletida plager meg. Jeg er oppe i timen, minst, for å få tempen på et akseptabel nivå. Noen tips?
 
Pass på at det ikke er knekker på slange, evt. andre begrensinger både inn og ut av kjøleren.

Synes over timen hørtes i overkant mye ut, ligger nomalt sett på 20-30mim avhengig av menge vørter.

Har temp føleren i krana, så starter å tappe litt med en gang vørteren på bunnen er kald nok, men stopper så fort spiralen dukker opp i overflata, eller at temperatur kommer for høyt. Hindrer da at det ligger mye varm vørter over spiralen (som etter min mening er alt for kort) som ikke får kjøleeffekt
 
leander skrev:
Nå har jeg brygget seks brygg på min BB30 og er stort sett fornøyd, men kjøletida plager meg. Jeg er oppe i timen, minst, for å få tempen på et akseptabel nivå. Noen tips?

Du mangler bevegelse i vørteren når du kjøler. Det har veldig mye å si. Selv med isolert kjele bør du kunne kjøle ned til ca 20 grader på max 15 min.
En løsning som jeg brukte, var ei lita solarpumpe fra ebay til ca kr 200. Den gir en fin liten sirkulasjon rundt kjøleren.
 
En løsning som jeg brukte, var ei lita solarpumpe fra ebay til ca kr 200. Den gir en fin liten sirkulasjon rundt kjøleren.
[/quote]

og den fungerer nå veldig fint..!
 
Hvor mye effektivitet ligger dere på? Jeg har etter de to siste bryggene ligget på 82 og 86 prosent effektivitet og er veldig fornøyd med det:)
 
Jeg er nok ikke helt der enda :) Brygget min første runde med all grain i helga, endte på 61,5%.
Men jeg er godt fornøyd det, var redd for å havne enda lavere. Fikk 21 l vørter til gjæring, så OG var ikke langt unna oppskriften.

Var utrolig artig å brygge nå i helgen! Kokekar med kran, nok effekt på varmen og særlig spiralkjøler ga meg mye mer følelse av kontroll.
 
janvad skrev:
Hvor mye effektivitet ligger dere på? Jeg har etter de to siste bryggene ligget på 82 og 86 prosent effektivitet og er veldig fornøyd med det:)

Vi sliter med å komme særlig over 60-62%.

Vi driver å eksperimenterer med ulike måter å skylle på - foreløpig uten særlig hell :)

Hvordan skyller du?
 
leander skrev:
Nå har jeg brygget seks brygg på min BB30 og er stort sett fornøyd, men kjøletida plager meg. Jeg er oppe i timen, minst, for å få tempen på et akseptabel nivå. Noen tips?

Vi hever kjøleren (vi brygger i kjelleren og har skrudd et øye i taket og henger den opp i dette) slik at øverste spiralen ligger akkurat under overflaten. Teorien er at varmen i vørteren stiger. I tillegg har vi begynt å heve den sakte opp og ned i vørteren. Dette har voldsom stor effekt. Bare prøv ved å la kjøleren stå i ro et minutt og hold på ut-slangen og kjenn på tempen. Mens du fortsatt holder løfter du kjøleren sakte opp og ned en 5-6 ganger og kjenn forskjellen på temperaturen på ut-slangen :) De siste minuttene gjør vi ikke dette i frykt for å virvle opp for mye grums.
 
Ørnegård skrev:
janvad skrev:
Hvor mye effektivitet ligger dere på? Jeg har etter de to siste bryggene ligget på 82 og 86 prosent effektivitet og er veldig fornøyd med det:)

Vi sliter med å komme særlig over 60-62%.

Vi driver å eksperimenterer med ulike måter å skylle på - foreløpig uten særlig hell :)

Hvordan skyller du?

skyller bare med et litermål eller en vannkoker, jeg har brygget bare på settene til per inge og har hatt bra OG utenom det første brygget.

1: Pale ale OG 1042
2: Pale ale OG 1054
3: IPA OG 1068
4: Juleøl Stout OG 1064
5: Porter OG 1074
6: IPA OG 1070

Jeg har sjekket oppskriften på flere steder og har endt med att brewhouse eff ligger mellom 70-75% ikke 82-85 som nevnt tidligere.

Jeg bruker sirkulasjonspumen som følgte med BB under hele meske og utmeskingen i tilegg rører jeg noe i mesken under meskingen.
 
Når du bruker pumpen, skrur du av varmen under hele mesketiden da? Jeg har kjørt to brygg, og da har jeg fått varmen opp til 66-67c, skrudd av strømmen og satt på lokket.
Da har den ikke sunket mer enn en grad iløpet av en time på mitt clas ohlson termometer (uten desimal). Jeg fikk 61% effektivitet på første brygg og 65% på det andre.

Noen som vet om det går varme i elementene på kokeren når termostaten slår ut og den grønne lampen på keep warm begynner å lyse (2 gen.)?
 
Når det grønne lyset er på så er det vedlikeholdsvarme, ja. Husker ikke antall Watt, men det er det minste elementet.
 
Fredda skrev:
Når du bruker pumpen, skrur du av varmen under hele mesketiden da? Jeg har kjørt to brygg, og da har jeg fått varmen opp til 66-67c, skrudd av strømmen og satt på lokket.
Da har den ikke sunket mer enn en grad iløpet av en time på mitt clas ohlson termometer (uten desimal). Jeg fikk 61% effektivitet på første brygg og 65% på det andre.

Noen som vet om det går varme i elementene på kokeren når termostaten slår ut og den grønne lampen på keep warm begynner å lyse (2 gen.)?

Bruker og slå av varmen ja, gjorde ikke det på mine første brygg men har gjort det på de 3 siste og da har jeg mye mer kontroll på tempen
 
Ser at når det gjelder isolering, så benyttes tepper, dyner og liggeunderlag. Er det noen som har funnet den optimale isolasjonsløsningen, som gjør at bb30 holder varmen uten å se ut som "stuffed animal"? Vil gjerne at den skal se bra ut i tillegg til å fungere...
 
Ser dette så ille ut da?
Til og med julenissen var fornøyd ;D
Han måtte jo være med når jeg brygget juleøl.
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    256,9 KB · Sett: 973
Tilbake
Topp