Erfaringer med Beer Brew 30

Funka hvertfall for meg. Skal jo være litt praktisk også.
Kjekt å kunne ta det av for rengjøring en gang iblant.

Clas ohlson har liggeunderlag til en billig penge. Dette er sort og ser ganske så greit ut.

JJ

jølle skrev:
Clas ohlson har liggeunderlag til en billig penge. Dette er sort og ser ganske så greit ut.

Koster kun 79,- for ett vanlig 180*50cm.1,4cm tykt.

Akkurat vært innom CC og kjøpt til min Bratberg kompaktbrygger :)

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

arefsahl skrev:
jølle skrev:

Koster kun 79,- for ett vanlig 180*50cm.1,4cm tykt.

Ser veldig bra ut det liggeunderlaget. Men har noen prøvd det i praksis slik at en vet at det tåler varmen?

Hvis det er Asaklitt-underlaget, så fungerer det helt prima. Jeg bruker det på meskegryte og HLT.

Etter ca 15 batcher ser jeg at mitt asaklitt underlag har krympet 3-4 cm. Altså når det ikke helt rundt kokekjelen min lenger.

Takk for svar om liggeunderlag. Nyttig info om krymping. Kan vel være en fordel å starte med noe overlapp da :)

Ørnegård skrev:
Takk for svar om liggeunderlag. Nyttig info om krymping. Kan vel være en fordel å starte med noe overlapp da :)

Var då p*kker at eg ikkje leste dette før eg lagde til liggeunderlaget til min nye 36-liters kjele på laurdag. Men, men. Kr 79,- er ikkje all verda då...

Jeg bruker asaklitt underlag, og har ikke opplevd noen krymping. Uansett koster det ikke mer enn at det kan skiftes etter en stund.

JJ

Altså, nå begynner jeg å få et robust og kontrollerbart system her synes jeg. Pumpa jeg bruker en vaskemaskinen pumpe. Bygget for varmt vann, og gir rikelig av det. Men grunnen til at jeg liker den er at det bare er å vri lokket litt så deler pumpa seg og jeg kommer til for å gjøre rent. Fikk tips om å fordele vannet på innsiden og utsiden av meskerøret her på forumet. Alt ble mer stabilt og kontrollerbart etter dette. Det hele styres med Brewtroller build 1013 firmware, som er tilpasset BB.
Sikkert noen som vil mene noe om næringsmiddelgodkjent pumpe... Jeg har pumpet kokevann og finner ingen usmak. Ok for meg.

BBen er forøvrig v2 helt orginal. Den bare styres med litt hardere hånd enn originalt tenkt.

Mesker #6 APA nå. Full kontroll, god musikk og #4 Villsaustaut i handa :)
6uvavebe.jpg

Har bytta kran, men får den ikke tett i hele tatt, noen som har noen lure triks? Lurer på om det hadde vært lurt og forsterke litt rundt den nye krana for selve beer brewer'n gir litt etter om jeg drar litt i krana. Alle tips taes imot med takknemlighet. Er bryggesugen og gjæra ligger klar i kjøleskapet.

leander skrev:
Har bytta kran, men får den ikke tett i hele tatt, noen som har noen lure triks? Lurer på om det hadde vært lurt og forsterke litt rundt den nye krana for selve beer brewer'n gir litt etter om jeg drar litt i krana. Alle tips taes imot med takknemlighet. Er bryggesugen og gjæra ligger klar i kjøleskapet.

Har du prøvd O-ringer / gummipakningar på inn- og utside av BB? Dette ev i kombinasjon med gjengetape kan gjere susen.

O-ringer er selvfølgelig på plass. Strammer jeg for hardt "svetter" de av, strammer jeg for lite blir det jo heller ikke tett.

leander skrev:
O-ringer er selvfølgelig på plass. Strammer jeg for hardt "svetter" de av, strammer jeg for lite blir det jo heller ikke tett.
Hvilken type kran/gjennomføring bruker du? Dvs hvordan ser den ut på innsiden av BBen?

leander skrev:

Bruker du NPT gjenget kran og vanlig (kontra)mutter? For det vil ikke bli tett.
Du kan prøve med Teflonpakkning, den tåler mer enn vanlig O-ring.

For å spesifisere litt, så er det gjennomføringen jeg ikke får tett. Gjennomføringen er kjøpt hos vin og bar. Jeg legger ved to bilder, ett fra innsiden og ett fra utsiden. Jeg har prøvd å bruke o-ringene inni, utenfor, en på hver side osv.

Vedlegg

• gjenom_ut.jpg
    gjenom_ut.jpg
    97,3 KB · Sett: 820
  • gjenom_inn.jpg
    gjenom_inn.jpg
    85,3 KB · Sett: 814
Det må være en pakning på innsiden. Tror det er en ulempe med to pakninger på innsiden.
Pakning skal ikke være nødvendig på utsiden, det kan muligens til og med være en ulempe. Du trenger å få klemt nok sammen til at veggen "blir flat"
Prøv uten pakning på utsiden, evt bytt ut pakningen med ei stålskive.
En stivere pakning på innsiden kan også hjelpe.

Tilbake
Topp